היי סקול: הכירו את בית הספר לגידול קנאביס

בקרוב ייצא לדרך המחזור הראשון בבית הספר לגידול קנאביס של טלגראס, שמסתמן כמיזם חינוכי מקצועי ומחושב עד הפרט האחרון. ריאיון עם המנהל שאתם רוצים להיות מוזמנים למשרדו

ג'וינט. קנאביס. מריחואנה. צילום: Shutterstock
ג'וינט. קנאביס. מריחואנה. צילום: Shutterstock
14 בפברואר 2018

תלמידים יקרים, שבו והתרווחו במקומותיכם, הוציאו את עציץ המריחואנה שברשותכם ואת אביזרי הגידול והקשיבו היטב למורה. כאן בבית הספר לגראס תלמדו את כל מה שצריך כדי להפוך למגדלים מהשורה הראשונה, שיטות שונות ומגוונות איך לגדל, הקמת תשתית חשמל, דשנים והשקיה – והכל מפי מומחי הגרילה הנחשבים ביותר בתחום. לא, לא מדובר בפנטזיה סטלנית וירוקה אלא בפרויקט של ממש המכה שורשים בימים אלה בטלגראס, הפלטפורמה שהחליטה להביא את הלגליזציה בעצמה, ולא משנה מה המשטרה חושבת.

עוד כתבות שיעניינו אותך:
טניס: הספורט שהוא דרך חיים
משחק הקופסה שמשגע מבוגרים בכל העולם
8 התחביבים שמשגעים את תל אביב

את המחזור הראשון של קורס גידול קנאביס, תקופת הכשרה בת ארבעה חודשים שבסופה יהפכו התלמידים למגדלים מקצועיים, מוביל ראש ענף המגדלים של טלגראס – אדם שמהסיבות הברורות נתייחס אליו בכינוי הרשת שלו ברוס באנר (על שם ד"ר ברוס באנר, אותו מדען חנון שכאשר האנדורפינים מתפרצים במוחו הוא הופך לענק הירוק). באנר, מנהל בית הספר, נמצא באמצע שנות ה־ 20 לחייו, אבל מאחוריו פרויקטים רבים של בניית חללי גידול, בשווי של מיליוני ש"ח.

גידול מריחואנה בתל אביב
גידול מריחואנה בתל אביב

בריאיון בלעדי ל־Time Out הוא מספר כי הרבה מאוד אנשים מעורבים במיזם החינוכי הזה. "התחלתי להתעסק עם זה, לחשוב איך זה יהיה, איך זה ייראה, מי ילמד, מי יֵלמד, איך יעברו השיעורים, מה יכול להיות מעניין, מה אני הייתי רוצה לקבל בתור תלמיד, מה הייתי רוצה שיחסכו ממני", הוא אומר ומוסיף: "התחלתי לבנות איזשהו פורמט. תוך כדי נוצרה לי עבודה, התחלתי לצרף מנהלים נוספים, הפרויקט צבר תאוצה ואז התחלנו להתעסק במערכת לימודים כללית, דיברנו על התכנים, התווכחנו עליהם ימים ולילות. הייתה קבוצת חשיבה מאוד רצינית מאחורי הפרויקט הזה. יש לנו כמה מורים שהם קודקודים בתחום מהארץ וגם מהעולם. מורים שמגדלים גידולים קטנים, גידולים גדולים, גידולי גרילה, גידולים חוקיים, גידולים לא חוקיים, כל סוגי הגידולים. ככה זה התגלגל".

ואיך זה יעבוד בדיוק?

"בין 10 ל־ 15 תלמידים בכיתה, 10 כיתות בסך הכל. כל כיתה היא למעשה קבוצת טלגראם סגורה, אף אף אחד לא יכול להיכנס אליה מבחוץ, האנשים היחידים שיכולים לראות מה קורה בה זה המורה והתלמידים. כשהמורה רוצה שהתלמידים יקשיבו הוא חוסם בפניהם את האפשרות לכתוב, והוא לא יצולם, הוא יחזיק מצלמת אקסטרים עם מתקן לראש ומתקן לגוף וחצובה ועוד קיט של מתקנים. מה שמצולם זה הידיים של המורה בזמן שהוא עובד, והתלמידים רואים את הידיים ומקשיבים להסברים שלו תוך כדי. לראות את הפנים של האדם שמלמד, מעבר לרמה הביטחונית, זה גם ככה לא תורם ללימוד, רק מסיח את הדעת. התלמידים לכל אורך הסרטון יראו את הצמח, את הכלים, איך מחזיקים אותם, איך ניגשים לצמח, איפה צריך להיות אגרסיבי, איפה צריך להיות עדין".

