חביב פלוס: 8 התחביבים שכובשים את תל אביב

גם אם צירוף המילים "שיעור מלאכה" לא מעלה בכם געגועים עזים וגם אם אתם חושבים שאין לכם זמן, תחשבו על זה ככה: כל רגע שבו אתם סורגים, מכדררים או מנגרים הוא רגע שבו אתם לא מסתכלים על הטלפון. סיבה טובה מספיק כדי להתמסר לתחביב

תחביבים. צילום: איליה מלניקוב
תחביבים. צילום: איליה מלניקוב
14 בפברואר 2018

הישראלי הממוצע עובד 36 שעות בשבוע, על פי נתונים שנאספו על ידי רשת CNN . הנתון הזה, שממצב את ארץ הקודש קצת אחרי שבדיה (רק עם שכר שנתי ממוצע נמוך בהרבה ועם פחות תנאים סוציאליים), מותיר לו 132 שעות בשבוע לשינה, אכילה, משפחה, סידורים ותחביבים. לא שהמילה הזאת נמצאת בשימוש תכוף: ב־ 20 השנים האחרונות היא הוחלפה במושגים כגון "עיסוקים", "בילויים" ו"פעילויות" – אולי בגלל האסוציאציה היכנעית מעט של המקור. עם זאת נראה שבשנים האחרונות הפכו תחביבים לכל דבר חוץ מיכנעיים: יותר ויותר צעירים עירוניים ואופנתיים עוסקים במלאכות יד כגון סריגה או נגרות, לעתים כחלק מאידיאולוגיות הקשורות בקיימות ובצרכנות אתית. עיתונאית CNBC קטרינה בישופ טוענת כי מדובר בתגובת נגד להתמכרות לטכנולוגיה ובהחלפת הערטילאי במוחשי – מגמה מקבילה ולא מפתיעה לפריחת תקליטי הוויניל וחזרתן של מצלמות הפולארויד לשוק.

עוד כתבות שיעניינו אותך:
טרנץ' טוסט: המעיל שתשרדו איתו את עונת המעבר
מגעיל ומעולה: לפוצץ חצ'קונים כמו מילניאלס אמיתיים
זיון מודרך: תל אביב במפות לפין ולפות

הבהלה לתחביבים מגובה גם בנתון מרשים: לפני כשש שנים העריך איגוד המלאכות והתחביבים האמריקאי כי תעשיית התחביבים נאמדת ביותר מ־ 30 מיליארד דולרים. בעוד שלא קיים נתון המתייחס לרווחי התעשייה בישראל, צריך רק לפקוח את העיניים או לגלול בפיד הפייסבוק כדי לחזות בפריחה דומה בזירה המקומית: אינספור יוזמות חברתיות וסדנאות בשנים האחרונות קשורות למלאכות יד – סריגה, קרמיקה, נגרות ועוד, לכן אם יש לכם פומו וכמה שעות פנויות בשבוע, גם אתם יכולים להיות חלק מהמהפכה, בתנאי שתבחרו את התחביב שהכי מדבר אליכם.

קרמיקה

מה: בישראל ימי הזוהר של חוגי הקרמיקה היו במועדוניות של שנות ה־ 80, אז הביאו הביתה מאות אלפי ילדים מאפרות, כלים לעפרונות מגליל נייר טואלט ופסלונים עקומים של סנופי. אותם ילדים שהתבגרו יתקשו לנער מהתחביב את האסוציאציה המדכאת, אבל אולי שווה להם להתאמץ: קרמיקה מסתמנת כאחד התחביבים הלוהטים של השנים האחרונות (יש המכנים אותה "היוגה החדשה"), עם אינספור סדנאות למבוגרים ולילדים ברחבי העיר, שבהן ניתן לזרוק כלאחר יד מושגים כמו "זיגוג", "חוליות" ו"אבניים".

