מרילין מונרו ואלביס פרסלי בדרך חזרה להוליווד (ולאוסקר)

אלו הם חייו. אוסטין באטלר בתפקיד אלביס פרסלי. מתוך "Elvis" של באז לורמן
אלו הם חייו. אוסטין באטלר בתפקיד אלביס פרסלי. מתוך "Elvis" של באז לורמן

ה-"Biopics", ביוגרפיות הקולנועיות, הפכו לאחד הז'אנרים האהובים ביותר על הוליווד שפשוט לא מצליחה להיגמל מהם. אז מי הפרצופים החדשים שיכנסו לנעליים מפורסמות בקרוב? עשרה פרוייקטים בשלבי פיתוח, שעל פי ניסיון העבר כנראה יניבו כמה מועמדויות לאוסקר

24 בפברואר 2022

נדמה לפעמים כי לא עובר יום מבלי ששמענו ש-"X ישחק את Y בסרט עתיר תקציב". מפתיע זה לא – הוליווד תמיד אהבה להביא סיפורים מרגשים של דמויות אמיתיות ואז לטפוח לעצמה על השכם בהענקת פרס על התפקיד "יוצא הדופן". גם לשחקנים זהו Win-win situation: החומר לבניית הדמות שוכב מולם במציאות, ראיונות עם האנשים שהכירו את הדמות (או עם הדמות עצמה אפילו) מעניקים לכוכבים תדמית "אנושית" ו-"מתוחכמת" יותר, והאוסקר ככל הנראה מתקרב אליהם בצעדי ענק. אם זה לא מספיק משכנע, תנו לסטטיסטיקה לעשות את שלה: ב-12 השנים האחרונות, 7 שחקנים ו-3 שחקניות זכו בקטגוריית השחקן/ית הראשי/ת בטקס האוסקר עבור תפקיד המבוסס על סיפור אמיתי.

בימים אלו תוכלו למצוא בקולנוע את קריסטן סטיוארט בתפקיד הנסיכה דיאנה ("ספנסר"), ליידי גאגא בתפקיד פטריציה רג'יאני ("בית ג'וצי"), וויל סמית' בתפקיד ריצ'רד וויליאמס, אביהן של ונוס וסרינה ("משפחה מנצחת"); בטלוויזיה תמצאו את לילי ג'יימס וסבסטיאן סטן כפמלה אנדרסון וטומי לי ("פאם וטומי" של Hulu) ואת ניקול קידמן כלוסיל בול ("הזוג ריקרדו") – וכל זה עוד לפני שהזכרנו את השערוריה סביב הלן מירן בתפקיד גולדה מאיר, בסרטו של גיא נתיב "גולדה". אז איך עושים סדר בכל שחקנים הנלהבים שמפיחים חיים חדשים באנשים מתים? עבור זה ערכנו את המדריך האולטימטיבי לעשרת הביוגרפיות הקולנועיות שאתם/ן צריכים/ות לשים לב אליהן בזמן הקרוב.

כריס אוונס בתפקיד ג'ין קלי

שם הסרט: לא ידוע
תאריך: לא ידוע
דמיון: פחות
צריך את זה בשביל: לראות את קפטן אמריקה רוקד, ולא רק על גופתו של ת'אנוס
מה הסיכוי שזה קורה: 85%

כריס אוונס עשה לא מעט ב-20 שנות הקריירה שלו: שיחק ב-2 מתוך חמשת הסרטים הרווחים אי פעם, הרביץ למייקל סרה מספר פעמים (אולי גם במציאות), עבד עם שני במאים זוכי אוסקר, והחזיר לאופנה סוודרים מקשמיר. כעת, קפטן אמריקה ייכנס בפעם הראשונה לנעלי ריקוד, ולא סתם נעליים – אלו של אגדת המחול והקולנוע ג'ין קלי. אוונס הגה את הסרט, ויפיק אותו לצד הבמאי ריאן ג'ונסון (איתו כבר עבד על "רצח כתוב היטב") והמועמד המשולש לאוסקר, התסריטאי ג'ון לוגן ("גלאדיאטור", "סקייפול"), שיעסוק דווקא בילד בן 12 שעובד באולפני MGM ב-1952 – תור הזהב של הוליווד ומחזות הזמר בפרט. הילד מתחיל לעבוד בסרט הבא של ג'ין קלי ומדמיין אותו כחברו הטוב ביותר. למרות שהסרט לא יהיה ביוגרפי פרופר, הרעיון החמוד והכישרון שמעורב בסרט הופכים את הפרוייקט הנ"ל לסרט שראוי לצפות לו, גם אם לא בהכרח יהפוך למציאות חלומית.

