להתראות בעוד 684 מטר: הקמת הגשר הכי ארוך בתל אביב יצאה לדרך

ככה זה יראה בסוף. גשר הירקון של הקו הירוק (צילום הדמייה: נת"ע)
ככה זה יראה בסוף. גשר הירקון של הקו הירוק (צילום הדמייה: נת"ע)

בשבוע שעבר הונפו בצפון אבן גבירול קורות הבטון העצומות, ובנייתו של גשר הירקון בקו הירוק של הרכבת הקלה נכנסה להילוך גבוה. הגשר יכלול גם את תחנת הרק"ל רידינג וגשר להולכי רגל ורוכבי אופניים שיתפוס עליו טרמפ ויחבר מחדש את אבן גבירול לפארק הירקון. ב-2028 זה יהיה מהמם

29 בפברואר 2024

אם חלפתם בשבועיים האחרונים בשעות הלילה המאוחרות באזור שבו פוגש רחוב אבן גבירול את הירקון, לא יכולתם שלא לשים לב לעבודות ההכנה להנפת הגשר של הקו הירוק בפרויקט הרכבת הקלה. תחזיקו חזק, כי זה הולך לקחת זמן, אבל בסופו של דבר יעבור שם הגשר הארוך ביותר בתל אביב, 684 מטר של בטון ופלדה שישרתו גם את הרק"ל וגם רוכבי אופניים והולכי רגל.

בנקודה הדרומית ביותר שלו, יפגוש הגשר את הרמפה של אוסישקין בצפון-מערב אבן גבירול. הוא יעבור מעל נחל הירקון ואזור גן הבנים של פארק גני יהושע, ובקטע זה יתחבר אליו, בצדו המערבי, גשר פלדה עבור הולכי רגל ורוכבות אופניים. גשר הולכות הרגל והרוכבים יתחבר ברמפה למפלס הפארק, ואילו גשר הרכבת הקלה ימשיך הלאה ויחצה מעל שדרות רוקח.

כל כך ארוךךךךך. הגשר החדש (הדמיה: סנפשוט & כהן הדמיות)
כל כך ארוךךךךך. הגשר החדש (הדמיה: סנפשוט & כהן הדמיות)

מעבר לשדרה יהפוך הגשר יהפוך לשלד של תחנת הרכבת הקלה רדינג, שם ימתינו רציפי הרכבת במפלס העליון. עם היציאה מתחנת רידינג, רמפת הגשר תתחיל בירידה מתונה כלפי מפלס הקרקע בדופן המערבי של רחוב אבן גבירול. מעט לפני הצומת עם רחוב ש"י עגנון, מסילת הרכבת כבר תתאזן אל מפלס הקרקע ותמשיך משם צפונה דרך שכונות העיר החדשות.

עוד מעט יהיה פה גשר. אבן גבירול, פברואר 2024 (צילום: נת"ע)
עוד מעט יהיה פה גשר. אבן גבירול, פברואר 2024 (צילום: נת"ע)

במסגרת העבודות צפוי להתבצע גם שיפור נרחב ומשמעותי של המרחב הציבורי באזור, כולל נטיעות עצים, סלילת שבילי אופניים ונתיבי נסיעה, הצבת תחנות תחבורה ציבורית וקישוריות לתחנת הרכבת הקלה, פיתוח רחוב אבן גבירול משדרות רוקח עד רחוב ש"י עגנון, ופיתוח רחבת תחנת הרק"ל שתקום ותיבנה בצומת, עם הבטחה לצל ומרחבים קהילתיים נעימים.

אתמול ושלשום עשינו צעד גדול קדימה בהקמת גשר רוקח של הקו הירוק, שעובר מעל דרך רוקח ונחל הירקון בצפון תל אביב. 8 קורות ענקיות באורך 24 מטרים ובמשקל 50 טון כל אחת הונפו במבצע הנדסי מורכב ומוצלח, בגשר שאורכו הכולל הוא 634 מטרים. כשהרכבת תעבור על הגשר הזה אפשר יהיה לשבת בנחת ולראות את החותרים מתאמנים בנחל, את רידינג ואת השקיעה היפה של חוף הים ????קבלן מבצע PCCCמתכנן קונסטרוקציה שמיר פוזנר בראוןניהול המקטע א. ספיבק חברה להנדסה בע"מ

Posted by ‎נת"ע – מערכת מטרופולינית להסעת המונים‎ on Tuesday, February 20, 2024

גולת הכותרת היא, כאמור, גשר הולכי רגל ורוכבי אופניים המחבר את קצה רחוב אבן גבירול עם הפארק ומתקן במשהו את העיוות התכנוני שהפריד ביניהם שנים רבות. לצד זאת ישוקם הפארק הירוק בחלקים המושפעים מהעבודות להקמת הגשר באמצעות גינון, שתילות עצים והוספת שבילי אופניים. ומתי כל זה יהיה מוכן? אף אחד לא רוצה להתחייב לתאריך, אבל מתישהו באזור 2028 הקו הירוק יתחיל לפעול, אז עד אז די בטוח שכנראה או לכל הפחות אולי.