מי: האתגר של יצירת כד באמצעות אבניים ותהליך השרפה והזיגוג של חפצי נוי יכול לדבר להיפסטרים, לגמלאיות עם נטייה אמנותית מודחקת ולעובדי הייטק שרוצים לברוח מטרור הפלורוסנטים. בסופו של דבר בכולנו מסתתר ילד קטן שרוצה לתקוע את הידיים בבוץ ולחזור הביתה עם פסלון למזנון של הסלון.

כמה: יחסית לתחביב שמבוסס על חול ומים מדובר בהוצאה לא קטנה. בסטודיו קרמיקה בפרישמן, לדוגמה, מחירה הממוצע של סדנת קרמיקה למבוגרים לחודש עומד על כ־ 450 ש"ח. סדנה בטכניקת השרפה ראקו בבית בנימיני בדרום העיר תעלה 200 ש"ח לאדם למפגש חד פעמי.

קרמיקה. צילום: איליה מלניקוב
קרמיקה. צילום: איליה מלניקוב

אתא בנדנה: 50 ש"ח | HAVIE סינר: 666 ש"ח החומרים באדיבות בית הספר לאמנות הקרמיקה בית בנימיני, העמל 17 תל אביב

גינון והשרשה

מה: כביכול מדובר בתחביב שהוא הכי 2015 . אמנם סוקולנטים, מטפסים ושרכים שולטים בזירת התחביבים ובאינסטגרם כבר מאז, אבל לא רק שהם מסרבים להיעלם, הם גם מצמיחים (הא!) תת תחומים כגון השרשה וייחור. למי שאינו מצוי בז'רגון, ההגדרה הרשמית של "ייחור" על פי אתר רב־מילים היא: "קטע של ענף, גבעול או שורש הנושא את תכונות הצמח המקורי והמסוגל בשל כך להתפתח לצמח חדש". במילים אחרות, אותו עלה סגול בבקבוק ריק של קולה שאי אפשר לנצח. כנראה משהו בנצחיות הזאת עושה טוב לאנשים, אחרת הם לא היו טורחים להשקיע זמן ומשאבים כדי לראות אותה במרפסת שלהם מדי בוקר.

מי: הטיפול בעציצים עבר כבר מזמן מידיהן של סבתות חביבות כגון חנה מרון לידיהם המסורות של היפסטרים מזוקנים ושאר צעירים עירוניים בעלי אינדקס מגניבות גבוה, כביטוי מושלם למחזור החיים המעגלי של התחביב.

כמה: אלא אם אתם מתעקשים להשקיע בכלי גינון ובעציצים פאנסי־שמאנסי, מדובר בתחביב ידידותי לכיס ולסביבה. לדוגמה, מחירו של שתיל בזיליקום במשתלה האורבנית שבשוק הכרמל הוא תשעה ש"ח, מחירו של שתיל אמנון ותמר הוא 12 ש"ח ושרך בוסטון מפנק עולה 35 ש"ח. אם יש לכם חברים בעלי גינה מפותחת, לגנוב מהם ייחורים זה כבר חינם.

גינון. צילום: איליה מלניקוב
גינון. צילום: איליה מלניקוב

סטורי סט גינון: 120 ש"ח, מיני אגרטל: 63 ש"ח | שתילים באדיבות זבולון בא לגן

נגרות

מה: בית מולט, פנטזיות בעץ, החצר – אלה הם רק חלק מהסדנאות וחללי העבודה שזמינים לתל אביבית שרוצה לחוש עצמה חוטבת עצים, או לתל אביבי. במקרה האחרון נראה שהתחביב הוא ההמשך הישיר ללוק חוטב העצים שבטח כבר יש לו (ע"ע חולצת פלנל משובצת וזקן פראי). אם לא התברכתם בזקן תשמחו לשמוע שנגרות היא דרך מושלמת ליישם את האתוס הצרכני הנבון שמתגבש כמגמה של השנים הקרובות, בייחוד עבור מי שיבחר להשתמש בחומרי גלם ישנים. עם מספיק התמדה ורצון, מסע מופלא שמתחיל במדף יוכל גם להסתיים בקאנו.

