ברגע האחרון: בוטל מופע המחאה הענק ברחבת המוזיאון

המארגנים תלו את ביטול האירוע שתוכנן למחר בדרישות לא הגיוניות מהמשטרה, ש"מנסה להתערב בתוכן ולאסור על השמעת מוסיקה מתוך 'חשש לריקודים'!!"

בהפגנות בבלפור התרבות מתפוצצת (צילום:Guy Prives/Getty Images)
בהפגנות בבלפור התרבות מתפוצצת (צילום:Guy Prives/Getty Images)

אם לא הספיק לנו שחיי הלילה בעיר מושבתים כבר תשעה חודשים, נראה שאפילו למחות על כך אסור. מארגני מופע המחאה הענק שתוכנן להתקיים מחר ברחבת מוזיאון תל אביב הודיעו הערב (ב') על ביטולו בשל דרישות המשטרה. במהלך האירוע תכננו המארגנים לקרוא לממשלה למצוא פתרונות לתרבות ולחיי הלילה. כעת הם מתכננים לפנות לבג"ץ.

תחת השם "אזרחים למען תרבות", מסרו הערב המארגנים כי "לאחר דין ודברים ממושך עם משטרת ישראל ובהמשך להד התקשורתי והציבורי שנבנה סביב האירוע, משטרת ישראל הבהירה היטב באמצעות הצבת דרישות בלתי הגיוניות, עיכובים מיותרים וחוסר גמישות מוחלט, כי היא איננה מתכוונת לאשר אירוע מחאה תרבותי בשום קונסטלציה".

המארגנים הפנו אצבע מאשימה כלפי המשטרה וטענו כי היא "מנסה להשפיע באופן אקטיבי ולהתערב בתוכן המחאה ובהתנהגות הציבור לרבות איסור על השמעת מוסיקה מתוך 'חשש לריקודים'!! איך ייתכן שמשטרת ישראל תבצע פרשנות אישית לחוק ותגדיר גבולות גזרה לחופש הביטוי במחאה אזרחית ועוד דווקא בתקופה זו, לאחר כמעט 10 חודשים של שגרת קורונה ועולם תרבות שקורס".

חסר כמו אוויר לנשימה. מסיבת רחוב ברחבת המוזיאון, פורים 2011
חסר כמו אוויר לנשימה. מסיבת רחוב ברחבת המוזיאון, פורים 2011

האירוע שנדחה כבר פעמיים משבוע שעבר בשל מזג האוויר הסוער היה אמור להתקיים מ-15:00 ועד 23:00, בהנחיית לאה לב וגדי וילצ'רסקי, עם ליינאפ מרשים של כמה מהדי.ג'ייאים הטובים בעיר. כמו כן נקבעו בו הופעות מוזיקה וסטנדאפ. הגוף המארגן, "אזרחים למען תרבות", מורכב ממתנדבים ספורים שמגיעים מקבוצות המחאה השונות הפועלות בימים אלה.

בהודעתם מהערב תוהים המארגנים: "האין דין מחאה כדין מחאה?". לדבריהם, "בבלפור, צ'ארלס קלור וכיכר רבין מתקיימות מחאות שכוללות במה ומערכת הגברה כמעט מדי שבוע. וכן, מאז תחילת המחאה בקיץ מתקיימים ריקודים בשלל מחאות ואין הדבר מופסק בשטח. במה שונה מחאת האמנים? מי מעוניין לחסל דווקא את עולם התרבות? לא ברור מדוע משטרת ישראל בוחרת להיות הצנזור של תוכן האירועים…".

לסיכום, הם כותבים כי "מתוך הבנה שאירוע תחת ההגבלות המחמירות ואיסור חופש הביטוי המובהק חוטא למסר אותו באנו להעביר, איננו מוצאים לנכון לקיים את האירוע במתכונת שנכפית עלינו על ידי משטרת ישראל. עם כל הצער שבדבר, אנחנו בוחרים לדחות את האירוע כעת ולפנות עם הטענות שלנו לבג"ץ כדי להמשיך את המאבק החשוב שלנו, גם אם לא באופן המסיבתי אליו ייחלנו. אין לנו עניין לעבור על החוק או להתעמת עם המשטרה על מה שעד לא מזמן היה ברור מאליו. אנו נערכים לקראת מאבק משפטי עקרוני על מנת להבהיר את גבולות חופש הביטוי בישראל".