טום הולנד בתפקיד פרד אסטייר

שם הסרט: לא ידוע
תאריך: לא ידוע
דמיון: לא רע, לא רע
צריך את זה בשביל: שטום הולנד יעשה עוד דברים חוץ מלהתגפף עם זנדאיה
מה הסיכוי שזה קורה: 95%

נראה שהחברים במארוול אוהבים לרקוד, ולצד קפטן אמריקה, גם גיבור העל השכונתי ספיידרמן, הלא הוא טום הולנד, יכנס לנעליו של אגדת מחול אחרת – פרד אסטר. הולנד אישר בדצמבר האחרון בראיון למגזין GQ כי מפיקת העל איימי פסקל רוצה אותו לתפקיד הרקדן ההוליוודי הנודע וכי התסריט נכתב לאחרונה. להולנד לא תהיה בעיה כזו גדולה להיכנס לנעליו של אחד מכוכבי הריקוד הגדולים ביותר של אמריקה: לפני שהשחקן הבריטי הצעיר הראה את יכולותיו בקליפ ויראלי במיוחד מ-" Lip Sync Battle", טום הולנד החל את דרכו על הבמה ובתפקיד הכי "ילד תיאטרון" שקיים, כשכיכב בתפקיד הראשי במחזמר "בילי אליוט" ב-ווסט אנד. ואם כבר בבילי אליוט עסקינן, אז הילד המרקד המקורי, ג'יימי בל, ישחק גם הוא את אסטר בסרט חדש מבית "אמזון", לצד מרגרט קוואלי ("עוזרת בית") בתפקיד שותפתו הטבעית, ג'ינגר רוג'רס. איזה סרט יראה אור יום? מי ינצח במלחמות האסטר? והאם האובססיה אליו מעידה שחזרנו לשנות השפל הגדול? התשובה לאחד מאלו היא לחלוטין כן – עכשיו נותר רק לחכות ולראות מי.

טימותי שאלמה בתפקיד בוב דילן

שם הסרט: “Going Electric”
תאריך: לא ידוע
דמיון: בוא נגיד שרק לאחד מהם הכינוי "אליל נוער" מודבק יותר בתכיפות
צריך את זה בשביל: שנערות היפסטריות בנות 14 ומבקרי קולנוע בגיל העמידה יקבלו את מבוקשם
מה הסיכוי שזה קורה: 90%

טימותי שאלמה נמצא בתקופה האחרונה בזמן מעבר – מ-"בייבי פייס" לבגרות, מלהיטי אינדי קטנים ל-"ליגת העל" של הוליווד ("חולית", "הכרוניקה הצרפתית"), משם מוכר ליודעי חן לכוכב קולנוע של ממש. ב-"Going Electric", הדרמה הביוגרפית של הבמאי ג'יימס מנגולד ("לוגאן – וולברין", "3:10 ליומה"), טימותי שאלמה יכנס לנעליו של בוב דילן בשלב קריטי במיוחד בקריירה – הרגע בו זנח את הגיטרה האקוסטית ועבר לחשמלית, כולל ההופעה הידועה במצ'נסטר בה עלה דילן לבמה לקריאות "Judas!" מהקהל. דילן כבר זכה לביוגרפיה לא רשמית לפני כ-15 שנה, עם סרטו מרובה המשתתפים של טוד היינס "אני לא שם" (שם גולם דילן על ידי שחקנים שונים), אבל שאלמה הנלהב בחר לפנות לג'ואל כהן, שביים בעבר (יחד עם אחיו איתן) את "בתוך לואין דיוויס", שעסק דווקא בזמר פולק כושל שנאלץ להילחם עם הפופולריות הגואה של דילן. בריאיון שנערך לפני כשנה וחצי שאלמה סיפר שכהן אמר לו ש-"הדבר המדהים באמת לגבי דילן לא היה כה האיכות שלו, שהייתה ברורה מאליו, אלא דווקא הכמות – העבודה העמוסה בזמן כה קצר, אלבומים פורצי דרך אחד אחרי השני וכל אלו רק בשנותיו הראשונות". בחודש האחרון הכריז אתר "דדליין" כי דילן עצמו אף ישמש כמפיק זוטר בפרוייקט.