מה האג'נדה של בית הספר?

"אנחנו רוצים דור שמגדל החוצה. המטרה אינה מסחר ורווח, אם הם ירצו לעשות מזה כסף זו זכותם המלאה אבל אנחנו יותר בעניין של להנגיש את האיכות כדי שהם יגדלו חומר איכותי מהמחזור הראשון – משהו שבכוחות עצמך היית מגיע אליו תוך שמונה עד עשרה מחזורים. מעבר לזה אנחנו רוצים לתרום ללגליזציה בכך שאנחנו מנחיתים בשוק בין 100 ל־ 150 מגדלים מוכשרים בכל שלושה חודשים".

גידול מריחואנה בתל אביב
גידול מריחואנה בתל אביב

כמה מורים יש ומה התכנים הנלמדים?

"יש כמה סוגים של מורים: קודם כל מחנכים, שהם מורים שיקבלו כיתה צמודה. יש את המורים המקצועיים שיעבירו שיעורים לכל הכיתות בהתאם לנושא שהם מלמדים. כל תלמיד יקבל שני שיעורים בשבוע וכל שבוע כל כיתה תקבל שיעור בנושא אחר. בשבוע הראשון כל הכיתות יקבלו שיעור בטיחות בעבודה עם מים, חשמל וחום. יהיו גם שיעורי אבטחה – איך להימנע מריחות, איך להימנע מחשיפה, כל עוד זה לא חוקי אנחנו ניתן דגשים איך לא להיתפס. יש מורה מקצועי להידרופוניקה, שייכנס לכל כיתה פעם בשבוע, יש מורה שיספר על שיטות גידול קצת יותר מתקדמות שממקסמות את היבול.

יהיה מורה שייתן שיעור על דשנים נוסף לחומר הבסיסי. מעבר לזה יהיו תחרויות כיתתיות שבועיות ותחרויות בית ספריות להעלאת המוטיבציה. בפני תלמידים מצטיינים ייפתחו אופציות לעבודה ממורים, ממגדלים מקצועיים, מגורמים אחרים שלא קשורים לבית הספר. ייפתחו להם המון דלתות, בוא נגיד ככה".

ויש היענות?

"ביומיים הראשונים של ההרשמה נרשמו 450 מועמדים ועוד 30 אנשים מתוך המערכת שביקשו להצטרף. סגרתי את ההרשמה בלי שהשתמשנו בעשרה אחוזים מהפרסומים שתכננו. מבין אלה שנרשמו נוכל לקבל רק 150, ואם לא יהיו 150 מתאימים אז נפתח מחדש את ההרשמה. אני מנסה להגדיל את מספר התלמידים שאקח למחזור הראשון, אבל קשה מאוד למצוא מורים איכותיים. אנחנו לא מתפשרים על איכות, התוכן ברמה גבוהה ואני מסנן הרבה אנשים שנראים לי טיפה לא רציניים. לדעתי זה מסלול לימודים ברמה אוניברסיטאית ורק אנשים רציניים יוכלו לצלוח אותו עד הסוף. אני מעדיף לעשות את הסינון הזה לפני שמתחילים".

גידול מריחואנה בתל אביב
גידול מריחואנה בתל אביב

מתחרים רק באוניברסיטאות כיום קיימים בישראל שני מסלולים – אחד בטכניון ואחד באוניברסיטת אריאל – שמתמקדים באספקטים המחקרי והרפואי של צמח הקנאביס עם אוריינטציה למערכת הבריאות הישראלית. במצב הזה, מסביר באנר, לבית הספר שלו יש יתרון ברור. "הידע של אנשים בקהילת הקנאביס גדול בהרבה מזה של האנשים שלומדים את הנושא באקדמיה. שם מלמדים אותם להיות אנשים שמייצרים מחקרים מדעיים, לא מלמדים אותם באמת לגדל צמח מסוים".

