הזעם בתל אביב עוד לא מוצדק: הסיפור שמאחורי קואליציית חולדאי

פתיחה גרועה לקדנציה. חברי מרצ-חוזה חדש עם רון חולדאי, אתמול (צילום: דניאל צרפתי)
פתיחה גרועה לקדנציה. חברי מרצ-חוזה חדש עם רון חולדאי, אתמול (צילום: דניאל צרפתי)

סימני שאלה רבים וכעוסים ריחפו אתמול בעיר מעל מינויים של נציגי מרצ וש"ס כסגני ראש העיר, אבל הסיפור עוד לא נגמר: האם בכל זאת ימנה חולדאי את אורנה ברביבאי ואמיר בדראן כסגניו הנותרים? האם תאבד כולנו העיר את אחד ממושביה? האם תתפצל רשימת יש עתיד/התל אביבים? באנו לעשות סדר // פרשנות

תושבי תל אביב רותחים. אפשר היה כמעט לחוש פיזית בזעם ששטף את העיר עם הבשורה על הקואליציה המסתמנת של חולדאי עם מרצ וש"ס, למרות הניצחון הליברלי הגדול בעיר והציפייה לקואליציה שתכלול את כל הכוחות הדמוקרטיים ותשאיר בחוץ את הרשימות המשיחיות והחרדיות. בשעות הערב, בישיבת מועצת העיר שבה הושבעו חברי המועצה החדשים, הציג חולדאי את חמשת סגניו החדשים ונתן אישור סופי לדיווח שלנו: אלחנן זבולון מש"ס, מיטל להבי ממרצ, ואסף זמיר, חן אריאלי וליאור שפירא מרשימת תל אביב אחת של חולדאי עצמו. אבל זה לא סוף הסיפור.

>> תנו להם אוסקר: ערוץ 14 זכה בפרס הטלוויזיה לגזלייטינג

חשוב לשים לב: חולדאי לא הציג אמש קואליציה. מרצ וש"ס מעניקות לו יחד עם רשימתו 14 מושבים מתוך 31 במועצה. אליהן צפויות להצטרף רשימת הצעירים ורשימת הגמלאים עם מושב אחת לכל אחת ולהעניק לו את הרוב הדרוש במליאה. אבל חולדאי אוהב קואליציות מקיר לקיר וגם בישיבת המועצה אמש חזר והדגיש את כוונתו לייצר קואליציה כזאת גם בקדנציה השישית שלו. ויש לו בכיס עוד שתי סגנויות בשכר לחלק (גזבר המועצה עדכן שמדובר בעלות שכר ורכב בגובה 855 אלף שקלים בשנה), אטרקציה שקשה לסרב לה כשהאלטרנטיבה היא להיות חבר מועצה נטול סמכויות בהתנדבות.

וכאן מתחילה הדרמה להסתבך, כי חולדאי היה מעוניין כנראה להעניק את הסגנויות הנותרות לאורנה ברביבאי ולאמיר בדראן, ראשי הרשימות הליברליות הגדולות שנותרו בינתיים בחוץ – רשימת יש עתיד/התל אביבים ורשימת כולנו העיר. הבעיה היא שלא ברור בשלב זה כמה חברי מועצה עומדים מאחוריהם: רשימתה של ברביבאי מורכבת למעשה משלוש סיעות, התל אביבים בראשות ציפי ברנד וישראל ביתנו בראשות עו"ד גיא אבנר; ברנד וברביבאי התנתקו זו מזו עוד במהלך הקמפיין, בעוד אבנר עשוי להצטרף לקואלייצית חולדאי גם בלעדיהן, מה שעשוי לצמצם את רשימתה של ברביבאי לשלושה מושבים בלבד, כשכרגע הפערים בין מה שחולדאי מוכן לתת וברביבאי רוצה לקבל מוגדרים כ"גדולים מאוד".

ברביבאי, מצידה, הפתיעה רבים כשלא פרשה אחרי הבחירות מהובלת הרשימה, וגם לאורך השבועות האחרונים הביעה במספר הזדמנויות את רצונה בתפקיד סגנית ראש העיר ואת כוונתה להתמודד שוב על ראשות העיר בעוד חמש שנים מעמדת זינוק נוחה יותר לקרב הירושה של חולדאי. על פי גורמים במועצה, דרשה ברביבאי שתי סגנויות וסמכויות ביצועיות נרחבות, בעוד חולדאי מוכן להעניק סגנות אחת ואת הסמכויות הנרחבות הוא מעדיף כתמיד לשמור לעצמו.

