אוכלים סרטים: פסטיבל דוקו אונליין יציל את קפה שפירא

במשך חמישה ימים יוקרנו סרטי דוקו ישראליים ובסיומם שיחות עם היוצרים והגיבורים, בהם ברק הימן, שולה קשת, גיא רולניק ודורון צברי. אנשי קפה שפירא מדברים על החיבור העמוק של המקום לשכונה ומקווים לא להתרסק

אתגר קרת ב"דוקומנטרי בשפירא" (צילום: שי לי עוזיאל)
אתגר קרת ב"דוקומנטרי בשפירא" (צילום: שי לי עוזיאל)

קפה שפירא השכונתי שבדרום תל אביב נוסד לפני כחמש שנים, במטרה להוות מוקד חברתי ומרכז פעיל ליוזמות של תושבי השכונה. יונתן ברגמן, ממייסדי הקפה, סבור שהחזון התממש, וכיום הקפה משמש כמרכז חברתי ותרבותי לכל דבר. כלומר, עד לפני חודשיים, אז התחילה מגפת הקורונה בישראל. ברגמן ועובדת הקפה ומי שעומדת מאחורי קולנוע "דוקומנטרי בשפירא", נעם שליט, נפגשו כדי לשוחח ולספר על פסטיבל "דוקומנטרי בשפירא אונליין" שיתקיים בשבוע הבא (28.4-2.5), ונועד בין היתר להציל את המקום.

הפסטיבל יתקיים במשך חמישה ימים של הקרנות סרטי דוקו ישראליים לצפייה משותפת אונליין. מטרות הפסטיבל הן דיון ביקורתי חברתי-כלכלי על מצב המדינה על רקע יום העצמאות 2020, הצדעה ליצירה מקומית עצמאית כחול-לבן ברוח יום העצמאות, תמיכה כלכלית ביוצרי התרבות שנפגעו מהמגפה ובקפה שפעילותו הופסקה, וגם אפשרות לאלטרנטיבה ביתית לאירועי יום העצמאות. לאחר כל סרט יתקיים פאנל בהשתתפות דמויות מפתח – יוצרים וגיבורי הסרטים – עם הקהל מהבית שיוכל לשאול שאלות ולדון בסרטים.

אתגר קרת ב"דוקומנטרי בשפירא" (צילום: שי לי עוזיאל)
אתגר קרת ב"דוקומנטרי בשפירא" (צילום: שי לי עוזיאל)

לא רצינו לאבד קשר עם הקהל. בהקרנת הפיילוט זכינו להיענות אדירה של יותר מאלפיים איש שצפו ביחד באותה שעה בסרט, ומאות שהמשיכו אחר כך למפגש זום מכונן עם היוצר

יונתן ברגמן: "אני בן 45, נולדתי בצפון העיר אבל מאז שאני עומד על דעתי בחרתי לגור בדרומה. אני תושב שכונת שפירא ב-19 שנים האחרונות, מגדל פה ארבעה ילדים. אוהב את שפירא מאוד, בוחר מחדש בכל פעם את המחויבות שבאה עם להחזיק בית קפה שכונתי-קהילתי וגאה להיות חלק מהתרבות והעשייה בשכונה. זה הפסטיבל השלישי שאני לוקח בו חלק בחיי – הראשון היה בשנת 2000 במצפה רמון, אז הקמתי את האנגר אדמה עם ליאת דרור וניר בן-גל ויזמתי את פסטיבל 'פסח אדמה'. בהמשך הייתי בחאן שחרות בו יזמנו את פסטיבל הגיטרה עם אלון אבוטבול, והנה הגיע הפסטיבל השלישי שאני לוקח בו חלק – הפסטיבל הדוקומנטרי הראשון אונליין.

"לאורך כל השנים, כל יוזמה של תושבי השכונה בקפה התקבלה בברכה. משיעורי יוגה קהילתיים, סדנאות שונות ומשונות, הרצאות, ליין הרגאיי הקבוע בימי שלישי שקורה כבר חמש שנים, הליין הדוקומנטרי שהפך להיות ערב שמושך אליו מאות אנשים פעם בשבוע. בימי שישי אנשי השכונה פותחים את הבסטות שלהם, ולפעמים הילדים מוכרים את הצעצועים הישנים שלהם. הדגש הוא שהקפה משמש כקרקע לעשייה משותפת שלנו, ואנשי השכונה מייצרים תוכן באופן גורף ומשתמשים בקפה כמרחב שלהם. החודש הזה, שהיה מבלבל במיוחד עבור כל בעלי בתי הקפה, דרש יצירתיות של בעלי העסקים ובקפה שפירא היוזמה הזו היא 'פסטיבל דוקומנטרי בשפירא אונליין'".

