צוקרברג צוחק אחרון

שבוע הדופלגנגר (כפילים) בפייסבוק נותן אותותיו בכל פיד ופיד. מתי נפסיק להדחיק את העובדה שכל בדיחה, מצחיקה ככל שתהיה, משרתת את מפלצת המידע הענקית שתתהפך עלינו יום אחד?

אד שירן וכפילו. תכלס דומה
אד שירן וכפילו. תכלס דומה
6 בפברואר 2019

נסתרות דרכי האלגוריתם של פייסבוק ונסתרת מאוד הדרך שבה הוא מתייג את אלו שנענים לאתגר הדופלגנגר (כפילים) ברשת החברתית. אולם יכולת השיפוט האנושית והצנועה מחלקת אותם לשניים: המתנצלים על השתתפותם ואלה שמחליטים שבוע מראש על הכפיל שלהם כאילו היה מדובר בבחירת תחפושת לפורים בכיתה ג'. לצד כל אלה, כמובן, יש מי שמחליט לבוז להמונים, אף שבטח בינו לבין עצמו תהה למי הוא דומה ואפילו קצת נהנה מזה.

>> כשצוקרברג הגיב בקבוצת הפייסבוק הכי הכי תל אביבית
>> איך זה נראה שהופכים את כל המידע שפייסבוק אסף עליך לספר?

"אירוע מקוון" מכונה שבוע הכפילים. הוא "תועד לראשונה" ב־2010. לארץ העניין הגיע ב־2013 ואז אפילו ביבי השתתף במשחק, כששינה את תמונת הפרופיל לחיקוי של מריאנו אידלמן מ"ארץ נהדרת". העניין הוא שהשעשוע הרגעי הוא למראית עין בלבד – רגע אחד בתמונת פרופיל, נצח בשרתים של פייסבוק.

כמו הפוסט הוויראלי של העיריות בליל הסילבסטר השנה, שגרם לאלפי תגובות להידמות למדורת השבט הכי רלוונטית, גם השבוע הזה גורם לנו להרגיש שייכות. לכאורה מדובר בפעילות פייסבוקית די מטופשת, אבל כמו כל גלילת עכבר על המסך הצבוע כחול, גם כאן אנחנו שוב, חושפים יותר מדי על עצמנו לעיני כל: עד כמה אנחנו יכולים לצחוק על עצמנו, כמה אנחנו אוהבים את עצמנו ומה אנחנו רוצים שאחרים יחשבו.

לגבי אתגר התמונות "2009/2019" הועלו ספוקלציות שמא צוקרברג מתעתע בנו והוא זה שזרע את האתגר כדי לאגור עלינו מידע ביומטרי. נכון או לא, הגיע הזמן שנפסיק להדחיק את העובדה שכל דבר שאנחנו עושים, מטופש ככל שיהיה, מזין את מפלצת המידע ההולכת ומשמינה שיום אחד תתעורר עלינו. כשזה יקרה אף אחד כבר לא יצחק, בטח שלא מתמונה של כפיל בלתי אמין.