תפתחו את העיר, אנחנו רוצים לשבת: הלקוחות מתנחלים בבתי הקפה

בתחילת השבוע החלו מספר בתי קפה וברים בולטים בעיר לאפשר ללקוחות לשבת בחוץ חרף האיסור בתקנות. בעל בית קפה: "מה זה משנה אם הם יושבים פה או על ספסל חצי מטר מפה? נמאס מהשטויות"

אנשי הלפטופים רוצים את השולחן שלהם (צילום: שאטרסטוק)
אנשי הלפטופים רוצים את השולחן שלהם (צילום: שאטרסטוק)
4 בנובמבר 2020

מצבו של ענף המסעדנות בתל אביב מעולם לא היה קשה יותר. היציאה המדורגת מהסגר השני החזירה את האופציה לאיסוף עצמי והולידה את השמ"ק (שירות משלוח קרוב) שמביא לכם קפה לפינת הרחוב, אבל גם כשהמשלוחים עובדים שעות נוספות, העסקים מחזיקים רק בקושי את הראש מעל למים. התוצאה היא שהשטח נואש, וזמנים נואשים מולידים פתרונות נואשים.

בשבוע האחרון החלו מספר בתי קפה מוכרים בעיר לאפשר ללקוחות לשבת בחוץ, ללא שירות, עם הלפטופ והטייקאווי שלהם. השולחנות מונחים בצד באופן אגבי ואינם מסודרים לישיבה, ולכאורה הלקוחות המתנחלים במקום עושים זאת ביוזמתם ובעצימת עין של הבעלים, עם הקפה והמאפה באיסוף עצמי.

"לא עשיתי שום דבר רדיקלי", אמר לטיים אאוט בעל בית קפה שלקוחות נצפו השבוע יושבים פיראטית בשולחנותיו. "אנחנו מוציאים את השולחנות והכיסאות בערימה, הם לא יכולים להיות בפנים, יש קפה ואוכל באיסוף עצמי, אם מישהו מתיישב באחד השולחנות הוא לא יקבל שירות אבל אני לא אגרש אותו. מה זה משנה אם הוא יושב שם או על הספסל הציבורי מטר וחצי משם?".

"אספת בעצמך?" זה ה"ארזתם לבד?" החדש. כיסאות לסועדים ברחבת הסינמטק (צילום: דוברות עיריית תל אביב-יפו)
"אספת בעצמך?" זה ה"ארזתם לבד?" החדש. כיסאות לסועדים ברחבת הסינמטק (צילום: דוברות עיריית תל אביב-יפו)

הצמא לשגרת בילוי ופנאי מורגש היטב ברחבי העיר, בתורים לשלל מאפיות הבוטיק, בהתכנסויות לפיקניקים ליליים בכיכרות וגם באנשי הלפטופים התרים אחר מקום עבודה שאפשר לשכור תמורת כוס קפה. הספסלים הצבעוניים שפיזרה העירייה בסמוך למסעדות ברחבי העיר אכן משמשים אלפי סועדים, אבל בלי שולחן זה לא זה.

גם בסמוך לכמה ברים אהובים בעיר מתקבצים בלילות השבוע האחרון אנשים עם דרינק ביד, חלקם לצד שולחנות עמידה ששוחררו מכלאם. מדובר בעיקר בברים עם רישיון מסעדה, להם מותר על פי התקנות למכור משקאות ומזון באיסוף עצמי. בקאב קם, למשל, הפכו את זה לקונספט אוכל רחוב שמח וכיפי שהחזיר קצת שמחת חיים לרחוב לינקולן, וגם שם הלקוחות הם אלה שלוקחים את היוזמה ומנצלים את ההזדמנות לייצר אשליה של נורמליות.

"שום דבר בהנחיות לא הגיוני", אמר בעל בר-מסעדה פופולרי, "אנשים יכולים לבוא ולקחת דרינק ואוכל ולהתקהל פה בכיכר ליד, אבל לא יכולים לשבת בשולחנות פה בחוץ עם מרחק של שני מטר בין שולחן לשולחן? שיבואו ויסבירו איך זה הגיוני. אסור להתקהל? שני אנשים בשולחן זו לא התקהלות. מאתיים איש בכיכר זו התקהלות".