המקרה של אמיר בדראן וכולנו העיר מורכב אף יותר. מתברר שסיגל ויצמן, מובילת רשימת השכונות, נמצאת מרחק קולות ספורים ממושב במועצה ועובדת על ערעור משפטי שעשוי להכניס אותה פנימה. במקרה כזה ירד מספר המושבים של כולנו העיר לשניים. במקום השני ברשימת כולנו העיר נמצאת שולה קשת, שפוסלת על הסף כל קואליציה עם חולדאי, והוא מצדו ישמח למנות סגן ראש עיר ערבי לראשונה מאז 2003 ובפעם השנייה בהיסטוריה העירונית בסך הכל, אבל אם בדראן יוותר כנציג יחיד של רשימתו – הסגנות המיועדת לו עשויה ללכת לרשימה משמעותית יותר.

מעבר לשאלת הסגנים הבאים, הקואליציה כולה עדיין בהיווצרות. מבט אל ההצבעות במועצת העיר אמש מגלה שאנשי יש עתיד/התל אביבים וכולנו העיר הצביעו כאופוזיציה נגד ההצעות שעמדו על סדר היום (יחד עם נציג הליכוד-עוצמה יהודית דוד לניאדו ועם נציג תקווה חדשה יובל צלנר), בזמן שסיעות חי-חילונים ירוקים מצד אחד ו"מאמינים בתל אביב" מצד שני מצביעות עם הקואליציה. אפשר לראות בכך הצהרת כוונות והקשחת עמדות לקראת המשך המו"מ מול חולדאי, שיתקשה מאוד להסביר לבוחריו הרבים מדוע אינו מקים קואליציה ליברלית-דמוקרטית רחבה ככל האפשר.

אם בשלב הזה עדיין לא נמס לכם המוח ולא פיתחתם אלרגיה לצמד המילים "פוליטיקה מוניציפלית", אפשר לדבר גם על השותפות של חולדאי עם ש"ס, שעוררה את עיקר הזעם אמש. במישור הארצי ש"ס היא חלק אינטגרלי ואף מרכזי בניסיון ההפיכה המשטרית ובממשלת החורבן, אבל בזירה העירונית חולדאי ונציגי הרשימה בעיר מסתדרים לא רע בכלל. אפילו די טוב. לאור העובדה שההסכם הקואליציוני עם מרצ-חוזה חדש כולל עשרות סעיפים המבטיחים את השמירה על תל אביב-יפו דמוקרטית, ליברלית ושוויונית ואת העמקת השליטה החילונית בעיר – הישג עצום למרצ-חוזה חדש, אגב – אפשר לומר שלפחות בתל אביב, ש"ס אינה גורם מקטב ומסתפקת בליטרת הבשר הקואליציונית שלה.

למעשה, ש"ס תמכה בחולדאי באופן לא רשמי במהלך הבחירות ובוחריה הונחו בערוצים לא רשמיים להצביע לו, כשברקע שמועות על דיל בין הצדדים. ש"ס תל אביב היא גם צינור התקשורת של חולדאי עם משרד הפנים ואריה דרעי, שמרה על עמדה נייטרלית יחסית בתוך המהומה של הגרעינים המשיחיים בעיר, ואף בלעה בסופו של דבר בהסכמה את הצפרדע האהובה של מערך ההיסעים העירוני בשבת "נעים בסופ"ש". בקיצור, אפשר להסתדר, ובסביבת חולדאי מציינים גם שבשום שלב לאורך הקמפיין לא הובעה דרישה מצד שותפות קואליציוניות אפשריות שלא להכליל את ש"ס, וזו התמקדה בהרחקתן של הליכוד-עוצמה יהודית ורשימת החרד"לים "מאמינים". האם כל זה אומר שבסופו של דבר תהיה בתל אביב-יפו הקואליציה שחלמנו עליה? לא בהכרח. אבל הזעם עוד מוקדם.