צמיחה מוגברת: שישה בתי קפה־משתלות בתל אביב

אמריקנו קר עם חלב סויה וניצנית אדומה: טרנד האורבן גרדנינג מלבלב ברחבי העיר והופך כל כוס קפה לחוויה של טבע

Makers (צילום: אנטולי מיכאלו)
Makers (צילום: אנטולי מיכאלו)
27 ביוני 2019

זה שאנחנו אוהבים קפה טוב זה ברור וידוע, אבל ממתי כל כוס קפה מגיעה עם סוקולנט? ואיך אפשר להסביר את מגפת בתי הקפה־משתלות שכובשת את העיר? בעיני עידן כהן, שלמד חקלאות ובוטניקה בקליפורניה וכעת פתח בית־קפה משתלה בלוינסקי, אין דיסוננס בין הדברים: "הקפה שאנחנו שותים והלחם שאנחנו אופים הם תוצרים של האדמה, בדיוק כמו הצמחים. גם אם בלי משים, כולנו ניזונים כל הזמן מהטבע, ולכן השילוב של השניים תחת קורת גג אחת הוא טבעי והגיוני". בעבר היה האדם יצרני וגידל באופן עצמאי את המזון שצרך, אך האדם המודרני, בייחוד בסביבה עירונית, לא מרבה לפגוש את הטבע ונטול תודעה אקולוגית. אבל מתברר שגם חיות עירוניות כמונו זקוקות לירוק בעיניים כדי להרגיש טוב. חוקרים ברחבי העולם כבר טבעו את המושג "תסמונת המחסור בטבע" לאחר שמצאו שאנשים שמבלים יותר זמן בטבע מדווחים על רמות גבוהות יותר של אושר ואפילו מחייכים יותר.

רעיון האורבן גארדנינג, שהחל את דרכו בסן פרנסיסקו לפני כעשור, מנסה להביא את הטבע לחיינו העירוניים בשלל דרכים: מיוזמות קטנות של גינות קהילתיות וטיפוח עדר של עציצים גם בדירות הקטנטנות של מרכז העיר ועד משתלות במרכזי הערים (ואפילו על גג הדיזנגוף סנטר) ושתילה של משטחי צמחייה על גגות של בניינים גדולים כתמיכה במערכות אקולוגיות.

Makers

כשנכנסים לבית הקפה הקטן ברחוב מזא"ה קשה להאמין שבין המולת העיר הרועשת מתגשמת הפסטורליה במיטבה. המקום שופע צמחייה משגעת ועל גבי הקירות הצבעוניים תלויים עציצים מתנדנדים שמשרים שלווה על יושבי בית הקפה. מלבד הפעילות השוטפת, בכל תחילת חודש מתפרסם לוח אירועים שכולל שלל סדנאות, הדרכות ומפגשים קהילתיים.

בתפריט:
קפה, קמבוצ'ה בתוצרת ביתית, מגוון כריכים בהיצע טבעוני רחב (למשל כריך ממרח כרובית וזוקיני נפלא) ומאפים טריים.
בעציצים: סוקולנטים ייחודיים, סיגליות אפריקאיות, צמחי מרפא ותבלין.
מה עוד: סדנאות קרמיקה, סדנאות סריגה ומקרמה, הדרכות מיינדפולנס, הופעות מוזיקה וסטנדאפ.

מזא"ה 4 תל אביב, ראשון־חמישי 8:00-19:00, שישי 8:00-16:00

איט'ס דה שיזן. שיזן (צילום: הילה עידו)
איט'ס דה שיזן. שיזן (צילום: הילה עידו)

שיזן

משמעות המילה שיזן ביפנית היא טבע, והמקום כשמו כן הוא, פינה קסומה ושקטה של טבע באמצע העיר. נוסף לעציצים רבים ופרחים צבעוניים שניבטים מכל עבר, התפריט טבעוני לגמרי ומבוסס על חלב שיבולת שועל וסויה, גבינות קשיו וטופו. רוב הצמחים מיובאים מארצות הברית, הולנד, איטליה ושוויץ ונבחרים בקפידה על ידי עדי גורדוס, הבעלים, שפתחה את המקום מתוך רצון לתת לקהל התל אביבי לחוות את הטבע גם בין כותלי העיר.

בתפריט: קישים של מנגולד, בצל, זוקיני, בטטה ועוד, קערת בריאות אסיתית ומגוון כריכים משתנה.
בעציצים: קקטוסים, צמחי תבלין, פרחים מיוחדים מיובאים מחו"ל.
מה עוד: הסחורה תמיד טרייה וחדשה ולכן כשנשארים פרחים שכבר אינם מיועדים למכירה הם מחכים בחוץ לטובת אימוץ אצל העוברים והשבים.

פלורנטין 34 תל אביב, ראשון־חמישי 7:30-19:30, שישי 7:30-16:00, 077-5089008

אם זאת הייתה משתלה סטנדרטית היה לה שם בעברית. Aguatierra (צילום: יח"צ)
אם זאת הייתה משתלה סטנדרטית היה לה שם בעברית. Aguatierra (צילום: יח"צ)

Aguatierra

במקום החדש והפורח של עידן כהן שהתעמק באורבן גארדנינג בקליפורניה תמצאו מגוון צמחייה יפהפייה וייחודית, כזו שלא מוצאים במשתלות הסטנדרטיות: מגוון סוקולנטים וקקטוסים המיובאים מארצות הברית וממקסיקו, צמחי תבלין ודשנים אורגניים. הישיבה במקום היא בספסלים נמוכים שמאפשרים ישיבה משותפת ויוצרים חלל מהנה ללגימת קפה לצד קקטוסים צבעוניים ושרכים נדירים.

