עיר גנים: 5 גני ילדים מומלצים במיוחד

לקראת פתיחת שנת הלימודים, מבט על חמישה גני ילדים מצוינים בתל אביב והסביבה שמבטיחים לא לשעמם את הילדים שלכם עם הפעילויות הרגילות

גן ילדים (צילום: Shutterstock)
גן ילדים (צילום: Shutterstock)
2 באוגוסט 2017

גן דגים

נעמה הוכמן, חברת עמותה

מספר ילדים: 15־16

מה הקטע של הגן? אנחנו עמותה ללא מטרות רווח. ההורים שנרשמים חייבים להתקבל לעמותה. יש יו"ר, יש ועד. זה דורש הרבה עבודת שיווק והרבה תיאום בין ההורים.

למה הייתם חייבים להקים גן עצמאי? כל הכסף שמצטבר חוזר לעמותה ולילדים. התפקידים הם בהתנדבות, השיקול הוא מראש לא רווחי. אין דבר שקורה בלי תיאום ילדים. לא מצרפים ילדים פתאום באמצע השנה, לא עושים שינויים בלי להודיע.

איך הילדים מרגישים שאבא ואימא מנהלים את הגן? נוצרת קהילה. זה טוב לילדים כי הם מרגישים שם אווירה ביתית. ההורים מכירים את כל הילדים ואת כל הבובות של הילדים. אין פער גדול בין הבית לגן כמו שיש בדרך כלל. אנחנו כן משתדלים לא להתערב בחלק הפדגוגי כי יש גננת והיא המומחית, היא גם רואה את טובת הקבוצה ולא רק את הילד, אז אנחנו סומכים עליה ולא מתערבים בקטע הזה. זה גם נותן לה לנהל את החלק הזה בלי להתערב בכל המסביב.

גן דגים, מאפו 10 תל אביב, 3,500 ש"ח לחודש, לגיל 1.5־5

>> כך תשרדו את אוגוסט עם הילדים

גן מטייל

יוסי עמר, גנן

מספר ילדים: 15

מה הקטע של הגן? זה פחות חשוב במה הוא שונה מאחרים. להפך, הייתי רוצה שיותר גנים ילכו בדרך שלנו. מה שחשוב לי זה ללמד את הילדים דברים חשובים בחיים. פחות תכנים של חגים, חוגים וספרים. ילדים צריכים חום, אהבה, לדעת שסומכים עליהם, לקבל עצמאות וללמוד מה זה להיות חבר. הקטע של הגן זה לבלות הרבה בחוץ וליהנות עד שמתעייפים. פעילויות בים, בריכות, בימבות, כדור פורח, סירות, טבע. לילדים יש השפעה גדולה על מהלך היום.

גן מטייל (צילום: בן קלמר)
גן מטייל (צילום: בן קלמר)

מי ההורים? מאיפה הם? יש שני סוגים של הורים, אלה שממש לא בעניין ואלה שמוכנים לעשות הרבה בשביל להירשם. רובם מצפון העיר.

איך דואגים שרוח הגן תעבוד בפועל? זה הכל עניין של דינמיקה טובה בין לבין שאר הצוות. גם לגבי ההורים זה נכון, אגב. מי שלא מתאים לא נשאר.

גן מטייל, איבשיץ 8 תל אביב, 3,000 ש"ח לחודש, לגיל 1.5־5

גן ניצן

טל ברנס־רובינוב, גננת

מספר ילדים: 35

מה הקטע של הגן? יש פה אנשי צוות מוכשרים שכל אחד מהם לוקח את התחום שאותו הוא אוהב ואליו הוא מתחבר ומביא לילדים מהעולם שלו. יש לנו איש צוות שבונה ועובד עם הילדים בעץ. הם מנסרים, משייפים ובונים יחד. אשת צוות אחרת שמתחברת ליוגה והתעמלות ומעבירה לילדים שיעורים בנושא. החיים בגן משמשים קרקע ללמידה תמידית. למשל כששני ילדים רבים על משחק הצוות לא מעלים את המשחק כדי שלא יריבו יותר, אלא איש הצוות משקף את הסיטואציה שקרתה ומתווך אותה לילדים.

