נדחה הערר שהגישו תושבי כרם התימנים נגד עסקת הדולפינריום

נראה שעסקת הדולפינריום יוצאת לדרך: ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה דחתה בשבוע שעבר את הערר שהגישו עמותת אדם, טבע ודין והתנועה למען איכות השלטון בישראל בשמם ובשם תושבי שכונת כרם התימנים הסמוכה

מתחם הדולפינריום. צילום: אביחי טייכר
מתחם הדולפינריום. צילום: אביחי טייכר
14 בנובמבר 2016

נראה שעסקת הדולפינריום יוצאת לדרך, הפעם באמת – ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה דחתה בשבוע שעבר את הערר שהגישו עמותת אדם, טבע ודין והתנועה למען איכות השלטון בישראל בשמם ובשם תושבי שכונת כרם התימנים הסמוכה.

הוצאת העסקה אל הפועל תאפשר חילופי מגרשים בין בעלי מתחם הדולפינריום לבין עיריית תל אביב בתמורה לחניון המכוניות הגרורות מצפון למסגד חסן בק. היזם שבבעלותו השטח מתכנן להקים בו מגדלים, בעוד מתחם הדולפינריום יהפוך למרכז ספורט ימי ולמסעדה ויחבר בין חלקה הצפוני והדרומי של הטיילת לכיוון יפו. הובטח גם כי חלק מהשטח יהפוך שטחים פתוחים לטובת הציבור. ערכו של מתחם הדולפינריום מוערך ב־42 מיליון ש"ח, וערכו של מגרש המכוניות הגרורות, על זכויות הבנייה שלו, נאמד ב־1.3 מיליארד ש"ח. המגרש נמסר ליזם ללא מכרז, באופן שמחייב אותו לשלם 30 אחוז מס על ההפרש בשווי של שני המגרשים במקום 90 אחוז. השטח השתייך בעבר לשכונת מנשייה הפלסטינית שחרבה, וסופח על ידי העירייה בתנאי שישמש לצרכים ציבוריים.

פעילים חברתיים ותושבים רבים זועמים על מכירת אדמות ציבוריות לידיים פרטיות בעיר בכלל ובמקרה זה בפרט, ומביעים חוסר שביעות רצון לא רק מהמגדלים המתוכננים אלא גם מהשימוש המיועד לדולפינריום. "אני מרגיש שנגרם לנו עוול ע"י החלטת ועדת הערר המחוזית. החתמנו 2,000 תושבים שחושבים שהדרך הכי נכונה וכלכלית בסיפור הזה הייתה להפקיע את הדולפינריום, לשלם פיצוי סביר לחוכר של המתחם, היות וממילא חוזה החכירה היה מסתיים ב2027, ואז להגיש תב"ע חדשה בטיילת", אומר יקיר בן מאור, פעיל בוועד הפעולה "עוצרים את עסקת הדולפינריום". "הציבור יאבד את אחת הקרקעות החשובות בעיר, שיכלו לשמש לצורכי הציבור. התכנית שולחת מסר חמור וחריף למחזיקי קרקעות סמוכים באזורים דומים, הנוהגים בהזנחה שיטתית ומציבים מבנה המהווה מפגע לסביבה מתוך במטרה וציפייה לחילופי שטחים או השבחה". עם מיצוי זכויות העירור במסגרת ועדות התכנון בוחנים באדם, טבע ודין ובתנועה למען איכות השלטון בישראל, המלוות את התושבים במאבקם, גם פנייה לבג"ץ.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "הטענות המועלות נדונו בוועדה המקומית, בוועדה המחוזית, וכן בעתירה האחרונה שהוגשה לבית המשפט וכולן נדחו על ידי כל הערכאות שבחנו את הסוגיה. הנושא אף נבדק על ידי היועץ המשפטי לממשלה, שבדק את כל סוגיית העסקה והמקרקעין ולא מצא כל פגם במימוש העסקה כפי שבוצעה. מדינת ישראל הינה בעלי הקרקע, ומוסדותיה המוסמכים אישרו את התכניות והעסקאות הרלוונטיות. הכל נעשה באופן גלוי ועל פי כל דין.

פינוי הדולפינריום הוא חלק מהמאמץ העירוני לפתוח את טיילת החוף. מדובר במאמץ נרחב שכלל בינוי ופיתוח של חסמים רבים שהיו לאורך הטיילת. התכנית מאפשרת את הפיכת השטח, שהיווה מפגע סביבתי החוצץ בין העיר לבין הים, לשטח ציבורי פתוח, בו תקים העירייה פארק חופי שיכלול מבנה עירוני לספורט וחינוך וטיילת חוף ציבורית שתשלים את רצף הטיילות לאורך החוף התל אביבי. לעניין השימושים הציבוריים, הרי שהתכנית כוללת  הקצאה נרחבת של 1,200 מ"ר לטובת שטחי ציבור בנויים לצרכים ציבוריים שונים".