בית משותף: אמנים ישראלים וילדי מהגרים בתערוכה בנושא בית

סטודנטים בבצלאל יזמו מפגש ודיאלוג בין יוצרים ויוצרות לבין ילדי מהגרים. התוצאה: תערוכת אמנות שתיפתח בתל אביב בסוף החודש

מתוך התערוכה "בית"
מתוך התערוכה "בית"
23 באוקטובר 2014

"בית", תערוכת אמנות מנקודת מבטם של ילדי מהגרים בישראל, תיפתח בשבוע הבא בגלריה "מקום לאמנות" בקריית המלאכה. התערוכה היא יוזמה של סטודנטים לתקשורת חזותית מבצלאל, שנפגשו השנה עם משפחות של מהגרי עבודה ועל בסיס המפגשים יצרו עבודות שהיוו את הבסיס שלהן. לצדם מציגים בה אמנים ויוצרים נוספים ממגוון תחומים, ביניהם זויה צ'רקסקי, רותו מודן, להב הלוי ועוד.

אוהד חדד (28), סטודנט שנה ד' במחלקה ואחד ממארגני התערוכה, מספר: "החיבור הראשוני שלי עם הנושא נוצר בקורס שלמדתי, 'המדינה זה אני', שבמהלכו משתפים סטודנטים פעולה עם עמותות שונות. אני בחרתי לעבוד עם עמותת ילדים ישראלים, ששייכת לאגודה לזכויות האזרח ומטרתה למנוע מעצר וגירוש ילדי מהגרים. משהו בילדים האלה, מול מדיניות הגירוש העיוורת שמנהיגה המדינה, שבה את הלב. היה חשוב לנו ליצור מפגש בין הילדים לציבור כדי לגרום לאנשים להבין את האבסורד שבגירוש הילדים האלה, ישראלים לכל דבר. ככה נולד הרעיון של התערוכה, שלשמה היה צריך להפגיש יוצרים עם הילדים".

לקראת התערוכה נערך מפגש בספריית לוינסקי בין היוצרים לבין בני נוער שבעזרת העמותה קיבלו תעודת זהות ישראלית. "אחד הילדים סיפר לניצן מינץ, אמנית ומשוררת שמשתתפת בתערוכה, שהוא מתבייש לפעמים שאימא שלו מנקה בתים. ניצן ענתה לו שאין לו במה להתבייש, ושגם אימא שלה ניקתה בתים", נזכר חדד ברגע מרגש במיוחד במפגש. "בהמשך מילאנו עם הילדים שאלונים על חייהם, ועל השאלה 'מה זה בית' בשבילם – הנושא שבמרכז התערוכה. שלחנו את החומרים ליוצרים, כל אחד קיבל שאלון שילד אחד מילא, עם איור של בית ותמונה. עם החומרים האלה הם הגיבו בעבודה. התהליך הפך לניסוי שהפך בסוף לתערוכה".

מתוך התערוכה "בית"
מתוך התערוכה "בית"

היוצרים עבדו כולם בהתנדבות והתערוכה הוקמה בסיוע עמותת ילדים ישראלים ובצלאל. העבודות יימכרו בסכום שנע בין 200 ל־2,000 ש"ח, שייתרמו במלואם לפעילות העמותה. ערב הפתיחה החגיגי, שיתקיים ב־30.10, יכלול גם דוכני מזון ממגוון מדינות, הופעות מוזיקה ומחול והפעלות לילדים ולילדות.

בהזמנה לתערוכה כתבתם שהילדים הללו "שקופים" בעיני הציבור הישראלי. זאת לא האשמה קצת קשה?

"הם שקופים כי המדינה עסוקה בכל כך הרבה בלגן ולא רואה עוולות נוראיים שקורים מתחת לאף שלה. ובאמת, ככל שהעמקתי הופתעתי לגלות פרטים שאנשים לא יודעים על הנושא. אלה ילדים שנולדים בישראל, גדלים ומתחנכים על העברית, רוצים לשרת בצבא – אבל לא מקבלים אזרחות. ידעת שאם עובדת זרה יולדת יש לה שלושה חודשים לשלוח את הילד למקום מוצאה? ולא, אין להם ארץ אחרת".

"בית", פתיחה ב־30.10, 19:00, מקום לאמנות בקריית המלאכה (רחוב שביל המרץ 6)