בית הקפה שנשרף נפתח מחדש בלוקיישן סמוך. אבל הלב עדיין בוער

הלב של יפו נשרף. קפה דאבל אספרסו (צילום: מערכת טיים אאוט)
הלב של יפו נשרף. קפה דאבל אספרסו (צילום: מערכת טיים אאוט)

בלילה שבין שישי לשבת נשרף בית קפה מרכזי ואהוב בלוקיישן מרכזי בתל אביב כתוצאה מפיצוץ מטען חבלה ורק בנס לא היו נפגעים. אולי לא שמעתם על זה כי "דאבל אספרסו" הוא קפה בלב יפו, ויפו הופקרה למשפחות הפשע, וכל עוד לא נפגעים יהודים - לאף אחד לא אכפת. אולי. יצאנו לדבר עם תושבי השכונה

בלילה שבין שישי לשבת החריד קול נפץ את אחת השכונות המרכזיות בתל אביב, ואחריו פרצה שריפה שהחריבה כליל בית קפה אהוב ששימש לקהילה השכונתית מקום מפגש וגרמה נזק גם לקומה שמעליו, שדייריה נעדרו ממנה באותו לילה למרבה המזל. על פי הודעה שהעבירה עיריית תל אביב-יפו בקבוצת הווטסאפ הייעודית לתושבי השכונה, השריפה פרצה כתוצאה מפיצוץ מטען חבלה על רקע פלילי וכי המשטרה חוקרת את האירוע.

נחזור על עיקרי הדברים: בית קפה בתל אביב נשרף כתוצאה מפיצוץ מטען חבלה, נזק נגרם לבניין ובנס לא היו קורבנות בנפש. איך יכול להיות שדובר המשטרה לא הוציא הודעה דרמטית? איך יתכן שלא כתבו על זה בעמודים הראשונים של העיתונים? ובכן, התשובה הברורה היא שזה קרה ביפו, בשכונת לב יפו, בבית קפה שבבעלותו ערבי יפואי, כשהחשד הוא שמאחורי האירוע הפלילי עומדות משפחות פשע ערביות שמנסות להשליט אימה על עסקים יפואים. זה לא חדש שהפשיעה במגזר הערבי לא מעניינת את התקשורת, ואם אין נפגעים אז אפילו פחות, ובכל זאת עצוב להיווכח שזה נכון גם כשזה קורה בתל אביב.

בית הקפה דאבל אספרסו הפך מאז הקמתו, לפני קצת יותר מעשור, לאחד ממקומות המפגש האהובים על הקהילה הערבית ביפו ומושך בזכות רמתו הגבוהה, המנות הנדיבות וחביבותם של העובדים גם לקוחות יהודים רבים מהשכונה. הבעלים, אחמד זינאב, הוא אחד האנשים האהובים בלב יפו, עומד כמעט תמיד מאחורי דלפק השירות, מקרין שמחת חיים ושירותיות ברמה הגבוהה ביותר, יודע בדיוק מה כולם אוהבים לשתות ולאכול, מקפיד לצ'פר זאטוטים שנקלעים למקום עם הוריהם ובאופן כללי מהווה עמוד תווך קהילתי בשכונת לב יפו.

שריפתו של דאבל אספרסו הכתה את תושבי השכונה בתדהמה וכאב, ורבים מהם ביקשו לסייע לזינאב לשקם את המקום. הבוקר כבר נפתח מחדש המקום בחלל זמני לא רחוק משם, בשדרות ירושלים 77. "זה עצוב במיוחד כזה קורה למקום אהוב ונחמד כזה שרק סיים להשתפץ לפני לא הרבה זמן", אומרת ע', שמתגוררת בקרבת מקום ורוכשת שם קפה מדי בוקר, "אבל זאת אולי הזדמנות לדבר גם על זה שבשכונה הזאת, בלב יפו, שומעים יריות בנשק חם כל לילה כמעט, לפעמים גם באמצע היום. יש כאן השתוללות של פשיעה ברוטלית שמופנית בעיקר כלפי תושבים ערבים, אז זה לא מעניין את המשטרה. אם היו פוגעים בטעות ביהודי כל המדינה הייתה מדברת על זה".

על הדרך, דאבל אספרסו, אחרי השריפה, עכשיו בשד' ירושלים 77

Posted by ‎רינו צרור‎ on Thursday, December 21, 2023

בעל עסק אחר באזור, שלא הסכים להיחשף בשמו, ציין כי תחושת הביטחון האישית בשכונה צנחה פלאים מאז תחילת המלחמה. "אולי השוטרים עסוקים עכשיו בדברים אחרים בגלל המלחמה", הוא אומר, "אבל כבר כמה שבועות שמרגישים פה שהעבריינות הכבדה מרימה ראש. פרצו לנו לחנות פעמיים, הלכנו להתלונן במשטרה, אמרו לנו שאין להם מה לעשות. העבריינים מנצלים את זה שכולם ביפו בהלם. יש כאן הרבה כבוד בין התושבים הערבים והיהודים, אנחנו המוסלמים ביפו יצאנו ואמרנו מיד שמה שחמאס עשה זה אנטי-איסלם והיחסים עם היהודים שגרים כאן בדרך כלל מכבדים ושקטים, אבל מאז המלחמה אפילו יותר. משפחות הפשע מנצלות את השקט הזה ואת זה שבמשטרה של בן גביר אולי מקווים שהכל כאן ידלק וישרף כמו בית הקפה הזה".

דאבל אספרסו יצליח להשתקם כנראה, בכוחות עצמו או בסיוע רבים שמעוניינים לתמוך בבעליו, אבל התחושה שיפו הופקרה מייצרת חששות רבים לטווח הקרוב בקרב תושבי לב יפו. בשישי נורו גם יריות לעבר מסעדה ביפו, קטטה במקום אחר ביפו הסתיימה בדקירה ויריות, ולא עובר כמעט יום ללא תקריות אלימות על רקע פלילי. כשכל זה יתפוצץ כולם יהיו מאוד מופתעים.