נעם שליט: "אני בת 31, במקור מהיישוב קורנית במשגב. גרה בתל אביב כבר 3 שנים, ועובדת בקפה שנתיים וחצי (וכמורה לעברית באולפן בימים כתיקונם). הגעתי לקפה שפירא במקרה, אחרי שחבר טוב סיפר לי על המקום, ומיד התאהבתי בקפה ובשכונה ובעקבות המפגש הזה עברתי לגור בה. מהיום הראשון שלי בקפה לקחתי על עצמי גם את הניהול של 'דוקומנטרי בשפירא': אוצרות- דו-שיח עם היוצרים, תיאומים, פרסום הפרויקט ותפעולו בשטח. למרות שעברו יותר משנתיים וצפיתי בעשרות סרטים, כל שבוע מחדש אני מתרגשת מעצם הקיום של הפרויקט הזה, מהתוכן המעולה שאני מגלה בכל שבוע, מהיוצרים המופלאים ומהמפגש שתמיד מצליח לגעת ולעניין. אני בעצם הצופה הכי אדוקה של הליין".

קפה שפירא ריק. "גאים להיות חלק מהתרבות והעשייה בשכונה"
קפה שפירא ריק. "גאים להיות חלק מהתרבות והעשייה בשכונה"

גם בימי קורונה הרחבה היא עדיין מרחב שכונתי פעיל, אנשים מטפלים בגינות, מנקים את הרחבה, מביאים את הילדים לשחק. אבל כלכלית המקום מתרסק

אז מה הסיפור של "דוקומנטרי בשפירא"? שליט מספרת כי במהלך השנים הוקרנו בו יותר מ-150 סרטים, כולם בנוכחות היוצר, פתוח לכולם מתחת לעץ ותחת כיפת השמים. "כמות האנשים שמגיעה מאוד משתנה בהתאם לעונת השנה ולסרט שאנחנו בוחרים. זכורה לי הקרנה של 'שומרוני בודד' (שגם משתתף בפסטיבל אונליין), שהוקרן בתחילת ינואר ביום גשום במיוחד. בימים של גשם ההקרנות עוברות לחלל הקטן, האינטימי והקצת נוזל של הקפה, וכבר בשעה 20:00, כחצי שעה לפני תחילת הסרט, היה 'אולם מלא', וכולם ישבו על כל הכיסאות של הקפה, ועל כיסאות מאולתרים, ואי אפשר היה להכניס עוד אנשים. ברגע הזה הבנו שהכי טוב להתחיל בסרט, העמדנו מתנדב מחוץ לקפה והחלטנו שתהיה הקרנה נוספת כעבור שעה. התקשרתי לברק הימן לספר לו מה קרה והוא מיד אמר שאין בעיה, שנעשה 2 הקרנות, ושהוא וסופי צדקה ישמחו לקיים גם שתי שיחות עם הקהל.

"בכלל, ימי הגשם הם מאתגרים במיוחד אבל הקהל של דוקומנטרי בשפירא הוא קהל מיוחד שלפעמים צופה בסרטים בחוץ גם בגשם קל, ומקסימום פותח מטריות. היו לנו גם אירועי שיא גדולים מאוד עם יותר מ-500 צופים, ובכלל מה שמרתק במרחב הזה של קפה שפירא כמרחב להקרנת סרטים הוא שאנחנו בחוץ, עם כל המשתמע מכך, ועונות השנה ומזג האוויר גם מכתיבים את גודל האולם ואת הדינמיקה שתתקיים באותו יום. החוויה מהבחינה הזאת היא חוויה ייחודית ואי אפשר לקבל אותה בשום אולם סגור".