בתפריט: סלט עונתי, כריכים משתנים, נבטים מיוחדים, מגוון עוגיות ומאפים בעבודת יד וקובה ביתי בימי שישי. בזירת האלכוהול קוקטיילים במחירים שווים (מרגריטת הדרים או ערק ירושלמי עם לדר תות ב־28 ש"ח) ובירות מהחבית.
בעציצים: צמחי טחב אמנותי מיובאים מיפן והולנד, מגוון גידולי טטריום שמטרתם להרגיע את כל העצלים משום שהם אינם זקוקים להשקיה אנושית. הם נשתלים בתוך עציץ זכוכית ובאמצעות טכנולוגיה מיוחדת המאפשרת עיבוי ואידוי הם ניזונים לבדם ממים (בדיוק כמו גשם!).
מה עוד: סדנאות גינון ודישון, עציצי קרמיקה למתנות, ובהמשך גם הופעות מוזיקה ודיקור סיני קהילתי במחיר מסובסד.

נחלת בנימין 74 תל אביב, ראשון־חמישי 8:20-23:30, שישי 8:30-17:00, 050-4959630

יש לי 99 בעיות אבל ביצ'יקלטה היא לא אחת מהן (צילום: אור עדני)
יש לי 99 בעיות אבל ביצ'יקלטה היא לא אחת מהן (צילום: אור עדני)

ביצ'יקלטה

הבר הוותיק בנחלת בנימין התחדש לאחרונה עם המשתלה האורבנית GRDN. המשתלה התמקמה בחצר האחורית של המקום ומציעה מגוון גדול של צמחייה שמיועדת גם למי שגר בדירת שותפים מעופשת ולא רגיל להתמודדות עם גינון ותחזוקה מסיבית, וגם למי שרוצה להתחדש בעציצים יפהפיים במחירים נוחים בהחלט.

בתפריט: בירה מהחבית, פוקצ'ות חרוכות מהתנור, לחמעג'ון ועוד. בזירת הקינוחים לא לפספס את גלידת הסאנדיי עם הפופקורן.
בעציצים: סוקולנטים וצמחי תבלין החל מ־10 ש"ח, עציצים נוספים החל מ־35 ש"ח ומגוון אדניות מקרמיקה.
מה עוד: הדרכות גינון לגננים חדשים וחסרי ניסיון, ושעות פתיחה גם בשבת, אז אם נתקעתם בלי עציץ מתנה לחמות זה המקום להגיע אליו.

נחלת בנימין 29 תל אביב, ימי חול חוץ משני 11:00-20:00, שישי־שבת 12:00-2:00, 03-6433097

Jonesy Gardener

בחלל שבו שכן בעבר סניף לאביט בנחלת בנימין פועל כעת בית הקפה ג'ונסי גארדנר, גינה אורבנית רחבת ידיים שמעניקה הפוגה ירוקה מהפיח של אלנבי. הצמחייה המלבלבת מקבלת את פני הבאים כבר בכניסה אבל האוצר האמיתי חבוי בחצר האחורית, שמציגה לראווה שלל צמחים ומאפשרת להשתרע על אחד הספסלים או הספות עם קוקטייל ולנשום קצת ירוק אל הנשמה.

בתפריט: ארוחות בוקר, שקשוקה, פנקייקים, מגוון סלטים טריים, מגשי גבינות וכריכים מלחמי מחמצת.
בעציצים: קקטוסים ועציצים למכירה.
מה עוד: המקום פועל גם בשעות הערב ומארח אירועים שונים שמתעדכנים בעמוד הפייסבוק.

נחלת בנימין 3 תל אביב, ראשון־חמישי 7:00-22:00, שישי 7:00-18:00, שבת 8:00-18:00, 03-5164412

מלצר, יש עלה במיץ שלי. קפה חמנייה (צילום: מאיה דפנה)
מלצר, יש עלה במיץ שלי. קפה חמנייה (צילום: מאיה דפנה)

קפה חמנייה

בבית הקפה במתחם באזל מראים לנו מהו אורבן גארדנינג כהלכתו, והטבע מופיע לא רק בעציץ אלא  גם בצלחת. רוב המזון אורגני והמקום שופע בעציצי סוקולנט ופרחי תבלין שתורמים לתחושת הוול ביינג של יושבי המקום. את העציצים והסוקולנטים ניתן לרכוש ויש אף דיל על קפה וסוקולנט (21 ש״ח)
בתפריט: קערות סופרפוד במגוון טעמים טרופיים, תבשילים  טבעוניים, סלט וואקמה, שקשוקה מביצים אורגניות ומבחר משקאות בריאותיים (קמבוצ׳ה, גולדן לאטה עם כורכום).
בעציצים: סוקולנטים וקקטוסים, ובימי מכירה מיוחדים גם פרחים באדניות.
ועוד: במקום עורכים סדנאות חגיגיות לשזירת פרחים לזרים ולקשתות, וכן מבחר עציצים וכלים לבית שהגיעו מבאלי שבאינדונזיה.