עיריית תל אביב-יפו מבטלת את הסעות התלמידים. וזאת רק ההתחלה

איזה בלאגן. בניין העירייה על רקע עבודות הרק"ל בכיכר רבין (צילום: אלכסי רוזנפלד/גטי אימג'ס)
איזה בלאגן. בניין העירייה על רקע עבודות הרק"ל בכיכר רבין (צילום: אלכסי רוזנפלד/גטי אימג'ס)

הורי תלמידים בבתי הספר הייחודיים ובחינוך הממלכתי-דתי התבשרו על ביטול שירות ההסעות העירוני // בדיקת "טיים אאוט" מעלה כי מדובר בחלק מקיצוץ רוחבי גדול בהרבה הצפוי בתקציב העירייה, שנועד לאזן ירידה של מאות מיליוני שקלים בהכנסותיה כתוצאה מהמלחמה // עיריית ת"א-יפו בתגובה: "בראיה צופה פני עתיד, הוחלט לקצץ בשירותים שאינם בגדר חובה על פי דין"

בערב של יום שני השבוע געשו קבוצות הווטסאפ של בתי הספר העל-אזוריים בתל אביב והשמועה פשטה כאש בשדות הצ'אטים, כשאלפי משפחות קיבלו את הבשורה המרה: העירייה תבטל בשנת הלימודים הבאה את שירות ההסעות לתלמידי בתי הספר העל-אזוריים, וכ-2,800 תלמידים בבתי ספר ייחודיים ובתי ספר מהחינוך הממלכתי-דתי יוותרו ללא פתרון תחבורה מסובסד ויאלצו להגיע אל בית הספר וממנו בכוחות עצמם.

>> הזעם בתל אביב עוד לא מוצדק: הסיפור מאחורי קואליציית חולדאי

מה שנראה תחילה להורים רבים כניסיון נוסף להצר את מרחב הפעולה של בתי הספר הייחודיים בעיר – ביניהם בית הספר לאמנויות, בית הספר לטבע, הית הספר המשותף ובית הספר הפתוח-הדמוקרטי – מתברר לאחר בדיקת "טיים אאוט" כחלק ממהלך משמעותי בהרבה של קיצוץ רוחבי של מאות מיליוני שקלים שמתוכנן בתקציב העירייה הנוכחי לשנת 2024.

ביטול ההסעות יפגע קשות בבתי הספר הייחודיים. בית הספר לטבע (צילום: אורן זיו)
ביטול ההסעות יפגע קשות בבתי הספר הייחודיים. בית הספר לטבע (צילום: אורן זיו)

בנקודה זו יש לציין כי תקציב 2024 טרם אושר במועצת העירייה בגלל דחייתן של הבחירות מאוקטובר 2023 למרץ 2024 בעקבות המלחמה, והעירייה כולה פועלת כרגע תחת תקציב המשכי, אך הכנסות העירייה ספגו פגיעה דרמטית בזמן המלחמה והיא צפויה לסיים את השנה בגרעון משמעותי, לראשונה מזה יותר מעשור של עודפים תקציביים גדולים. אישור תקציב 2024 יהיה המשימה הראשונה של מועצת העירייה הנכנסת והוא צפוי לכלול עוד קיצוצים לא פופולריים רבים.

עבור בתי הספר הייחודיים, שייחודיותם הולכת ונמחקת עם השנים בעקבות ביטול וצמצום תשלומי ההורים, זו עשויה להיות מכה אחת יותר מדי. גם אוכלוסיות מוחלשות שמהן מגיעים תלמידים לחינוך הממלכתי-דתי עלולות לוותר על התענוג ולהסתפק בברירת המחדל של בתי הספר החרדיים בשכונות הדרום והמזרח. עיקר הפגיעה הוא בתלמידים עד גיל חטיבת הביניים, שאינם יכולים להתנייד עצמאית בתחבורה הציבורית ומתגוררים לעיתים מרחק רב מבית הספר שבו הם לומדים. הוריהם יצטרכו להכריע אם לעבור לגור סמוך לבית הספר או להעביר את ילדיהם לבית הספר האזורי.

ב-2024 הם כבר לא מחייכים. רון חולדאי ואסף זמיר, אוגוסט 2023 (צילום: טוויטר/X/@asafzamir)
ב-2024 הם כבר לא מחייכים. רון חולדאי ואסף זמיר, אוגוסט 2023 (צילום: טוויטר/X/@asafzamir)

גורמים בעירייה הסבירו כי העיקרון המנחה בהחלטה לקצץ את תקציב הסעות התלמידים הוא שמדובר בשירות יקר לפלח אוכלוסיה צר, אותו העירייה אינה מחויבת על פי חוק לספק. עלות מערך ההסעות לתלמידים היא כ-20 מיליון שקל בשנה, ולמרות הסבסוד הכבד נדרשים ההורים להשתתפות עצמית גבוהה, והשירות עצמו נותר במקרים רבים לאורך השנים ברמה נמוכה, המעוררת חששות תמידיים בקרב ההורים לביטחון ילדיה. לשם השוואה, עלות מערך ההיסעים "נעים בסופ"ש" המשמשת את כלל האוכלוסיה מדי שישי-שבת היא כ-15 מיליון שקלים בשנה.

מהעירייה נמסר בתגובה: "עיריית תל אביב-יפו היא גוף אחראי שנוקט בצעדי מנע יזומים נוכח המצב הכלכלי במשק וכנגזרת ישירה של מלחמת 'חרבות ברזל'. המלחמה הביאה לעליות מחירים ושחיקה בהכנסות העירייה, על כן בראיה רוחבית צופה פני עתיד שמחייבת ניהול אחראי של תקציב העירייה, אנחנו נערכים לקיצוצים רוחביים משמעותיים בתקציב השנתי.
"בשנים האחרונות העירייה לקחה על עצמה לספק שירותים שאינם בגדר חובה עבורה, מתוך רצון להיטיב ככל הניתן עם התושבים, אבל כעת בשל הצורך שנוצר הוחלט לקצץ בשירותים שאינם בגדר חובה על פי דין – בהם מתן שירותי הסעות. נדגיש כי כל מי שעל פי הנחיות המדינה זכאי לקבל החזר עלות רב קו שנתי – יקבל זאת על פי חוק.
ההחלטה נעשית לאחר בחינה מעמיקה של הדברים. הסכום שהושקע במערך הסעות עומד על כ-20 מיליון ₪ לשנה וזאת למספר של כ-2,800 ילדים בלבד הנהנים מכך. אנו מודעים לקושי וחוסר הנוחות הנלווים באופן טבעי והעירייה תבחן את המדיניות לאורך זמן ובהתאם למציאות המשתנה".