לראשונה בישראל: פרויקט דיור שיתופי יקום בשכונה חדשה ביפו

בשכונה חדשה שתיקרא "מכבי-יפו" ייבנו 120 יחידות דיור שבהן יחלקו הדיירים הכל חוץ מאת המיטה שלהם. עבור הפרויקט תיאלץ העירייה לפנות את התושבים ובתי המלאכה באזור, או כפי שכינתה אותם: "שימושים מטרדיים". בנוסף, במתחם יקומו גם דירות במסגרת פרויקט "מחיר למשתכן"

הדמיה שכונת מכבי יפו (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
הדמיה שכונת מכבי יפו (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
12 בדצמבר 2017

אחרי שהתרגלנו לחלוק אופניים, משרד ואפילו מכונית – הגיע כנראה הזמן שנלמד גם לחלוק סלון ומטבח בחסות העירייה. ועדת הכספים העירונית אישרה אתמול (יום שני) פרויקט ראשון של דיור שיתופי, שיכלול כ-120 דירות שייבנו במתחם בשכונה חדשה – "מכבי יפו". במטרה להקטין את שטח דירות המגורים ולהוזיל את מחירן, בסמוך לדירות המגורים יקומו חללים משותפים לכלל הדיירים כמו סלון, מטבח ואפילו חדר משחקים. אולם עדיין לא ידוע כמה איך ייראו בדיוק אותם בניינים או מתי יסתיים הפרויקט, שכן בשנה הקרובה רק ייצאו המכרזים לשיווק הקרקע.

השכונה, שגובלת ברחובות נס לגויים מצפון, היינריך היינה ממזרח, עזה ובאר שבע ממערב ונחל שורק מדרום, תשתרע על פני כ-150 דונם. אולם מי שמכיר את האזור יודע שכבר קיימים בו מבנים מאוכלסים ועסקים רבים. הפרויקט השאפתני מחייב את סילוקם של אותם תושבים ובעלי עסקים ממקומם, פרט חשוב שאליו התייחסה העירייה בניסוח תמוה למדי כאשר כינתה את בתי המלאכה והמוסכים במתחם "שימושים מטרדיים" באותו משפט שבו התייחסה גם לפינוי דיירים מוגנים. עד כה הגיעה העירייה להסכמי פינוי רק עם מחציתם.

הדמיה שכונת מכבי יפו (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
הדמיה שכונת מכבי יפו (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)

מלבד הדיור השיתופי, יוקמו בשכונה החדשה, שתכלול בסך הכל כ-1,600 יחידות דיור, גם מתחמי דיור למשתכן. במתחם הראשון 336 דירות מתוך 527 ישווקו במחיר מסובסד, ואילו במתחם השני 329 מתוך 412 דירות. 180 מיחידות הדיור ישווקו בשיתוף החברה הממשלתית "דירה להשכיר" ומאה מהן יושכרו בהנחה לזכאים. העירייה מבהירה כי במסגרת הפרויקטים תינתן העדפה לשיווק לטובת תושבי תל אביב-יפו, כאשר חלק מיחידות הדיור יעמדו לשיווק לטובת תושבי יפו בלבד.

"אנו רואים בשכונת 'מכבי יפו' עתודת קרקע חשובה להתפתחותה של יפו. לכן אנו עושים מאמץ גדול לתכנן שכונה באיכות עירונית גבוהה במיוחד", מסר ראש העיר רון חולדאי. במסגרת זו השקענו מאמץ והגענו להסכמות תקדימיות עם רשות מקרקעי ישראל אותן אנו מאשרים היום. הסכמות חשובות אלו יאפשרו הוזלה והטבות שונות שתאפשרנה לקהילה צעירה, בדגש על תושבי תל אביב יפו בני מעמד הביניים, למצוא במקום את ביתה". לדבריו, "ניישם בשכונה פתרונות חדשניים ומתקדמים בתחום הדיור ונקצה כ-120 דירות שייבנו במודל שיתופי – המאפשר להוזיל עוד יותר את מחירי הדיור".

הדמיה שכונת מכבי יפו (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
הדמיה שכונת מכבי יפו (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)