מדהים: בית רומנו עובר לבעלות העירייה. התדר לא ייסגר

תביאו את הנגב לתל אביב ואנחנו בעניין. תדר (צילום: אריאל עפרון)
תביאו את הנגב לתל אביב ואנחנו בעניין. תדר (צילום: אריאל עפרון)

התפתחות דרמטית במאבק על עתידו של בית רומנו, שהפך בשנים האחרונות למרכז התרבות האלטרנטיבית המוביל בעיר: יזמי הנדל"ן שהשתלטו על הנכס העבירו אותו לבעלות עיריית תל אביב-יפו, ובית רומנו יהפוך למבנה ציבורי. התדר ושאר מוסדות התרבות והבילוי יוכלו כנראה להמשיך ולפעול כרגיל

1 באוגוסט 2023

חדשות לא פחות ממדהימות: לפני שעה קלה בישר רון חולדאי בחשבון הפייסבוק שלו כי בית רומנו – מרכז התרבות האלטרנטיבית של תל אביב ובמרכזו שלל מפעלות התדר – שנמכר לפני כשנה ליזמי נדל"ן ועמד בפני סכנת סגירה, עובר לבעלות העירייה ויהפוך למבנה ציבורי. המשמעות היא שהתדר, הרפי, הג'אז קיסה, חנות התקליטים נואיבה, מסעדת רומנו ומוסדות עירוניים אחרים שפועלים במקום יוכלו להמשיך ולפעול בו, והבניין עצמו לא יהפוך לעוד מלון בוטיק עם כמה דירות יוקרה למשקיעים זרים. אפשר לנשום לרווחה.

העמדה האהובה על הדי.ג'ייאים בעיר. רומנו (צילום: אריאל עפרון)
העמדה האהובה על הדי.ג'ייאים בעיר. רומנו (צילום: אריאל עפרון)

"חדשות מרגשות לכל שוחרי התרבות וחיי הלילה בעיר – בית רומנו יישאר פתוח!", הכריז חולדאי, "בית רומנו שימש במשך עשרות שנים בית מסחר לטקסטיל ולהלבשה, אך בשנים האחרונות הוא הרבה מעבר לכך. עם פתיחתו של התדר המתחם הזה הפך למוסד תרבותי של ממש – מקום עלייה לרגל לבליינים ולבלייניות, נשות ואנשי אמנות, חובבי אופנה וכמובן אי אפשר בלי הפיצה הענקית והממכרת של אייל שני ????. אני שמח לספר שלאחר משא ומתן ארוך הגענו לתכנית מוסכמת עם היזמים שמעבירה את בית רומנו לבעלות העירייה וקובעת אותו כמבנה ציבורי. היזמים יפוצו בפרויקטים אחרים בעיר. העירייה תמשיך לשמר ולפתח את הנכס החשוב הזה בכל כוחה".

חדשות מרגשות לכל שוחרי התרבות וחיי הלילה בעיר – בית רומנו יישאר פתוח!בית רומנו שימש במשך עשרות שנים בית מסחר לטקסטיל…

Posted by ‎רון חולדאי‎ on Tuesday, August 1, 2023

כזכור, בית רומנו הועמד למכירה בתחילת ינואר 2022 ונמכר לחברת הנדל"ן YBox בעסקה המוערכת בכ-370 מיליון שקלים, כשהכוונה הייתה לחברו למתחם גת רימון הסמוך ששייך אף הוא לאותה חברה ולהקים בו מתחם מלונאות ומגורים. הידיעה עוררה זעם וייאוש בקרב אלפי הצעירים שגודשים את המקום מדי שבוע, ואז בחודש יולי 2022 התברר כי הבעלים החדשים מתכוונים להקפיץ דרמטית את שכר הדירה של האמנים ששוכרים סטודיו במבנה. בנובמבר האחרון דיווחנו על גל עזיבה מכמיר לב בין האמנים שוכני בית רומנו. הכל נראה אבוד.

מה שתל אביב צריכה. יריד תקליטים בבית רומנו (צילום: אריאל עפרון)
מה שתל אביב צריכה. יריד תקליטים בבית רומנו (צילום: אריאל עפרון)

כעת, כאמור, עובר המבנה לרשות העירייה בעסקה שתנאיה טרם פורסמו במלואם, ועיקרה תוספת זכויות בנייה בפרויקטים אחרים של אותה חברה. ויעבור כפי הנראה תחת אחריותו של אגף התרבות המצוין של העירייה. על פי גורמים בעירייה, הכוונה היא לאפשר לגופים הפעילים בבית רומנו (ובעיקר לתדר, מן הסתם) להמשיך ולפעול במקום באופן אוטונומי, ולהוסיף עליהם פעילויות ומיזמי תרבות נוספים. אלה כנראה החדשות הכי טובות של השנה, ואולי גם החדשות הטובות היחידות של השנה.

בית של תרבות עכשווית. תדר (צילום: אריאל עפרון)
בית של תרבות עכשווית. תדר (צילום: אריאל עפרון)

מעיריית תל אביב-יפו נמסר כי "בית רומנו, המתחם החם בעיר, ימשיך לשמור על צביונו הנוכחי כמקום בעל ערך תרבותי וציבורי בתל אביב-יפו.
התכנית החדשה, שנמצאת בסמכות הוועדה המחוזית ותידון בוועדה המקומית בשבוע הבא, תאפשר לבית רומנו להמשיך ולהתקיים על אופי הפעילות הייחודי לו. לפי התכנית המוצעת, יועבר בית רומנו לבעלות עירונית וייקבע בייעוד ציבורי. במבנה יתאפשרו בעיקר שימושים ציבוריים מגוונים ובנוסף יתאפשרו גם מסחר ושימושי מלאכה ותעסוקה יצירתית.
"כידוע, לאחרונה הודיעו בעלי הבניין כי בכוונתם לקדם במתחם תכניות משלהם. אך עיריית תל אביב-יפו החליטה לקדם תכנית משלה. התכנית המוצעת קובעת את בית רומנו כהקצאה לצורכי ציבור בתמורה לתוספת זכויות בנייה למגורים ודיור בר-השגה בתחום תכנית ניבה גת-רימון הסמוכה. בנוסף, כוללת התכנית גם תוספת זכויות בנייה לתעסוקה והגדלת השטח הציבורי בתחום תכנית בגין 64 במרחב יצחק שדה/חסן ערפה. סה"כ תוספת זכויות הבנייה הסחירות בתכנית תבוא לידי ביטוי בתוספת של 6-7 קומות בכל אחד משלושת המגדלים המאושרים כבר בתחום תכניות אלה".