דע את החופה: כל מה שרציתם לדעת על חתונה אלטרנטיבית

עזבו אתכן מהדרכת כלות. ההרצאה של ישראל חופשית וקרן פרידריך נאומן תגלה לכם כל מה שרציתם לדעת על חתונה ונישואים ולא הצלחתם להבין מגוגל

מתוך "חמש שנים של אירוסין"
מתוך "חמש שנים של אירוסין"
22 בנובמבר 2015

טקס הנישואים נמצא זה זמן מה במרכזו של דיון ער. מתחתנים צעירים מבקשים להביא את המסורת אל המאה ה־21, עקיפת מוסד הרבנות צוברת תאוצה ויותר זוגות בוחרים בחתונה אלטרנטיבית. על רקע מגמה זו יקיימו ביום שלישי (24.11) תנועת ישראל חופשית וקרן פרידריך נאומן לקיום החירויות הרצאת הכנה לעומדים להינשא, תחת הכותרת: "דברים שחייבים לדעת לפני שמתחתנים". כפי שאפשר להבין, דיני אישות לא יהיו הנושא המרכזי שם.

ההרצאה הזאת תהיה הראשונה בסדרה המתוכננת להגיע גם לירושלים, באר שבע וחיפה. היא תעסוק בין היתר באלטרנטיבות לנישואים ברבנות, במשמעויות המשפטיות של הטקס, במעמדם של ידועים בציבור ובהבדלים בין טקס אזרחי לטקס פרטי. את ההרצאה תעביר עו"ד סמדר דקל נעים, ראש היחידה המשפטית של מרכז הוויה – טקס ישראלי, מומחית בדיני משפחה ועורכת טקסי חתונה ישראלים בהוויה. מוזמנים זוגות בכל הצבעים והמינים – חילונים, דתיים, להט"בים ובני דתות שונות.

גם זוגות דתיים פונים אליכם?

"בוודאי. מה שמניע אותם הוא האמונה שהרבנות עושה עוול, שאין הצדקה לסמכות שהמדינה מעניקה לרבנות ושהרבנות אינה מייצגת את היהדות שלהם. יש לזכור כי הרבנות מוחזקת על ידי האורתודוקסיה החרדית, ויש ציבור גדול של דתיים ליברליים שמבקשים להתאים את המסורת היהודית לעולם המתחדש ולשוויון בין המינים".

מהן האלטרנטיבות למוסד הרבנות?

"האפשרויות רבות ומגוונות – טקסים של תנועות דתיות ליברליות, טקסים הלכתיים אורתודוקסיים פרטיים, טקס חילוני/ישראלי, טקס פרטי שנערך על ידי מכר ונישואים אזרחיים בחו"ל. זוגות ליברליים חילוניים ודתיים – בעיקר כאלו שמתנגדים למונופול הרבני – בוחרים לערוך טקסים פרטיים. גם זוגות שאינם יכולים להתחתן בישראל בגלל פסלות הלכתית כלשהי, זוגות חד מיניים וכדומה יבחרו באלטרנטיבות".

אפשר לכמת את השינוי התפיסתי הזה ?

"מספר הזוגות הנישאים ברבנות נעצר בשנים האחרונות למרות הגידול באוכלוסייה. זאת אומרת, פחות זוגות מתחתנים ברבנות. קשה להשיג מספרים כיוון שהזוגות שמתחתנים באופן פרטי אינם נרשמים בשום מקום, אבל אנחנו רואים בשלוש השנים האחרונות גידול בזוגות שפונים אלינו, ומרגישים את ההתעניינות ההולכת וגוברת".

כולי עלמא, מקוה ישראל 10, שלישי (24.11), פתיחת דלתות ב־19:00. הכניסה חופשית בהרשמה מראש