תעודת לוחם: פסטיבל דוקאביב נגד פסטיבל הדוקו באמסטרדם

סינדי לאופר, "תנו לקנרית לשיר" (צילום: ברוס אנדו)
סינדי לאופר, "תנו לקנרית לשיר" (צילום: ברוס אנדו)

פסטיבל דוקאביב גליל ייפתח בשבוע הבא (22.11) במהדורת אונליין מיוחדת עקב המצב הביטחוני, ובמהלכו יוקרנו עשרות סרטי דוקו ישראליים ובינלאומיים לגמרי בחינם. בהודעה לעיתונות תקפו מארגני הפסטיבל את "התעלמות עולם התרבות והאמנות הבינלאומיים מהטבח שהתרחש נגד ישראלים ב-7 באוקטובר"

15 בנובמבר 2023

פסטיבל דוקאביב גליל אמור היה להתרחש במהלך חודש נובמבר במעלות תרשיחא ולחגוג את שנתה ה-15 של המהדורה הצפונית לפסטיבל סרטי התעודה המוערך, אבל מחדל הטבח בדרום והמלחמה שפרצה בעקבותיו שינו גם את התוכניות האלה, והפסטיבל יתקיים השנה במהדורת אונליין מיוחדת, חינם לקהל הרחב, בין ה-22 ל-25 בנובמבר.

"ליבנו עם חברינו מהצפון שבשל המצב נבצר מהם לקיים את הפסטיבל פיזית כמו בכל שנה", כך נמסר מהנהלת הפסטיבל. "אנחנו בדוקאביב, כמוסד תרבותי הפועל מתוך מחויבות גדולה לקהל הישראלי, בוחרים להמשיך לפעול ולתת במה ליוצרות ויוצרים דוקומנטריים מקומיים. עכשיו, יותר מתמיד, כשכולנו ערים לחשיבותה של יצירה דוקומנטרית והערך שלה בתיעוד, שימור והבאת הסיפורים ברמה האישית, התרבותית וההיסטורית".

"קרא לי רקדן" (צילום: סונאם דקאר)
"קרא לי רקדן" (צילום: סונאם דקאר)

התוכנית המיוחדת תכלול ארבעה סרטים בהקרנות בכורה, סרטים אהובים מהמהדורה האחרונה של הפסטיבל, מחווה למחלקה לאמנויות הקול והמסך במכללת ספיר בשדרות בשיתוף פסטיבל קולנוע דרום, הזדמנות לצפות בסרטים מרגשים של פרויקט כנפיים שנעשו לאורך השנים עם קהילת ותושבי מעלות תרשיחא והסביבה. בנוסף יתקיימו אירועי תעשייה ליוצרים והקרנה פיזית לילדי העוטף השוהים במרכז הארץ.

בין הסרטים המסקרנים שיוקרנו לראשונה בפסטיבל אפשר למצוא את "סינדי לאופר – תנו לקנרית לשיר" על חלוצת הפופ הססגונית, סינדי לאופר; בכורה לסרט "המשימה" על צעיר אמריקאי היוצא לשליחות מיסיונרית מסוכנת באי מרוחק שרק אנשים ספורים הגיעו אליו, ומעטים עוד יותר שבו ממנו, סרט של נשיונל ג'יאוגרפיק; בכורה לסרט "ההזדמנות" שעוקב במשך עשור אחר קבוצת ילדים מעוטי יכולת שנפתחת בפניהם הדלת בדרכם למעלה אל בימת המחול היוקרתית בניו יורק; בכורה לסרט "קרא לי רקדן", סיפורו של מניש צ'והן, צעיר הודי, בדרכו להיות רקדן נגד כל הסיכויים. בנוסף יוקרנו מיטב סרטי הדוקו הישראלים מפסטיבל דוקאביב האחרון שהתקיים הקיץ בתל אביב.

"המשימה" (צילום באדיבות נשיונל ג'יאוגרפיק)
"המשימה" (צילום באדיבות נשיונל ג'יאוגרפיק)

את ההכרזה על קיומו של הפסטיבל ניצלו בדוקאביב כדי ללנקוט עמדה פוליטית ברורה לגבי תגובתו של עולם התרבות הבינלאומי לטבח  ה-7.10: "פסטיבל דוקאביב בוחר להשתמש בבמה זו לגנות את התעלמות עולם התרבות והאמנות הבינלאומיים מהטבח שהתרחש נגד ישראלים ב-7 באוקטובר ולמחות בתוקף על התנהלות אנשי פסטיבל הסרטים התיעודי באמסטרדם IDFA", כך נכתב.

הצפייה בסרטי "דוק אביב גליל" תהיה, כאמור, ללא עלות, עם אפשרות לתרומה ברכישת כרטיס המהווה תמיכה בפעילות עמותת דוקאביב והיוצרים הישראליים (עמותת דוקאביב הינה עמותה ללא מטרת רווח). הצפייה זמינה ל-24 שעות מרגע הרכישה. ב-25 בחודש הצפייה תהיה זמינה עד חצות של אותו היום. מספר הצפיות מוגבל. מכירת הכרטיסים תיפתח ב-22.11 באתר דוקאביב