סוד הגן המפוצל: "אי אפשר להתייחס לילדים כאילו הם חפצים"

כאוס ב"בית הספר של החופש הגדול": הורים ברחבי העיר קיבלו אתמול הודעה לפיה הגן של ילדיהם יפוצל בין גנים אחרים החל מהיום. העירייה בתגובה: "מבינים את מצוקת ההורים ועושים מאמצים כבירים להתמודד עם האתגרים הרבים"

אם פיקוד העורף אומר. בית ספר בתל אביב (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: שאטרסטוק)
אם פיקוד העורף אומר. בית ספר בתל אביב (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: שאטרסטוק)

>> הפגנה נגד מדיניות פיצול הגנים של "בתי הספר של החופש הגדול" תתקיים מחר (רביעי) בכניסה לבית העירייה בכיכר רבין. כל הפרטים כאן

מחר אמור להתחיל "בית הספר של החופש הגדול" בגנים בתל אביב – למי שלא מכיר את הקונספט אסביר שמדובר פחות או יותר בגן רגיל, רק עם מזגן בפול ווליום. היום בבוקר הודיעו לנו (כמו גם לגנים נוספים ברחבי תל אביב) שסוגרים את שערי הגן שלנו ומפצלים את הילדים בין שני גנים אחרים. בעירייה מצפים שאנחנו ההורים נשלח את הילדים הקטנים שלנו מחר בבוקר – ללא שום התראה או הכנה מוקדמת – למקום שהם לא מכירים, עם גננות שהם לא מכירים וילדים שהם לא מכירים.

והרי לפני כל כניסה לגן עושים לילדים הכנה והיכרות והסתגלות איטית והדרגתית. דווקא עכשיו, אחרי שלושה חודשי קורונה, שבה הילדים חוו טלטלה רגשית עצומה וגם ככה מרגישים בלבול, חרדה, חוסר יציבות וחוסר וודאות, בעירייה חשבו שזה רעיון טוב להנחית עלינו את המכה הזאת, ככל הנראה בשביל לחסוך כמה גרושים.

בעירייה אמרו שצריך מינימום 28 ילדים כדי לפתוח את הגן בקיץ (בעוד שמשרד הבריאות אמר את ההיפך הגמור ואישר מקסימום של 28 ילדים). בגן שלנו יש 23 ילדים – מעולם לא היו בו 28. אותו מספר היינו גם בשנה שעברה ואף אחד לא אמר כלום

בעירייה אמרו לנו שסגרו את הגן, שלחו גננות הביתה או לגנים אחרים (גם עליהן זה נפל בהפתעה היום!) ופיצלו את הילדים מכיוון שהרישום לבית הספר של החופש הגדול היה נמוך. זה לא נכון. אצלנו נרשמו כל ילדי הגן מלבד אחד – אנחנו פשוט גן קטן, עם מעט ילדים. בעירייה אמרו שצריך מינימום 28 ילדים כדי לפתוח את הגן בקיץ (בעוד שמשרד הבריאות אמר את ההיפך הגמור ואישר מקסימום של 28 ילדים). בגן שלנו יש 23 ילדים – מעולם לא היו בו 28. אותו מספר היינו גם בשנה שעברה ואף אחד לא אמר כלום והכל התנהל כשורה. אבל צרות באות בצרורות, ובעירייה החליטו שאם גם ככה ההורים והילדים סובלים בקורונה, למה שלא ינחיתו עלינו עוד מכה.

בעירייה אולי לא יודעים את זה, אבל אי אפשר להתייחס לילדים כאילו הם חפצים ולהזיז אותם ממקום למקום. גם גננות לא. מהבוקר הגננות בגן שלנו בוכות, וכל ההורים מקימים קול צעקה בניסיון לבטל את רוע הגזירה ולהציל את ילדיהם. שמעתי שבכמה מהגנים בעיר העירייה החליטה לרדת מזה ולבטל את הפיצול. אנחנו עוד לא זכינו לזה. לעת עתה נותרנו עם החלטה שבבסיסה אכזריות ואטימות.

