"האדם הראשון" רחוק מלהיות סרט גדול באמת

ההתחמקות מרגשנות היא נקודת החוזקה וגם חולשתו הגדולה של "האדם הראשון", שמוותר על חלק מהרגעים הדרמטיים לטובת הריאליזם

"האדם הראשון"
"האדם הראשון"
18 באוקטובר 2018

הבדיחה המתבקשת ביותר על "האדם הראשון" נשחקה כליל עוד לפני שהסרט נכנס לחדר העריכה: יכול להיות שהבמאי דמיאן שאזל ("וויפלאש", "לה לה לנד") התבלבל בין לואי לניל ארמסטרונג כשחתם על החוזה? את הטייפקאסט הג'אזי שדבק בו הוא מנסה להעביר עם פרויקט שונה לגמרי – דרמה תקופתית הנפרשת מתחילת שנות ה-60 ועד הנחיתה על הירח ב-1969. אם נתעקש על נקודת דמיון לסרטיו הקודמים, הרי שגם הוא עוסק במירוץ הסיזיפי אחר חלום שנראה בלתי מושג וגובה מחיר אישי עצום.

קשה להאמין שיש צופים שלא יודעים שארמסטרונג (ריאן גוסלינג) הגיע בסוף לירח, כך שהדרמה נמצאת במקומות אחרים. זה לא סרט מהסוג שיגרום לילדים לרצות להיות אסטרונאוטים. המירוץ לחלל מתואר בו כמעט כמו משימת התאבדות והוא מתקשה להסביר מדוע הוא בכל זאת שווה את כל הכסף, הזמן וחיי האדם שאבדו בדרך. גם הטיעונים נגד לא מאוד חזקים, אבל בעוד התסריט מתקשה לבחור צד, הבימוי דווקא מצליח למכור את הקסם המסתורי של החלל החיצון. הפסקול המדויק משלב בין הגדול מהחיים למאיים וליומיומי, אך גם ברגעים הגדולים ביותר הוא לא מתעלה על העוצמה שיוצרות סצנות שקטות לחלוטין. באופן דומה, בסצנות שמתארות טיסות והמראות המצלמה רועדת כל כך עד שהצופה עלול לקבל בחילה, אבל מי שיעבור אותן בשלום יזכה לחוות רגעים מרחיבי לב של יופי, שלווה והיטמעות במשהו גדול.

"האדם הראשון"
"האדם הראשון"

המסע הרגשי שארמסטרונג עובר בסרט לא פחות קשה מזה שעובר גופו. הסרט רצוף באובדן, כאב ומוות, אך הטרגדיה הגדולה מכולן מתרחשת עוד לפני שנאס"א נכנסת לתמונה. בני הזוג ארמסטרונג מאבדים את בתם הקטנה, וכיאה לגבר בן זמנו, ניל מתקשה לדבר על האבל שלו – אפילו עם אשתו, ג'נט (קלייר פוי, "הכתר"). כמוהו, גם שאזל מתחמק מרגשנות וזה מקור כוחו וחולשתו של הסרט. הרגעים הכי חשובים או דרמטיים נעדרים לא פעם ובמקומם הסיפור מורכב משורה של רגעים קטנים וכמעט שגרתיים. התסריט פשוט מקריב את העלילה לטובת תחושה ריאליסטית של תיעוד היסטורי, אבל התוצאה היא שהסרט מרגיש כמו רצף אנקדוטות יותר מאשר כמו סיפור מהודק. אפילו הקו העלילתי שהכי דומה לסיפור סטנדרטי – הקשר בין הגיבור למשפחתו והריחוק הרגשי ביניהם – פשוט נמצא שם. הסרט לא מתמודד איתו ולא אומר משהו מעניין על הקושי הגברי להיפתח ולשתף ברגשות, או על החוויה הבלתי נתפסת שארמסטרונג ומשפחתו חווים. זה סרט ארוך וקשה לצפייה שהשלם שלו גדול מסך חלקיו, אבל הוא רחוק מלהיות גדול באמת.

סרט על: דרך הייסורים של האסטרונאוט ניל ארמסטרונג ותוכנית החלל האמריקאית עד לנחיתה על הירח

ללכת? כן – הסרט לא יתאים לכולם, אבל יש הרבה מה לאהוב בו