ישראל הייתה אמורה להפוך בתקופה הקרובה ליצואנית של קנאביס רפואי לחו"ל, כחלק מרפורמה של משרד הבריאות שעתידה הייתה להוביל להקמתן של חוות גידול רבות. חקלאים רבים כבר קיבלו את האישורים לכך והתחילו להשקיע, אך ברגע האחרון, כשהשר לביטחון פנים גלעד ארדן העלה בפני ראש הממשלה נתניהו את החשש שהקמת החוות תביא לזליגה של קנאביס החוצה, הצעד נבלם. בחודש הבא תחגוג מערכת טלגראס שנה להיווסדה באירוע "פסטיגראס" בפארק הירקון (חמישי, 1.3, 11:00), וכל מי שברשותו אפליקציית טלגראם יכול לראות את כל ספר הטלפונים שלו מצטרף למערכת ולקבל מושג לגבי ממדי התופעה – גם ללא לגליזציה ורפורמות מקלות.

הפרויקט המדובר יכול להיראות כיוזמת גרילה קיקיונית של חבורת סטלנים, אך גם הטלגראס נראה כך בשבועות הראשונים עד שהתפתח למפלצת הירוקה שהוא היום. ומעבר לעובדה שחלק מהמורים הם בעלי ידע אקדמי מהפקולטות השונות לחקלאות ברחבי הארץ, לפי באנר קבוצת המגדלים־המורים היא מגוונת וחלוצית ברמת הידע שלה גם במונחים בינלאומיים.

בית הספר דאג להצטייד במערך לוגיסטי מכובד. ערכות גידול במחירים מוזלים, זרעים וייחורים לגידול ושאר מוצרים נלווים, כולל דשנים, שהם עולם בפני עצמו לדברי באנר. "דשנים זה נושא מאוד אישי, אני ממש לא רוצה להגיד לתלמיד שלי 'advance זו החברה הכי טובה, תשתמש בה', אני נותן להם את כל האופציות ובעזרת הדרכה וליווי מהמורה הוא יבחר את הדשנים שמתאימים לו". והוא גם מסביר את הרציונל החינוכי: "אני ממש לא רוצה להגביל אותם לברנדינג מסוים, אני רוצה שהם יתרכזו יותר במרכיבים של הדשנים, איך לערבב אותם אפילו בעצמם, דברים שמגדלים מגיעים אליהם רק אחרי שבע־שמונה שנים".

מה אתה יכול לספר על המקום שבו התחלת?

"זו הייתה ממש תקופת האבן. בעיקרון למדנו לבד, בעיקר ניסוי וטעייה, וגם באינטרנט. בשנתיים הראשונות לא תיארתי לעצמי שאפתח את האינטרנט ואמצא חומר לגבי מה שאני מחפש, זה נשמע לי לא חוקי. הידע שלי היה מאוד מצומצם, אני מעשן מגיל צעיר אבל עד שאתה לא מתחיל להתעסק בזה אתה לא מבין כמה זה רחב וכמה זה נחשב למקצוע של ממש בעולם. אני בן אדם פרפקציוניסט, כל דבר שאני עושה אני לוקח בצורה הכי גרמנית שאפשר, ואני לא מוותר ולא עושה הנחות, אז כשרציתי לדעת משהו חקרתי אותו באלף דרכים שונות. לא היה אכפת לי שייקח לי עוד שנתיים שבהן אני לא מוציא כלום וזורק את הכל לפח. העיקר שאחרי כל הניסיונות האלה אקבל את התוצאה שרציתי".

ואיך מדדת הצלחה?

