עיר במשבר: חולדאי קורא לממשלה להחיל רגולציה על שוק השכירות

כאן הכל קורה. בניין עיריית תל אביב-יפו (צילום: shutterstock)
כאן הכל קורה. בניין עיריית תל אביב-יפו (צילום: shutterstock)

עיריית תל אביב-יפו נמנעה במשך שנים מהתערבות משמעותית בשוק הדיור, אבל קיבלה אמש במועצת העיר החלטות שיגדילו את היצע הדיור בהישג יד ואת ההנחות שמוצעות במסגרתו, כולל קריטריונים קשיחים במטרה להגדיל את סיכויהם של מעוטי יכולת לקבל זכאות לדירה בעיר. בהצלחה לכולנו

9 באוגוסט 2022

משבר הדיור בתל אביב ממשיך להשתולל, מחירי הדירות להשכרה ולרכישה מסרבים להירגע, ועיריית תל אביב-יפו שבמשך שנים נמנעה מלהתערב בשוק הדיור הפרוע, ממשיכה לחפש ולהמציא פתרונות שאולי יסייעו מתישהו גם למי שטרם זכו בלוטו. אתמול אישרה מועצת העיר החלטות הנוגעות לדיור בהישג יד, במטרה להגדיל את סיכויהם של מעוטי יכולת לקבל זכאות לדירה בתל אביב ובהנחות משמעותיות שיאפשרו זאת.

בין היתר, עודכנו קריטריוני הזכאות בפרויקטים בבעלות עירונית עם קביעת חמישה תנאים מצטברים: היעדר בעלות על דירה; תושבי העיר; עמידה במבחן הכנסה;  בדיקת הון עצמי;  וקריטריון גיל (מינימלי). בנוסף החליטה המועצה כי שיעור ההנחה בדיור בהישג יד בקרקעות פרטיות יעמוד על 40 אחוז, השיעור המקסימלי שניתן לרשות מקומית לקבוע בהתאם לחוק.

גם כאן יש כמה דירות בהישג יד, אבל לא מספיק. פרויקט מידטאון (צילום: שלומי יוסף)
גם כאן יש כמה דירות בהישג יד, אבל לא מספיק. פרויקט מידטאון (צילום: שלומי יוסף)

במהלך העשור האחרון הצליחה העירייה להוסיף להיצע העירוני כ-400 יחידות דיור בלבד בהישג יד ובמחיר מוזל, המאוכלסות בפועל על ידי מועמדים שעלו בהגרלה ועמדו בתנאי הזכאות בפרויקטים שבגני שפירא, יסוד המעלה, מיכלאנג'לו, מידטאון, מגדל הצעירים ו-WE. אליהן יצטרפו בשנים הקרובות, על פי תוכניות העירייה, כ-10,500 יח"ד הנמצאות בשלבי תכנון וביצוע שונים. עם זאת, יש לציין כי עיריית תל אביב-יפו היא הרשות המקומית היחידה בישראל המקדמת דיור בר השגה.

"ההחלטות החשובות שהתקבלו היום במועצת העירייה, יצטרפו למדיניות הדיור העירונית שנעביר במועצה בקרוב", הבטיח ראש העיר רון חולדאי. "עיריית תל אביב-יפו תמשיך לעשות כל שביכולתה על מנת להנגיש דיור בהישג יד למשפחות הסובלות מיוקר הדיור. אני שב וקורא לממשלת ישראל להתגייס גם היא, ולאמץ את הצעת החוק שהגשנו לאחרונה לרגולציה על שכירות חופשית, שכן רק שילוב כוחות בין השלטון המקומי לממשלה יוכל להביא לשינוי אמיתי".