הפארק החדש הזה הוא בדיוק מה שילדים בתל אביב צריכים עכשיו

קצת שקט, הרבה ירוק. גן החושים וגן החוויות (צילום מסך: גני יהושע/פייסבוק)
קצת שקט, הרבה ירוק. גן החושים וגן החוויות (צילום מסך: גני יהושע/פייסבוק)

אחרי שנה של עבודה ובהשקעה של 12 מיליון שקלים, יפתחו היום (שלישי, 16:00) "גן חמשת החושים" ו"גן החוויות" בתוך כל הירוק של פארק גני יהושע, צמד מתחמים משלבים ומונגשים ועתירי מתקנים מרהיבים לילדים עם או בלי מוגבלויות, כולל מבוך צמחיה מתוק ומסלול רכיבה אתגרי. לכו לראות

אלה ימים קשים לכולם, זאת כבר קלישאה, אבל לילדים הם קשים יותר. הניסיון לגונן עליהם מהזוועות של ה-7.10 והמלחמה שבעקבותיהן, השיבוש בשגרת הלימודים, המתח והחרדה בבית, הכאוס ברשתות החברתיות, האזעקות והבומים של היירוטים – כל אלה מכניסים דור שלם של ילדים וילדות לטריטוריה לא מוכרת של טראומה. ובמצב עניינים כזה, החובה ההורית לבריאותם הפיזית והנפשית היא להוציא אותם מהבית אל האוויר הפתוח כדי שישחקו, ירוצו וינשמו קצת כמו ילדים. כך שפארק החושים והחוויות מגיע בדיוק בזמן.

היום (שלישי, 16:00) ייפתח רשמית הפרויקט של עיריית תל אביב-יפו וחברת גני יהושע, עליו דיווחנו כאן לפני כשנה, במסגרתו הוקמו במרכז פארק הירקון שני מתחמים יחודיים וחדשניים, שהם למעשה צמד פארקים מובחנים בתוך פארק גני יהושע הגדול המותאמים לאנשים עם מוגבלויות או בלעדיהן, בהתאם לתפיסות מתקדמות של עיצוב מכליל ושוויוני. בהקמת הפארקים הושקעו לא רק 12 מיליון שקל, אלא בעיקר מחשבה רבה על נגישות לילדים, צעירים ומבוגרים עם מוגבלויות ועל האופן שבו ניתן לייצר מרחב שמאפשר לכולם לשחק ולבלות יחדיו.

מותאם לכולם. גן החושים וגן החוויות (צילום מסך: גני יהושע/פייסבוק)
מותאם לכולם. גן החושים וגן החוויות (צילום מסך: גני יהושע/פייסבוק)

חלקו הראשון של הפרויקט, "גן החוויות", מוגדר כ"מתחם חווייתי משלב לילדים עם או בלי מוגבלויות", והוא משתרע על פני חמישה דונם סמוך לפארק החבלים. הגן כולל אזור שירות עם מבנה שירותים נגיש, מקלחון ומקלחת עם מנוף, חניה לכסאות גלגלים, אזורי שהייה להורים ומלווים, שילוט ייחודי וייעודי עם מסבירן קולי ומפות מישושיות. קיימת כניסה נגישה מאזור החניון הגדול עד למתחם, והפאן מפוצל לשלושה מיני-מתחמים:

שקט? תזכירו לנו מה זה. גן החושים וגן החוויות (צילום מסך: גני יהושע/פייסבוק)
שקט? תזכירו לנו מה זה. גן החושים וגן החוויות (צילום מסך: גני יהושע/פייסבוק)

מתחם אוויר: אומגה נגישה, נדנדות נגישות ונדנדה עם כסא גלגלים. קונכיות ישיבה לאזורי שקט, וויסות חושי, מתקן מרכזי גדול שבו כסאות גלגלים יכולים להגיע עד לקומות העליונות ולגלוש מהן. המתקן מכיל פסי מישוש שנועדו להבחין בין המסלולים השונים בתוך המתקן. בתוך המתקן יש גם פעילויות ואזורי משחק ייעודיים.
מתחם אדמה: גלריה סנסורית לאנשים עם מוגבלות קוגנטיבית. בתוך מתחם האדמה יש מתחם צלילים ייחודי ומבוך צמחיה, מלווה בחוויה חושית של ריח ומישוש.
מתחם מים: מתקני מים נגישים.

מסלולי רכיבה יחודיים. גן החושים וגן החוויות (צילום מסך: גני יהושע/פייסבוק)
מסלולי רכיבה יחודיים. גן החושים וגן החוויות (צילום מסך: גני יהושע/פייסבוק)

החלק השני והגדול יותר, "גן חמשת החושים", הוא מתחם פעילות באמצעות החושים שמותאם אף הוא לאנשים עם צרכים מיוחדים ומוגבלויות, והוא כולל מתקנים מוזיקליים כולל אלמנטים אינטראקטיביים, גן מוזיקלי עם קסילופון, סדרת תופים להפקת צלילים באופן עצמאי, קיר מישוש הכולל חומרים בעלי מרקמים שונים למגע, מתקנים שעובדים על חוש הריח (למשל: ערוגת ריח מותאמת לנכים), מתחם משחקים ענק עם מגלשות, נדנדות ועוד, שבילי הליכה מונגשים ופינות ישיבה.

האטרקציה הגדולה של גן החושים צפויה להיות צמד מסלולי רכיבה יחודיים על אופניים, "מסלול החושים" שכולל תחנות עם מתקנים לגירוי כל חמשת החושים, ו"המסלול האתגרי", המיועד לרוכבים ורוכבות בעלי ניסיון וכולל וריאציות אתגריות בסיבובים, גשרים וקפיצות. אבל למה לדבר הרבה, פשוט קחו את הילדים וצאו לשם אחה"צ (עדיף שאלה יהיו הילדים שלכם, כן? רק מוודאים).