מישל וויליאמס בתפקיד פגי לי

שם הסרט: "Fever"
תאריך: לא ידוע
דמיון: לא רחוק
צריך את זה בשביל: שטוד היינס יקבל כל מה שביקש
מה הסיכוי שזה קורה: 98%

כמי שכבר יצר סרטים על בוב דילן, דיויד בואי ("וולווט גולדמיין") והוולווט אנדרגראונד (בדוקו באותו השם מהשנה החולפת), לבמאי טוד היינס ("קרול") יש חיבור מאוד טבעי לדמויות מוזיקליות פורצות דרך וגדולות מהחיים. לכן, זה לא מפתיע שהרעיון לסרט אודות זמרת שלטענתו הייתה "פרפורמרית ייחודית עם מיניות מחוצנת, במיוחד לזמנו", פגי לי, צץ בראשו כבר לפני כ-7 שנים. "Fever", על שמו של שירה המוכר ביותר של הזמרת הג'אז בעלת הקול העמוק, יציג את מישל וויליאמס ("מנצ'סטר ליד הים") בנעליה של לי, עם הצירוף המוזר של ריס ווית'רספון (שהייתה אמורה לגלם את התפקיד במקור) ובילי אייליש (שציינה לא פעם את לי בתור מקורה השראה) כמפיקות. הסרט, שיכנס לשלבי הפקה בקרוב, צפוי לשים במרכז הבמה את המוזיקאית פורצת הדרך שהיוותה השראה לרבים (מכירים פול מקרטני וביונסה?), היתה אייקון גאה ואישה שתמיד הוגדרה יותר על פי שיריה מאשר אישיותה.

אנה דה ארמס בתפקיד מרילין מונרו

שם הסרט: "Blonde"
תאריך: לא ידוע
דמיון: אמיתי לגמרי
צריך את זה בשביל: שפחות אנשים יתבעו חברות על סרטים ללא אנה דה ארמס (זו לא בדיחה יצירתית)
מה הסיכוי שזה קורה: 98%
הכוכבת בעלייה ובעלת דמיון לא מבוטל למרלין מונרו, אנה דה ארמס ("בלייד ראנר 2049", "רצח כתוב היטב"), תיכנס לנעליה של האייקון ב-"Blonde", טייק פיקטיבי על חייה, ע"פ ספרה של ג'ויס קרול אוטס מ-2000. הסרט, אותו ביים וכתב אנדרו דומיניק ("ההתנקשות בג'סי ג'יימס על ידי הפחדן רוברט פורד") והפיק בראד פיט, כבר נמצא בשלבי הפקה מתקדמים מזה זמן רב, ויגיע לנטפליקס ככל הנראה בסוף השנה. במהלך הזמן הסרט הספיק להחליף בתפקיד הראשי שתי שחקניות מוכרות, נעמי ווטס וג'סיקה צ'סטיין, ועדיין אלו שכבר זכו לראות חלקים ממנו, מעידים כי הטייק הספציפי הזה על חייה של מונרו הוא "גאוני, מטריד במיוחד ופמיניסטי" וכי דה ארמס "נעלמה לחלוטין בתפקיד. היא הייתה פשוט מרילין". אוסקר בפתח?

אוסטין באטלר בתפקיד אלביס פרסלי

שם הסרט: "Elvis"
תאריך: 24.6.22
דמיון: חסר קצת סנטר
צריך את זה בשביל: שאנשים יתחילו לשאול "מי זה בכלל אוסטין באטלר? הוא קשור לאדי באטלר?"
מה הסיכוי שזה קורה: 100%

הדרך של מלך הרוקנרול לביוגרפיה קולנועית הייתה קצרה במיוחד – שנתיים בדיוק לאחר מותו בגיל 42, מאסטר האימה ג'ון קרפנטר זנח את מסיכת מייקל מאיירס ויצר את "אלביס" (1979), סרט טלוויזיה בכיכובו של קורט ראסל הצעיר. כעת, 43 שנים אחרי, סרט נוסף בשם "אלביס" טוען לכתר הביוגרפיה הרשמית. הבמאי האוסטרלי באז לורמן ("מולן רוז'", "רומיאו וג'ולייט") אוהב דברים גדולים מהחיים, קיטשיים ולפעמים סרי טעם, בדיוק כמו שהיה אלביס. לכן זה רק כמעט מובן מאליו שביוגרפיה אודותיו תהיה חזרתו הצבעונית של לורמן למסך הגדול, 9 שנים אחרי סרטו האחרון, "גטסבי הגדול". אלביס יתואר בעזרת מערכת היחסים הסבוכה שלו עם המנהל התחמן והקשוח קולונל טום פארקר (המאמי הלאומי טום הנקס בתפקיד אנטגוניסטי נדיר), כשאת הזמר עצמו יגלם שחקן אנונימי יחסית, אוסטין באטלר ("היו זמנים בהוליווד"). באטלר גבר בדרכו על הצמד חמד מיילס טלר ואנזל אלגורט (מה ההבדל ביניהם שוב?), ארון-טיילור ג'ונסון ומוזיקאי עם עדת מעריצים אחרת לגמרי – הארי סטיילס.