האם דמיינתם אי פעם תרחיש כזה לקפה?
ברגמן: "האמת היא שהקפה כבית עסק מתקיים בקצוות כל הזמן. הסיבה שהוא נמצא פה היא שהוא מהווה בית לכולנו ומרחב משותף שבו אנחנו יכולים להגשים את החלומות והרצונות שלנו. ככזה גם בימי קורונה הרחבה היא עדיין מרחב שכונתי פעיל, אנשים מטפלים בגינות, מנקים את הרחבה, מביאים את הילדים לשחק. אם לדבר על אמת, אז זו האמת של הקיום של הקפה. כלכלית כרגע המקום ממש מתרסק, אבל אנחנו מייחלים לטוב. כל צוות הקפה יצא לחל"ת. אני כבעלים נמצא פה כל יום, התחלתי לעשות משלוחים של זרי פרחים שאני מלקט בשדות ופארקים הקרובים, שוזר ועושה משלוחים של זרי אביב ותבלין. ומדי פעם משלוחים: של לחם שמישהי עושה באזור, מיצים סחוטים שאני מכין, סלסלות של ירקות מעניינים. מנסים איכשהו להתקיים".

וכמובן הקרנות הסרטים אונליין.
ברגמן: "נכון. התחלנו את זה עם פיילוט מתוך הבנה שנהיה בבתים זמן רב יותר משחשבנו בהתחלה, וכדי לא לאבד קשר עם הקהל ועם המסורת שלנו של סרט דוקומנטרי בכל יום רביעי. בשבוע הראשון הקרנו את סרטו הנפלא של ברק הימן, 'החבר דב', וזכינו להיענות אדירה של יותר מאלפיים איש שצפו ביחד באותה שעה בסרט, ומאות שהמשיכו אחר כך למפגש זום מכונן עם דב חנין וברק הימן, שבו עלו עשרות שאלות ושבעקבותיו קיבלנו המון תגובות מדהימות".

שליט: "אחרי הפיילוט הזה הבנו שיש גם הזדמנות בתוך הסיטואציה, ושהפלטפורמה שבנינו בכל שנות הפעילות יכולה להתקיים גם ברשת. לצד הקהל הקבוע שהמשיך להגיע להקרנות אונליין נוסף גם קהל חדש שעד היום לא יכול היה להגיע באופן פיזי".

ברגמן: "כאנשים אופטימיים ראינו גם בזמן המורכב הזה הזדמנות להגיע לקהל חדש וליוצרים שלפני כן היה להם מורכב יותר להגיע באופן פיזי. הבנו שבעצם כולם בבית, ולכן גם אנשים עסוקים מאוד או רחוקים פנויים וצמאים להשתתף בהקרנות ובפאנלים. ההחלטנו לנסות ולהקים פסטיבל, של יום או יומיים, וההיענות הגדולה מצד היוצרים הביאה לכך שהפסטיבל לא רק שקם, אלא שהוא יימשך על פני חמישה ימים, וגם זה היה אחרי צמצום של הפניות".

אז מה מחכה לנו בפסטיבל?
בפסטיבל יוקרנו 13 סרטים ובסיומם יתקיימו פאנלים מעמיקים עם היוצרים ואנשי מפתח בתחומי העניין. קיבלנו היענות נפלאה מהיוצרים ומפאנליסטים שרק יכולנו לחלום עליהם בימים רגילים – שולה קשת, גיא רולניק, דורון צברי, גי דרייפוס, עודד כרמלי, ברק הימן, קארין אופיר, ענת זלצר ועוד יוצרים ודוברים נפלאים. הפסטיבל הוקם במטרה לתמוך כלכלית ביוצרים וביצירה המקומית ולפעול באופן פיזי גם להמשך קיומו של הקפה. מצאנו את עצמנו מתמודדים עם מצב מורכב מאוד כלכלית, לא רצינו לפנות ללבם של האורחים שלנו או לבקש תרומות, ומצאנו את הדרך הזו של יצירת תוכן אמיתי, כן ומרתק כדרך שלנו לתמוך הן ביצירה המקומית והן בהמשך קיומו של קפה שפירא.

← פסטיבל "דוקומנטרי בשפירא אונליין", שלישי עד שבת (28.4-2.5), 85 ש"ח לכל הפסטיבל או 20 ש"ח לסרט בודד. לרכישת כרטיסים