מדוע הועלמו הנדנדות בגינה שבה נהגו לשחק ילדי מבקשי המקלט?

פעילים מדרום העיר שצפויים להפגין בראשון טוענים שהעירייה הורידה את המתקנים בגלל תלונות תושבי פרויקט המגורים החדש שהוקם במקום. בעירייה אומרים מנגד כי הם הורדו מטעמי בטיחות ובקרוב יותקנו במקום מתקנים חדשים. נמשיך לעקוב

הגינה הריקה. צילום: אסף וייצן
הגינה הריקה. צילום: אסף וייצן
10 ביוני 2021

בראשון הקרוב תתקיים הפגנה נגד החלטת העירייה להעלים את הנדנדות מגינת שוק העליה בדרום העיר. הגינה היא בין שטחי הפנאי הבודדים בשכונת נווה שאנן, בה מתגוררים מהגרי עבודה ומבקשי מקלט לצד מקומיים ותיקים וחדשים, ובה מרקם החיים נמצא באיזון עדין תמידי. הגינה נמצאת בלבו של פרויקט מגורים חדש, כשגם לפני שקם – נהגו ילדי השכונה לשחק באזור. ההפגנה תיערך ב-16:00 והיא מאורגנת על ידי פעילים חברתיים מהשכונה, ארגון 'זזים – קהילת פועלת', 'אנחנו העיר' ותנועת 'כח לקהילה'. 

קצת היסטוריה: עד לפני כמה שנים נהגו לשחק ילדי השכונה בחניון הענקי שעמד מאחורי שוק העליה, עד שהוחלט לבנות על חורבותיו את פרויקט 'פלורנטין וילג׳' – פרויקט של שלושה בניינים מודרניים המשקיפים על גינה חדשה ומקסימה, עם בריכות אקולוגיות ונדנדות. העלמת הנדנדות מעלה שאלות קשות ומלחמת גרסאות בין הפעילים המקומיים לעירייה.

בתקופת הקורונה הגינה הייתה מגודרת, מספרים פעילים בוועד השכונה. פניות לעירייה בבקשה לפתוח את הגינה בשל הצורך בשטחים ירוקים פתוחים בעת הקורונה, כשאנשים מלאו כיכרות ומדשאות בכל העיר, נענו בשלילה. לצדם הוסבר שהגינה עדיין לא קיבלה אישורים בטיחותיים. הגינה נפתחה לבסוף ממש עם תחילת אכלוס הפרויקט. "רצו לתת להם גינה חדשה מהניילונים", אומר עו"ד אסף וייצן, סגן יו"ר ועד השכונה ופעיל חברתי בדרום העיר.

שוק העליה הישן לפני הקמת הפרויקט (צילום: Avi1111)
שוק העליה הישן לפני הקמת הפרויקט (צילום: Avi1111)

כפי שנראה, לאחר שנפתחה החלה הגינה להתמלא בילדים שכנראה הפריעו לדיירי הפרויקט. "מהיום הראשון שהגינה נפתחה הייתה שם אבטחה פרטית ששכרו הדיירים", אומר וייצן, "אני עובר שם פעמיים-שלוש ביום ואין פעם שלא ראיתי אותם מטרידים את הילדים וההורים, מעירים להם על ההתנהגות, על כמות הרעש, דורשים מהם להיות בשקט, לרדת מהדשא". כמעט יותר לציין: מדובר בגינה ציבורית שאמורה לשרת את כלל האוכלוסייה באזור.

לדברי הפעילים, בזמן האחרון התחילו להגיע לגינה לא רק מאבטחים פרטיים מטעם הדיירים אלא גם ניידות משטרה וסל״ע – חברת האבטחה העירונית. "תארי לך מה זה להורה אריתראי לראות מאבטח פרטי בווסט אבטחה, מבחינתו זה המשטרה", הוא מוסיף, "על אחת כמה וכמה כשמגיעות ניידות. פשוט ניסו להמאיס עליהם את הגינה. כנראה שבעיני הדיירים לא מצא חן לראות ילד שחור על הנדנדה".