אני לא יכולה לקום מחר בבוקר ולהגיד לילד שלי בן ה-5: "שמע חבוב, מהיום אתה הולך לגן אחר. סליחה שלא אמרתי קודם, גם אני לא ידעתי". איזה מין מסר זה מעביר לילדים שההורים שלהם לא יכולים לשמור להם על סביבה מוכרת ובטוחה?

בעירייה מצדם מנסים לפייס אותנו בטענה שסייעת אחת מהגן תצטרף לצוות של אחד הגנים לכמה שעות (ומה עם הילדים ששובצו לגן השני?), ובמילים יפות על "מענה מיטבי". אני לא יודעת מה זה מענה מיטבי, אבל אני לא יכולה לקום מחר בבוקר ולהגיד לילד שלי בן ה-5: "שמע חבוב, מהיום אתה הולך לגן אחר. סליחה שלא אמרתי קודם, גם אני לא ידעתי". איזה מין מסר זה מעביר לילדים שההורים שלהם לא יכולים לשמור להם על סביבה מוכרת ובטוחה, ופשוט מטלטלים אותם ממקום למקום ללא שום התראה?

אני יכולה כמובן לוותר על כל העניין ולהשאיר את הילד בבית – לחודשיים, עד ספטמבר. אה רגע, שכחתי שאני צריכה לעבוד! בעירייה כנראה חושבים שהמכות הכלכליות שהקורונה המיטה עלינו הן לא מספיק חמורות, אז הנה עוד אחת. ומעבר לנזק הפסיכולוגי שיגרם לילד אם אשלח אותו לקומבינה החדשה של העירייה ולנזק הכלכלי (ואולי התעסוקתי) שיגרם לי אם לא אשלח אותו, עוד בכלל לא הגעתי לעניין הבריאותי.

כן, הקורונה. זאת שבגללה לא כדאי לשלוח ילדים לגנים מפוצצים בילדים, ולנתק אותם מהקבוצה הקטנה שלהם ולערבב אותם עם ילדים חדשים. זאת שבגללה היה כדאי שהעירייה תישמע להוראות משרד הבריאות (מקסימום 28 ילדים – לא מינימום!). זאת שבגללה היה הגיוני להשאיר את הגן הקטן שלנו כמו שהוא ולתת לו להמשיך ולפעול בקיץ – כמו שצריך להיות, כמו שתמיד היה.

עיריית תל אביב-יפו מסרה בתגובה:

"אנו מבינים את מצוקתם של ההורים ועושים מאמצים כבירים להתמודד עם האתגרים הרבים שהציבה פתיחתו של "בית הספר של החופש הגדול" בלוח זמנים כה קצר. ראשית, יש לציין כי למרות שעמדו לרשות העירייה ימים בודדים לפתיחת המסגרות ב-1 ביולי, העירייה עשתה הכל כדי לפתוח אותן ולא דחתה את מועד הפעלתן כפי שעשו רשויות רבות אחרות, זאת על אף שבתל אביב-יפו מערכת החינוך הממלכתית הגדולה בארץ; משרד החינוך שינה כמה פעמים את תקן מספר הילדים בכיתה; הורים רבים התמהמהו ברישום הילדים; ובמקרים רבים עמדו אחוזי הרישום על פחות מ-100%. זאת ועוד: משרד החינוך לא הצליח לגייס את הגננות לפתיחת המסגרות ב-1 ביולי, וכך נדרש גיוס של 400 גננות באופן מיידי. בנוסף למאמצים אלה, העמידה העירייה 5 מליון שקלים על מנת לשפות את מפעילי המסגרות על מקרים חריגים, לשלם לסייעות תוספות ולסבסד את המסגרות ביפו ובדרום העיר. על אף כל אלה, הצליחה העירייה לפתוח היום בהצלחה 400 גנים מתוך 430 ללא כל בעיות. 30 כיתות בלבד פוצלו ואוחדו עם כיתות אחרות מתוך אותו אשכול הגנים ותוגברו בסייעות על מנת להקל על הסתגלות הילדים. העירייה שמחה שהצליחה להיערך לפתיחת המסגרות באופן כמעט מלא; ממשיכה לטפל בכל הפניות; ומחויבת לספק מסגרות לקרוב ל-30 אלף ילדים עד 6 באוגוסט"