גן ניצן (צילום: טל ברנס רובינוב)
גן ניצן (צילום: טל ברנס רובינוב)

איך הילדים מסתדרים עם האג'נדה של הגן? הם לוקחים חלק פעיל במטלות הגן, בתכנים שיילמדו או ייחקרו בגן. הנושאים שמועלים הם נושאים שמעניינים אותם ולא תכתיב של משרד חינוך או של גננת. המטרה היא לפעול לפי מה שנכון לכל ילד בצורה אינדיבידואלית, לשתף את ההורים בכל מה שעובר על ילדם בגן בצורה הכי כנה ואמיתית, ולהאמין שהם ממשיכים את העבודה החינוכית בבית.

משהו לסיום? בשנה שעברה הנכס שבו הגן פעל בעשר השנים האחרונות נקנה ונאלצנו לחפש נכס אחר באותה שכונה. שכנים לא אהבו את נוכחות הגן לידם ועשו הכל דרך בתי משפט כדי לסגור את הגן, שלטענתם הוריד את ערך הווילות שלהם. צלחנו את השנה שלא בקלות.

המאה ואחד 14 רמת גן, 3,500 ש"ח לחודש

גן אורן

סהר אביטל, גנן

מספר ילדים: 35

מה הקטע של הגן? אני מאמין שחשוב מאוד להציב דמות גברית בגן הילדים לצד דמות נשית. המשמעות היא שכל ילד או ילדה יוכלו למצוא מישהו או מישהי שיוכלו להזדהות עם המין או עם המגדר שלו ולקחת אותם כמודל לחיקוי. עד שהגעתי למעמד ה"גנן בגן הילדים" בחולון, היה רק עוד גנן זכר אחד בחינוך המיוחד, ובחינוך הרגיל לא היה בכלל. כיום העניין צובר תאוצה בעיר ואני רואה עוד גברים נכנסים למערכת הציבורית בעיר, גם כגננים, וגם כמפעילי צהרונים. הגן שלי מאפשר לכל ילדה וילד להיות מי שהם בלי שום שיפוטיות או מסגרות של מגדר, והכל מותר, כל עוד זה עולה בקנה אחד עם שיטת החינוך בבית.

גן אורן (צילום: דין אהרוני רולנד)
גן אורן (צילום: דין אהרוני רולנד)

מה הילדים מרוויחים בגן? הילדים מסתדרים בגן כי אנחנו מנרמלים את חוסר השיפוטיות, ומקבלים כל ילד כפי שהוא אוהב את עצמו, והילדים מאמינים אלה באלה. האג'נדה המרכזית שלי אומרת שברגע שאצליח לגרום לכל הילדים להיות חברים – כך הם יוותרו על הציניות לטווח הארוך שלהם ויקבלו כל אדם באשר הוא אדם.

גן אורן, המרגנית 11 חולון, לגיל 3־5

גן לב

ניצן (אוגי) שטר, גנן

מספר ילדים: 30

מה הקטע של הגן? מעבר לכל הכותרות המפוצצות שגנים נותנים לעצמם, מה שבאמת חשוב זאת הגישה שבה פונים ומדברים עם הילדים. כל הצוות בגן מקפידים על תקשורת מקרבת וחיובית, משקפים לילדים את מה שהם עושים ואת ההשלכות של המעשים שלהם. בצוות יש גם דוברי אנגלית וקבוצה אחת מוגדרת כדו לשונית.

מה הילדים מקבלים בגן? צוות שמדבר אליהם בגובה העיניים ולא מעליהם. שתי שפות, קולטים מילים באנגלית ושרים באנגלית. הילדים מרוויחים מאוד, לדעתי, גם מהנוכחות של גננים גברים בצוות.

גן לב, שינקין 15 תל אביב