אמן גרפיטי ריסס ציור של ביבי ושרה והורחק מתל אביב ל-15 יום

האמן שיר למדן ריסס בסוף השבוע ציור גרפיטי של ביבי ושרה בדרך אל הים כשהם לבושים בהתאם. כשהמשטרה תפסה אותו על החם, הוא נלקח לחקירה והורחק מהעיר. לאחר שלושה ימים בוטלה ההרחקה. סתימת פיות או עונש לגיטימי על ונדליזם?

גרפיטי, ביבי ושרה. ציור וצילום: שי למדן
גרפיטי, ביבי ושרה. ציור וצילום: שי למדן
22 ביולי 2018

ביום חמישי האחרון בשעות הצהריים עצרה המשטרה את האמן שיר למדן (31) לאחר שריסס גרפיטי על אחד מקירות הבניינים בדרום העיר. הוא אמנם לא מתגורר בתל אביב אלא בשכנה רמת גן, אבל יוצר ופועל בעיר. אמני הגרפיטי התל אביבים המיומנים יותר יודעים כי במידה שייתפסו הם מסתכנים בקנסות של 500 ש"ח (לפי חוק שמירת הניקיון) או בקנס של 730 ש"ח (לפי חוק העונשין). לפי עיריית תל אביב גורמי האכיפה יכולים להפעיל שיקול דעת בעניין דרכי הטיפול, בהתאם לאופי העבירה וחומרתה. למדן כנראה לא היה מודע לכך כשריסס ציור של ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה כשהם אוחזים זה בידו של זו ולבושים למחצה. לאחר שנתפס על ידי פקחים של המשטרה, הוא עוכב לחקירה ואכן נענש, אבל לא בתשלום קנס – המשטרה הוציאה לו צו הרחקה מתל אביב ל-15 יום. היום, לאחר בדיקה נוספת, ביטלה המשטרה את צו ההרחקה, אולם למדן עצמו לא קיבל על כך כל הודעה.

>> העירייה עורכת סיורי גרפיטי, אבל מחלקת דוחות לאמנים 

"כשאמרתי לפקחים שאני מצייר רק כדי לגרום לאנשים לחייך, אחד מהם אמר 'עדיף שהיית מצייר את מיקי מאוס'", מספר למדן, שזה אחד מציורי הגרפיטי הראשונים שלו. בין ציורי השמן שלו אפשר למצוא ציור של ישו עושה סלפי על צלב ואת נתניהו, טראמפ ופוטין עורכים יחד מדיטציה. "בציור הזה ספציפית ציירתי את ביבי ושרה, הולכים להם יד ביד בלבוש היפי. זה היה נראה לי מעניין, כי אנחנו לא רגילים או מצפים לראות אותם ככה". למדן אומר שהשוטרים הגיעו בדיוק כשסיים את הציור. "מה שהסגיר אותי היו השבלונות והספריי שהונחו על הרצפה. הם שאלו אותי 'מה אתה עושה? זו עבירה'. אמרתי להם שזה לא נראה לי כמו פשע ויש המון ציורים על הקירות מסביב. הרבה אנשים עברו באזור ואמרו שזה מגניב. ברגע שהם עצרו אותי, הם חיכו שיגידו להם מה לעשות איתי. אחרי חצי שעה עיכבו אותי לחקירה".

הגרפיטי של ביבי ושרה. ציור וצילום: שיר למדן
הגרפיטי של ביבי ושרה. ציור וצילום: שיר למדן

למדן אומר שהשוטרים היו נחמדים, אבל לתחושתו התוכן של הציור לא מצא חן בעיניהם. "הם אמרו שאלה הוראות למעלה, לקחו אותי לחקירה ושם עיכבו אותי לעוד שלוש שעות. הם לא אמרו שזה בגלל ביבי ושרה, אבל אפשר היה להבין שזו הסיבה. הפקחים גם ציינו בפניי שמדובר בציור פוליטי". בסופו של דבר, נאמר לו כי הוא מורחק מתל אביב ל-15 ימים. "אמרו לי שאם אתפס בעיר, זה יכול להיות מעצר נוסף או קנס של 2,000 ש"ח. זה מאוד מוזר לי. אני גם הרמתי גבה והם אמרו לי: 'תגיד תודה שזה לא מעצר'. אני מבין שאם הייתי מצייר ציור תמים לגמרי, כמו מיקי מאוס, ההתייחסות הייתה אחרת לגמרי".

רגע המעצר ליד הציור (צילום: שיר למדן)
רגע המעצר ליד הציור (צילום: שיר למדן)

ממשטרת תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "מדובר במקרה בו החשוד צייר ציור על מבנה קיר בתחום המרחב הציבורי דבר המהווה עבירה פלילית לכל דבר ועניין. כמו כן, עוכב החשוד לחקירה בתחנת המשטרה בגין 'השחתת פני מקרקעין' במהלכה הודה במיוחס לו. בעקבות פנייה למשטרה ולאחר עיון נוסף של היחידה החוקרת הוחלט כי יש להשאיר את התנאים המגבילים על כנם בשל העבירה אותה ביצע החשוד למעט נושא ההרחקה".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "עיריית תל אביב-יפו מכירה בייחודה ובחשיבותה של אומנות הרחוב, כולל ציורי קיר ואף מוצאת לנכון לתת לה במה במקומות המוקצים לכך ברחבי העיר. יחד עם זאת, ביצוע גרפיטי ללא אישור על קירות מבנים ציבוריים ופרטיים כאחד משמעותו היא השחתה ופגיעה במקרקעין של הזולת ועל כן מדובר עבירה פלילית. הגורם האמון על האכיפה בנושא הוא משטרת ישראל, ולצידה פועלים גם גורמי האכיפה העירוניים. מומלץ בטרם ביצוע גרפיטי להתעדכן עם אכן הדבר בהיתר".