בראדלי קופר בתפקיד לאונרד ברנשטיין

שם הסרט: "Maestro"
תאריך: לא ידוע
דמיון: קופר מעט "כופר" מידי בשביל התפקיד
צריך את זה בשביל: להראות לעולם שברנשטיין זה לא רק השם של הרחוב של כפר המכבייה
מה הסיכוי שזה קורה: 95%

אין הרבה סרטים ביוגרפיים אודות מלחינים, מלבד "אמדאוס" המצויין של מילוש פורמן ו-"ליסטומניה" המופרע של קן ראסל, וגם לאלו קשה לקרוא "סרטים ביוגרפיים", שכן אני לא חושב שפרנץ ליסט רכב מתישהו על זרג ענק. כעת, בראדלי קופר הולך לשנות זאת. לאחר מספר חודשים של ספקולציות, קופר אישר שביוגרפיה אודות מלחין העל היהודי-אמריקאי לאונרד ברנשטיין תתחיל להצטלם במאי הקרוב, כשקופר עצמו יביים ויככב כברנשטיין. "מאסטרו" יצא תחת מטריית "נטפליקס", יכתב ע"י קופר וזוכה האוסקר ג'וש סינגר ("ספוטלייט") ויופק ע"י לא אחרים ממרטין סקורסזה וסטיבן ספילברג. לצידו של קופר תככב מועמדת האוסקר קארי מוליגאן ("צעירה מבטיחה") כאשתו, פליסיה מונטאלגרה. עם זאת, לאונרד ברנשטיין איננו התפקיד המוזיקלי היחידי שקורץ לבראדלי קופר – דיווחים בשנה שעברה בישרו כי גרהאם קינג, מפיק הביוגרפיה המוזיקלית המוצלחת ביותר של העשור האחרון "רפסודיה בוהמית", פנה לקופר עם הצעה לגלם את בארי גיב בסרט על הבי-ג'יז. למרות שנציגו של קופר טען מאוחר יותר כי השחקן לא נמצא במגעים רשמיים, מעניין מאוד לראות לאן הפרוייקט שככל הנראה יבויים ע"י קנת' בראנה יתפתח.

רוני מארה בתפקיד אודרי הפבורן

שם הסרט: לא ידוע
תאריך: לא ידוע
דמיון: תגאלו את לילי קולינס מ-"אמילי בפריז" ותביאו אותה במקום
צריך את זה בשביל: להוכיח שאודרי הפבורן הייתה יותר מאישה עם פנינים לבנות וסיגריה ארוכה
מה הסיכוי שזה קורה: 84%

רוני מארה, "הנערה עם קעקוע דרקון" לשעבר, תגלם את הפנים התמימות והזכורות ביותר שידעה הוליווד, אודרי הפבורן, בסרט חדש מבית היוצר של לוקה גואדאנינו ("קרא לי בשמך" והרימייק ל-"סוספיריה"). למרות שמארה (שגם תפיק את הסרט עבור "אפל") חיוורת יותר ונוצצת פחות מהפבורן, הרגישויות שהיא מצליחה לחשוף בדמויותיה והיכולת של גואדאנינו לשחק עם אידיאל היופי ולפרק מוזות, שהן לטענתו קונספט "חייזרי", יכולים להביא משהו אחר מדמות שחייה רצופים טרגדיות וקשיים. עם זאת, מוקדם מידי לספקולציות – לשמו של גואדאנינו נקשרו בשנים האחרונות פרוייקטים נוצצים כדוגמת איחוד עם טימותי שאלמה בעיבוד לספר האימה "Bones & All"; סרט המשך ל-"קרא לי בשמך" (כנראה פחות אפשרי עם כל מה שגילינו על ארמי האמר); עיבוד ל-"בעל זבוב"; הוצאת הפרוייקט הגנוז של סטנלי קובריק, "Aryan Papers", לאור; ורימייק נוסף ל-"פני צלקת", עם האחים כהן (שמאז כבר נפרדו דרכם) על התסריט. ועדיין, נקווה לראות משהו על הפבורן הייחודית יוצא לפועל.

ומה עוד בפיתוח?

"I Wanna Dance with Somebody", על חייה של וויטני יוסטון, בכיכובה של נעמי אקי ("מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר"); "Faithfull", על עלייתה ונפילתה (ועלייתה שוב) של מריאן פיית'פול, כשלוסי בוינטון תגלם את הזמרת הבריטית השברירה; סיפור אהבתם של ג'ון לנון ויוקו אונו (ז'אן מארק ואלה נקשר לפרויקט, אך מאז נפטר בטרם עת בשנה שעברה); ביוגרפיה על הראפר גוצ'י מיין; סרט על בוב מארלי בהפקת בנו זיגי; ביוגרפיה על איימי ווינהאוס (תנו לה מנוחה בבקשה); וגם סרט אחד על חייה של מדונה, בבימויה של לא אחרת מ… מדונה עצמה.