מי: ייתכן שאפשר לתלות את האחריות לפופולריות של הטרנד הזה ברון סוונסון, הדמות שאותה מגלם ניק אופרמן בסדרה "מחלקת גנים ונוף". סוונסון הוא ליברטריאן משופם ושונא אדם שנהנה בזמנו ללגום וויסקי ולעבוד על פרויקטים מורכבים בעץ. אם לשפוט על פי כמות האתרים והכתבות בבאזפיד שמוקדשות לו, הוא בהחלט גיבור של דור מסוים.

כמה: באופן דומה לקרמיקה, נגרות היא לא התחביב הכי זול שאפשר לאמץ. גם אם תקוששו את חומרי הגלם שלכם מהאשפה תצטרכו להשקיע בסדנה שמחירה יכול להגיע ל־ 700 ש"ח בבית מולט. מחיר השתתפות בקורס יסודות הנגרות במרכז פנטזיות בעץ מגיע ל־ 2,400 ש"ח, כולל חומרי הגלם. אם נולדתם עם מסור ביד ולא נותר לכם ללמוד כלום, תוכלו לשכור עמדת עבודה מאובזרת, למשל בחממת הנגרים "בשתי ידיים" ביפו, ולחסוך לעצמכם כמה מאות או אלפי שקלים.

נגרות. צילום: איליה מלניקוב
נגרות. צילום: איליה מלניקוב

 

מולט קיט לבניית מדף: 680 ש"ח | HAVIE סינר: 666 ש"ח | עולם הכלים toolsworld.co.il כפפות עבודה 155 :IRWIN ש"ח

בישול ואפייה

מה: פודיז, הם בכל מקום. ברצינות. לאחרונה אפילו נפתח עבורם מתחם מגורים בשם אומאמי, שירכז מספר גדול מהם הרחק מתל אביב, אי שם בפאתי קריית אונו. בכל זאת מלאה עדיין העיר בחובבי מזון רבים שנשבעים שמי שקפץ על העגלה אחרי "מאסטר שף" הוציא שם רע לתחביב, ושבכלל כבר אין להם חשק להעלות תמונות של מנות לאינסטגרם. חוץ מאת הבאן מי המהמם שהם אכלו במקונג שלשום. וההרצה של הרצל 16.

מי: לחיבה לבישול אין גיל, מגדר או מצב סוציו־אקונומי. אין אחד שלא עושה בסוד במקלחת חיקוי של אייל שני ואין אחת שלא שמחה כשמישהו משקר ואומר שהמאפינז שלה טעימים ובכלל לא נוזליים.

כמה: שוק סדנאות הבישול והאפייה רווי: טעם השף, פודסטפס, פאנזיג, בישולון, זמן בישול, 4Chef ועוד ועוד ועוד. מחירי ההשתתפות משתנים בהתאם לאורך הסדנה ולמספר המשתתפים, אבל בגדול נע המחיר סביב 350 ש"ח ליחיד לשלוש שעות, פחות או יותר.

בישול ואפיה. צילום: איליה מלניקוב
בישול ואפיה. צילום: איליה מלניקוב

4Chef סט קערות וכוסות מדידה צבעוניות: 59.90 ש"ח (מחיר מבצע), תבנית טפלון 12 שקעים: 49.90 ש"ח (מחיר מבצע), מיקסר ידני 119.90 :Sauter ש"ח (מחיר מבצע), טיימר חתול: 34.90 ש"ח, משקל זכוכית: 99.90 ש"ח, מלחם (ברנר): 119.90 ש"ח, כפפת סיליקון לתנור: 102.90 ש"ח, סינר פסים: 39.90 ש"ח | לובלינסקי סכין שף 15 ס"מ עם ידית עץ של 379 :KAI SHUN ש"ח | Pulp מחברת 60 :A5 ש"ח | He-She.co.il מגן אצבעות לחיתוך: 22 ש"ח

סריגה ורקמה

מה: בשנה האחרונה צצו ברחבי העיר לא מעט סדנאות לסריגה, ליבוד, רקמה ואריגה. כמה מהן – כגון אלה של קולקטיב גנקי המתכנס אחת לחודש ברחוב השומר – מדגישות את האספקט הנשי שבעבודות יד מסורתיות ומעניקות פלטפורמה למכירה ולימוד ליוצרות. מובן שלא כולם אוהבים פעילות ממוסדת, ולכן טוב שהעולם מלא בהיפים בעלי כוונות טובות וזמן פנוי שהעלו לרשת אינספור טיוטוריאלז מפורטים לגבי קרושה, סריגה בשתי מסרגות, סוגי
צמר ועוד.

