סרט על קומיקאית ישראלית הכניע את פסטיבל הדוקו באמסטרדם

מצחיקה בכל השפות. נועם שוסטר אליאסי (צילום: אסף שפיר)
מצחיקה בכל השפות. נועם שוסטר אליאסי (צילום: אסף שפיר)

אחרי טקס פתיחה אנטי-ישראלי מביש, הוענק אתמול באמסטרדם פרס פורום פסטיבל IDFA לסרט הלא גמור "Coexistence My Ass", שעוקב אחר מופע הסטנדאפ הייחודי של נועם שוסטר-אליאסי בארץ ובעולם. חבר השופטים: "איננו יכולים להכחיש את הכאב והאימה של הרגע הזה"

16 בנובמבר 2023

פסטיבל הסרטים הדוקומנטריים הבינלאומי באמסטרדם, הידוע בכינויו המקוצר IDFA ונחשב לאחד החשובים שבפסטיבלי הקולנוע בעולם, נפתח השנה בטקס שבו התפרצו מפגינים פרו-פלסטינים לבמה וקראו קריאות בנוסח "מהנהר ועד הים", תוך כדי שמנכ"ל הפסטיבל מוחא להם כפיים. אחר כך באו התנצלויות והתפתלויות לא מאוד מרשימות של הנהלת הפסטיבל האמסטרדמי, ואתמול הגיע ניצחון קטן: פרס פורום IDFA לראף-קאט הטוב ביותר הלך ל"דו קיום בתחת שלי", סרט תיעודי העוקב אחר הופעותיה של הקומיקאית היפואית המבריקה נועם שוסטר-אליאסי בעולם.

מופע הסטנדאפ של שוסטר-אליאסי, הנושא את השם "Coexistence My Ass" (כשמו של הסרט), מוגש על ידה בתערובת מושלמת של אנגלית, עברית וערבית (ולפעמים גם פרסית), ורץ כבר מספר שנים בהצלחה בעולם ועלה בקיץ גם במסגרת פסטיבל אדינבורו.

הסרט הדוקומנטרי שנוצר סביב המופע עוקב אחריה עוד מימי הקורונה העליזים, ומאחוריו עומדת הבמאית הלבנונית-קנדית אמבר פארס, המפיקה הישראלי רחל לאה ג'ונס והצלם הישראלי-צרפתי האדיר פיליפ בלאיש. הסרט נמצא כאמור בשלבי העריכה הסופיים שלו, וזכייתו בפרס פורום IDFA עשויה לתת לו דחיפה משמעותית לקראת צאת הגרסה המוגמרת שלו לפסטיבלים נוספים בעולם.

"איננו יכולים להכחיש את הכאב והאימה של הרגע הזה", אמרו חברי צוות השופטים בהחלטתם, כשהם מתייחסים בבירור למצב בישראל ובעזה בימים אלה. "בקהילה הדוקומנטרית אנחנו חוקרים את תפקידם של אמנות וסיפור בהכרת המקום שבו אנחנו נמצאים בהיסטוריה, לעבד אותו ולתת משמעות לבלתי נתפס".

עוד הוסיף חבר השופטים כי "צוות היוצרות הכל-נשי שמאחורי הסרט, מרקעים שונים, נאבק עם שורש הליבה של הקונפליקט האנושי – כיצד אנו תופסים את 'האחר'. הסיפור הזה על קומיקאית אמיצה וצעירה שמאתגרת את הסטטוס קוו, חוקרת את כוחה המורכב של הקומדיה כאמצעי לפרשנות חברתית ושואלת 'מה הם הגבולות של קומדיה בזמן קונפליקט?'". מי שראה את שוסטר-אליאסי בהופעה כבר יודע את התשובה, אגב.