העיר שגושרה לה: יד אליהו ושכונת מונטיפיורי מתחברות בגשר חדש

העיר שחוברה לה יחדיו. גשר השלושה (הדמיה: חן אדריכלים NCA, רוקח אשכנזי מהנדסים)
העיר שחוברה לה יחדיו. גשר השלושה (הדמיה: חן אדריכלים NCA, רוקח אשכנזי מהנדסים)

נבחרו המנצחים בתחרות העיצוב והתכנון של גשר השלושה, ועכשיו הפרויקט יכול לצאת לדרך: רחוב השלושה יחובר באמצעות הגשר שיחצה את האיילון לרחוב הרכב, בניגוד לגשר יהודית גם מכוניות יוכלו להינות ממנו, ובניגוד לעיר כולה יצטיין הגשר באלמנט רדיקלי: צל להולכי הרגל ורוכבי האופניים

מזל טוב תל אביב, יש לך גשר חדש בדרך: התחרות האדריכלית לתכנון גשר השלושה הגיעה לסיומה עם הכרזת הזוכים במקום הראשון – המשרדים NCA ניר חן אדריכלים ורוקח אשכנזי מהנדסים – ועכשיו אפשר להתחיל במלאכת ההקמה של הגשר החתיך הזה שיחבר בין שכונת יד אליהו לשכונת מונטיפיורי ומשם למרכז העיר. הבשורה הגדולה: הגשר מתוכנן ומעוצב כך שייצר הצללה משמעותית עבור הולכות רגל, רוכבי אופניים וכל מי שסתם רוצה לשבת רגע ולהשקיף על האיילון. כן כן, צל של ממש, כזה שנחשב עד כה לשמועה פרוגרסיבית בלבד. הנה תראו כמה טוב יהיה:

צל על הגשר? איזה רעיון רדיקלי. גשר השלושה (הדמיה: חן אדריכלים NCA, רוקח אשכנזי מהנדסים)
צל על הגשר? איזה רעיון רדיקלי. גשר השלושה (הדמיה: חן אדריכלים NCA, רוקח אשכנזי מהנדסים)

>> הקאנטרי החדש של פלורנטין: פרטים ראשונים על האטרקציה החדשה בעיר
>> תל אביב למכירה: ביתן איל עופר של מוזיאון ת"א נפתח בניגוד להמלצות

בניגוד לגשר יהודית המשרת הולכי רגל ורוכבי אופניים בלבד, גשר השלושה יכיל גם כביש לכלי רכב, כחלק מתוכנית לשיפור הנגישות התנועתית באזור דרום המע"ר המתפתח לאורך נתיבי איילון. אורכו של הגשר כ-110 מטרים, רוחבו כ-35 מטרים, הוא יעבור מעל רצועת האיילון (נתיבי האיילון, תעלת האיילון ורכבת ישראל), ויחבר בין רחוב השלושה בשכונת יד אליהו בצד המזרחי של האיילון לבין רחוב הרכב בשכונת מונטיפיורי בצדו המערבי. הגשר, כך מקווים בעירייה, יאחה את הרקמה העירונית ויצור רצף תנועה בין שתי גדות האיילון.

גשר השלושה (הדמיה: חן אדריכלים NCA, רוקח אשכנזי מהנדסים)
גשר השלושה (הדמיה: חן אדריכלים NCA, רוקח אשכנזי מהנדסים)

ההצעה הזוכה נבחרה במסגרת תחרות משותפת לאדריכלים ולמהנדסים שנועדה לקדם מצוינות תכנונית ועיצובית (במקום להסתפק בהליכים מכרזיים קונבנציונאליים), ולתת אפשרות למתכננים בעלי ראייה רעננה להשפיע על תכנון העיר תל אביב-יפו. במסגרת התחרות פנתה עיריית תל אביב יפו ל-7 משרדי אדריכלות נבחרים, שלצורך גיבוש ההצעות נדרשו לחבור למשרדי קונסטרוקציה מתאימים והשיפוט נעשה על ידי צוות שופטים בכיר ומגוון, שכלל בנוסף לגורמים עירוניים, חברות תשתיות לאומיות ואנשי אקדמיה. כאמור, במקום הראשון זכתה הצעתם של המשרדים NCA ניר חן אדריכלים ורוקח אשכנזי מהנדסים, שהציעה "גשר בעל מופע אדריכלי ייחודי, יצירתי ומרשים, ובעל מובחנות עיצובית ברצף הגשרים על האיילון", כך על פי הכרעת השופטים. התכנון מייצר קישוריות, רציפות וחיבור לסביבת הולכי הרגל הסמוכה ולמרחב הציבורי.

גשר השלושה הוא חלק מבליץ הקמת גשרים שצפוי בעיר בשנים הקרובות, ביניהם גשר עמק ברכה שיחבר את נחלת יצחק עם אזור מידטאון, גשר איינשטיין ההולך ונבנה ברמת אביב, גשר רוקח להולכים ורוכבים, וגשר בני דן שימשיך אותו, יחצה את הירקון ויתחבר לרחוב ויצמן. בנוסף, מקדמת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תוכנית להרחבת גשר מוזס וגשר שיפמן, כצעד ראשון בפרויקט קירוי האיילון שטרם נגנז סופית.