מי: האסוציאציה הגמלאית וריח הנפטלין כבר מזמן התנדפו מתדמית התחביב הזה. היום, כאמור, העיסוק שמור לאמזונות ואמזונים בעלות ידי זהב ואוריינטציה חברתית. השלווה שבסריגה תקרוץ גם למי שרוצה להיכנס למוד מדיטטיבי.

כמה: סריגה היא תחביב זול ועממי יחסית, והוא כולל השקעה חד פעמית במסרגות שמחירן הוא כ־ 20 ש"ח, לצד הוצאה שוטפת על צמר. רקמה היא כבר עסק לבורגנים: בעוד חישוק העץ והחוטים עולים שקלים בודדים, מחירו של גובלן (הרשת שעליה תרקמו את הססמה שלכם או את הפרח או הנמר, ווטאבר) עלול להגיע עד 300 ש"ח ליחידה ולעתים אף יותר.

סריגה ורקמה. צילום: איליה מלניקוב
סריגה ורקמה. צילום: איליה מלניקוב

שפות

מה: שליטה בשפות זרות היא קצת יותר מתחביב וקצת פחות מכוח על סודי. דמיינו את הפליאה של חבריכם בשעה שאתם סוגרים על מונית במנדרינית שוטפת, או נמנעים מהזמנת הנקניק המוזר מאיברים פנימיים בביסטרו בפרובנס. מובן שמלבד העוונטה יש יתרונות נוספים לרכישת שפה זרה, ובהם ההנאה שבקריאת קלאסיקות בשפת המקור וההבנה העמוקה של תרבות באמצעות הקללות שלה.

מי: אם עברתם את גיל בית הספר היסודי, סביר להניח שרכישת שליטה בשפה זרה תדרוש מכם מידה מסוימת של מאמץ והשקעה. על פי הבלשן נועם חומסקי, אם למדתם שפה נוספת עד גיל ההתבגרות, הסיכוי שלכם ללמוד שפה נוספת מאוחר יותר בחיים גבוה יותר, אבל יש סיכוי שתהליך הלמידה יהיה שונה בגיל הזה. במילים אחרות, אם עליתם ארצה מחבר המדינות בשנות ה־ 90, עכשיו זה הזמן שלכם לנקום בצברים המניאקים על כל בדיחות הסנדלים והגרביים ולקרוע אותם בקורס גרמנית במכון גתה.

כמה: תעשיית השפות בתל אביב מפותחת וענפה, והיא מורכבת משירותים שמציעים מכונים המופעלים על ידי שגרירויות זרות, בתי ספר כמו ברליץ ושיעורים פרטיים. קורס אנגלית עסקית עם מורה פרטי בברליץ יכול להגיע ל־ 6,000 ש"ח ומחירו במכון דיאלוג עומד על אלף ש"ח פחות. מי שנמשך לשפות פופולריות פחות, רוסית למשל, יכול לשלם כ־ 3,500 ש"ח עבור סמסטר במרכז לתרבות רוסית ברחוב גאולה. מחיר קורס דומה של 60 שעות במכון הצרפתי הוא 2,590 ש"ח.

