בית בן גוריון חוגג 40 בתערוכה מיוחדת

לציון 40 שנה לפתיחת בית בן-גוריון לציבור תוצג במקום תערוכה המתכתבת עם חייו ואישיותו של המנהיג דרך כרזות מקוריות. הכניסה חופשית

40 שנה לבית בן גוריון (יעל קשלס)
40 שנה לבית בן גוריון (יעל קשלס)
20 באפריל 2015

דוד בן-גוריון לא הוציא 80 אלף ש"ח בשנה מכספי המדינה על איפור ושיער, ובכל זאת, התסרוקת שופעת הסטייל שלו נחקקה עמוק בתור אחד מהסממנים החיצוניים הבולטים במנהיג, שהעדיף להשקיע את זמנו בדברים חשובים יותר מעיצוב שיער סגלגל שיסתיר לו את הקרחת. הוא גם ישן על מיטת סוכנות, גר בשכונת פועלים, בקצה המרוחק של תל אביב ההיא, בדירה שאם השקיע בה, היה זה בעיקר בספרייתו, ובה 20 אלף ספרים, בהם קרא ב-11 השפות שהכירה לשונו. המרחק בין ההנהגה הנוכחית מזו שליוותה את המדינה בעשוריה הראשונים, מוצגת יפה דרך סוגיית השיער, בכרזה בעיצוב סטודיו רה-לבנט, שלוקחת חלק בתערוכה לציון 40 שנים לפתיחת בית בן-גוריון לציבור. התערוכה, שנהגתה ביוזמת בית בן-גוריון, ונאצרה על ידי יובל סער (הכותב, בין השאר, עבור טיים אאוט), מורכבת מכרזות של מעצבים שונים, שהתכתבו בדרכים מקוריות עם המנהיג, ביתו וחייו. ביום העצמאות יתלו הכרזות לאורך שדרות בן-גוריון, כמו גם במתחם הבית, באוניברסיטת הנגב ובנמל התעופה. במקביל לתערוכה, ייחשף פרויקט "ספסלים מדברים", שבמשך השנה הקרובה, יחלקו עם העוברים והשבים בשדרות בן-גוריון הקלטות מדבריו של הזקן, שישולבו עם קטעי מוסיקה, ויופעלו באמצעות חיישני תנועה.

40 שנה לבית בן גוריון (גרוטסקה)
40 שנה לבית בן גוריון (גרוטסקה)

"עם התצוגות המיוחדות שיועלו ביום העצמאות הקרוב, ננסה ליצוק משמעויות חדשות לבית ולהיסטוריה ולמורשת שהוא נושא בחובו", מבארת חני הרמולין, מנהלת בית בן-גוריון מזה עשר שנים ומי שליוותה אותו בכל ארבעת העשורים האחרונים. בתור מי שהייתה שם לאורך דרכו של הבית, שפתוח לביקורים בחינם, לאורך כל ימות השבוע, הרמולין מספרת כי חלק מהתכנים וההדרכות כמובן התעדכנו עם השנים, אבל הרוח שעמדה ביסודות הבית נוכחת בו עד היום, בעיקר בזכות המבנה, חדריו, הרהיטים והחפצים שבו, שנותרו כפי שהיו. העובדה הזו מאפשרת הצצה ייחודית ואינטימית לאופיו ולאורח חייו של המנהיג. "אנו מקווים שתערוכת הכרזות ופרויקט 'ספסלים מדברים' ינגישו את ביתו וסיפורו של בן גוריון לציבור הרחב".

40 שנה לבית בן גוריון (ליאורה גרוסמן)
40 שנה לבית בן גוריון (ליאורה גרוסמן)

מלבד המיצגים שיחשפו ביום העצמאות, בהנהלת הבית מתכננים לטווח הרחוק שיפוץ והרחבה של בית הלל, הסמוך לבית בן-גוריון, שמשמש כיום בתור מרכז לימוד והסברה. "עם השנים הצרכים גדלים", משתפת הרמולין. "אנחנו מקיימים כאן סדרות הרצאות, כנסים, ערבי זמר ותרבות. אנשים צמאים לתכנים האלו, והחידוש נדרש". כחלק מהתוכנית ייבנה אודיטוריום גדול יותר וכיתות לימוד חדשות. "כמובן שהכל יעשה מתוך התפיסה כי הכח של מרכז ההסברה הוא בית בן-גוריון, שישאר כפי שהיה בארבעים השנים האחרונות".

40 שנה לבית בן גוריון (יונתן פופר)
40 שנה לבית בן גוריון (יונתן פופר)

40 שנה לבית בן גוריון, שד' דוד בן גוריון 17, תל אביב