"במחזור השלישי שלי הוצאתי 920 גרם מאוהל של מטר על מטר עם נורה של 600 ואט. היום אני עובד על יחס של בין 1.7 ואט לשני גרמים בלבד, שזה בעצם היחס שבו אנחנו מודדים הצלחה מבחינה כמותית. אנחנו מודדים אותה פר וואט: אם השתמשת בנורה של 600 ואט וקיבלת 600 גרם, אז אתה מוציא גרם לואט. אם הוצאת 1,200 זה שני גרמים לוואט. מעבר לזה יש דגש על איכויות ועל זנים, הרי כל זן יש לו תפוקה מסוימת ומצע משלו".

ומאיפה מגיע המימון?

"רוב המגדלים עושים זאת במימון עצמי, בגלל זה התחום התפתח לאט. קשה מאוד לסמוך על אנשים, היו סיפורים על זה שהמשטרה בעצמה השקיעה כדי לתפוס אנשים".

מה לגבי גורמים חיצוניים שרוצים להשקיע בפרויקט גידול? הרי כולם יודעים שיש בזה כסף.

"יש מקרים כמו שאתה מתאר, אני אישית הייתי עובד בצורה כזאת, עבדתי עם אנשים שאני לא מכיר, שהם לא מכירים אותי, אני פניתי אליהם ולא הם אליי. הם הביאו את המקום לפי הדרישות שלי, אני קיבלתי מפתח, מעולם לא נפגשנו ומעולם לא החלפנו טלפונים. אף אחד לא יודע איפה המקום. אני מסיים את הגידול, כל החומר ארוז במקום, ואני הולך ומשאיר מפתח. זו הצורה שאני עבדתי בה".

לא דאגת?

"אני אף פעם לא מסכן את עצמי, יש לי דרכים. היו לי חללים עם השמדות עצמיות, היו לי המון דברים מעניינים".

מה זאת אומרת?

" אני לא יכול לחשוף, ככה יידעו להיערך נגד זה".

בייבי מוצרט לקנאביס

אתה חושב שאתה מבין את הצמח הזה טוב?

"ודאי, אני מבין אותו כמו אימא שלו. אתה משקה אותו, אתה נותן לו לאכול, אתה נותן לו לשתות, אתה דואג שיהיה לו חם, אתה דואג לקרר אותו אם יש לו חום, אתה דואג שכל התנאים שלו יהיו מושלמים, אתה קונה לו את התוספים הכי טובים, אתה קונה לו את האביזרים הכי טובים. אם יש בעיה, אתה מתעורר באמצע הלילה והופך את העולם בשבילו, זה ממש כמו תינוק".

אתה מדבר אל הצמחים?

"ברור. בטח. מדבר איתו כל בוקר 'בוקר טוב', כל לילה 'לילה טוב'. מוזיקה לפעמים, בייבי מוצרט, מה שתרצה".

גידול מריחואנה בתל אביב
גידול מריחואנה בתל אביב

מה הדבר שאתה הכי אוהב בצמח?

"זה צמח מתגמל בסופו של דבר. לפני הקנאביס לא כל כך אהבתי צמחים, ברגע שיש לך צמח שמתגמל אותך בתוצרת שאתה מעוניין בה ושווה לך הרבה כסף אז מתחיל להיות אכפת לך ממנו ואתה מתאהב בגידול צמחים בכללי. היום תיתן לי לגדל פטוניות, אני אתייחס אליהן באותה צורה. אבל לגדל קנאביס זה כיף, זה צמח שנותן לך פידבקים על כל דבר שאתה עושה איתו, הוא כל הזמן נותן לך ח"חים. עשית משהו טוב – הוא פתאום נראה יותר ירוק. הריח משגע והפרחים מדהימים וענקיים, זה פידבק, מדד לכישרון. זה כיף לגדל כזה דבר".

אז המטרה הכללית היא למלא את ישראל בגידולים או לבסס כאן דור של מגדלים שיוציאו החוצה?

"שתי המטרות חשובות באותה מידה, ואנחנו עובדים עליהן במקביל. חשוב לי שיהיו פה המון מגדלים, אני רוצה למזער את הסחר, אני רוצה שיותר ויותר אנשים יגדלו לעצמם. מצד שני הייתי רוצה להגדיל את כמות המגדלים האיכותיים בשוק וכמובן לקדם לגליזציה. ברגע שאתה מגדיל את ההיצע הרבה יותר קשה להשתלט עליו".