שפות. צילום: איליה מלניקוב
שפות. צילום: איליה מלניקוב

גדיל תפירה, סריגה ורקמה מספרי ציפור: 35 ש"ח, חישוק לרקמה: 19.80 ש"ח | שלהבת, נחלת בנימין 6 מסרגות וצמר | rakrikma.co.il חישוק עם בד מודפס לרקמה: 90 ש"ח Pulp, דיזנגוף 147 ובחנות אונליין סקצ'בוק 79 :A4 ש"ח, מחברת 60 :A5 ש"ח | יולטה, מסריק 19 ובחנות אונליין מחברת פרחונית: 79.90 ש"ח, עפרונות פאלומינו: 15 ש"ח, עט נוצה: 12 ש"ח 29

סקייטינג

מה: הרוח נושבת בשיער, המכוניות צופרות והברך משופשפת. למי שלא התנסה בכך בעצמו קשה להסביר את התחושות של החופש, הסכנה והאדרנלין שבגלישה על סקייטבורד. לא מפליא שמאז שלהי שנות ה־60 הפעולה קשרה את עצמה לתת תרבויות מגניבות שמרדו במוסכמות. עד עכשיו. סמיילי עצוב.

מי: באופן הפוך אך דומה לגינון ביתי, הפעילות, שעד לא מזמן היתה משויכת לקבוצת גיל מאוד ספציפית (טינאייג'רים מחוצ'קנים עם אטיטיוד), הפכה בשנתיים האחרונות לרווחת גם בקרב הייטקיסטים בעלי פומו שמתקשים להיפרד מהנעורים שלהם.

כמה: נוסף לסקייטבורד שמחירו יכול להתחיל ב־250 ש"ח ולהגיע לכאלף ש"ח, תוכלו לעשות לילדים שלכם בושות ולהירשם לחוג סקייטבורד בפארק גלית שביד אליהו, אם כי מלבד המחיר האישי תיאלצו לשלם גם 900 ש"ח עבור שישה מפגשים פרטיים.

סקייטינג. צילום: איליה מלניקוב
סקייטינג. צילום: איליה מלניקוב

מגה ספורט סקייטבורד: 300 ש"ח | ואנס חולצה משובצת: 300 ש"ח, טי שירט 140 ש"ח, כובע: 140 ש"ח, נעליים: 400 ש"ח | מגה ספורט נעלי פקקים: 320 ש"ח, טייצים: 100 ש"ח, בקבוק תרמי: 60 ש"ח | דוגלה ספורט כדורגל: 60 ש"ח, כדורסל: 30 ש"ח, כדורעף: 49 ש"ח, מגן עצם לכדורגל: 16 ש"ח

ספורט קבוצתי למבוגרים

מה: הדנים של עולם התחביבים, טרנד שלעולם לא יוצא מהאופנה. יש אינספור משחקי ספורט עממיים שאפשר להתנסות בהם עם החבר'ה, כל עוד יש לכם זוג מכנסיים קצרים ומידה מסוימת של הומור עצמי. רשימה חלקית: כדורגל, כדורעף, כדורסל, פטאנק, כדורת, טניס, בייסבול, לקרוס, פולו מים.

מי: ילדים בהפסקה, גברים מכריסים בפארק הירקון, חיילים בחפש"ש במגרש של בית ספר בלפור, גמלאים צרפתים ברוטשילד, כדורגל נשים בכל פינה בעיר – ספורט קבוצתי הוא תחום מגוון ומכיל מאוד.

כמה: אם תבחרו להירשם לחוג כדורעף לנשים בגימנסיה הרצליה תיאלצו להיפרד מכ־ 50 ש"ח לשיעור, או לחסוך עשרה ש"ח ולפנות לבית הספר לכדורעף חופים בחוף גורדון. חוג כדורסל לגברים בגימנסיה עולה 270 ש"ח לחודש ועלות שיעור של ענף אקזוטי יותר כמו לקרוס עולה 100 ש"ח בפארק הירקון. אם אתם הולכים על פריסטייל ללא הדרכה, מובן שמדובר בתחביב חינמי לחלוטין (לעתים תצטרכו לשלם על שימוש במגרש).

ספורט קבוצתי למבוגרים. צילום: איליה מלניקוב
ספורט קבוצתי למבוגרים. צילום: איליה מלניקוב

[interaction id="5a841de3184ab4000152e750"]