שולה קשת, יו״ר ועד השכונה ואקטיביסטית ותיקה המובילה גם את מאבק התושבים לפינוי התחנה המרכזית, רותחת כשאני שואלת אותה על תנאי הבטיחות. "בגינה הזאת יש בריכות אקולוגיות, אני בעצמי הצלתי פעוט מטביעה בהן, ידוע לי על עוד פעוטה שכמעט טבעה. אנחנו מכירות לצערי מקרים של טביעת פעוטות בבריכות אקולוגיות במקומות שונים בארץ. מהגינה יש גם ירידה של מדרגות מאוד לא בטיחותית לחניון שוק העליה שבקשתי מספר פעמים להתקין שם דלת ולשווא. פניתי לעירייה לגבי שני הנושאים והתשובה שקבלתי היתה שהכל עומד בתנאי הבטיחות. אז זה בטוח והנדנדות שכמותן יש בכל גינות העיר למכביר לא?" בפייסבוק שלה כתבה כי מדובר ב״אפלייה נגד ילדות וילדים בצבע "הלא נכון" המגורשים מגינת המשחקים הציבורית. כל זה בעיר שמתיימרת להיות פלורליסטית, אך נוהגת בדיוק הפוך".

שולה קשת (צילום: כרמן אלמקייס)
שולה קשת (צילום: כרמן אלמקייס)

דיברתם עם העירייה?
"דיברנו", מאשר אסף, "הם טוענים שהדבר היחיד שהם עושים זה להקפיד על שקט בין 14-16. אנחנו מדברים על נווה שאנן, כן? שכונה שיש בה סחר בסמים, סחר בנשים, פרויקטים של בניה מסביב לשעון ועוד לא הזכרנו את מפגע הרעש שהוא התחנה המרכזית. אבל הילדים בגינה, זה מה שהפריע להם. ואז באנו יום אחד והנדנדות פשוט נעלמו. בעירייה טענו בהתחלה שהנושא בבדיקה ואחר כך שהנדנדות בתיקון ואחר כך שהן לא בטיחותיות כי הילדים עולים עליהן. באיזו עוד צורה ילדים אמורים להשתמש בנדנדות? שלחתי להם מכתב אזהרה לפני נקיטת הליכים משפטיים שעליו הם עדיין לא הגיבו. בגינת הקונגרס, ליד הר ציון, שם אין פרויקטים חדשים כרגע או מהגרי עבודה ופליטים, יש נדנדות זהות אגב. שם הן נחשבות לבטיחותיות כנראה".

למה זה קורה לדעתך?
"זה מקרה קלאסי שבו הדיירים החדשים בפרויקט הפעילו לחץ על העירייה ומבחינתה היה פשוט יותר להעלים את הנדנדות. אנחנו יוצאים בקלות נגד הגזענות השקופה של שפי פז, בן גביר או איילת שקד, אנחנו מזדעזעים מההפרדה בכיתות בערים אחרות בין ילדים של מהגרי עבודה ומבקשי מקלט לילדים ישראלים, ואנחנו נוטים לחשוב שעיריית תל אביב נאורה מאוד. הם גם מתגאים בכך. אבל זה קורה גם אצלנו ואסור להעלים מזה עין. הילדים יותר חכמים מכולם, כשהם הגיעו לגינה וראו שהורידו את הנדנדות הם הבינו שהם לא רצויים".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה כי "מדובר בגינה ציבורית המיועדת לשימוש הציבור הרחב. לרווחת כלל האוכלוסיות המשתמשות בגינה, תושבי הבניינים, ילדי האזור ותושבי השכונה הנוספים, הוחלט להציב סייר של הסיירת הירוקה שתפקידו לשמור על סדר וביטחון בגינה, בדומה למהלך שנעשה בגינות נוספות באזורים אחרים של העיר על פי הצורך. לגבי הנדנדות, הנדנדות הוחלפו מטעמי בטיחות ובימים הקרובים יותקנו במקומן 2 מתקני קפיץ ו-2 נדנדות עבור פעוטות".
לפרטים נוספים על ההפגנה בראשון