סתיו מפרקת את דיירי "האח הגדול". ועכשיו גם את העונה כולה

"האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
"האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

בזה אחר זה הם נופלים, שדודים ומיואשים, חלקם אף בוחרים לעזוב מרצונם: הנוכחות המתישה והרעילה של סתיו קצין גובה מחיר כבד מהעונה הזאת. גבר שהיה מתנהג כמותה היה כבר מוזהר או מודח. וגם: הזוגיות השברירית של ספיר ואברהם צלחה עוד מבחן. ואולי די עם מריבות זכרי האלפא?

6 באוגוסט 2023

שבוע עשירי הולך ונסגר בבית האח הגדול – ואיתו עוד דייר שסיים את דרכו. אחרי שבאמצע השבוע הודחה דנה משה, עכשיו הצטרף אליה גם יאיר כמכאג'י ויחד עם ריקי שנפרדה קודם, ממשיכה המגמה הברורה: סינון החוצה של דיירי העונה השנייה, שפחות התערבבו בבית ויותר "מפריעים" לדיירים החזקים להתקדם למיליון.

איך אמרת שקוראים לך? יאיר, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
איך אמרת שקוראים לך? יאיר, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

רק ארבעה דיירים מהכניסה המתוקשרת ההיא נשארו בבית – שניים משמעותיים להתפתחות של העונה, ליאל ואורי נגר. שיר נמצאת על הגבול, ואם יש סוכנויות הימורים – עדן נראית לי כמו המועמדת הטבעית להיות הבאה בתור שתעוף. גם היא, כמו יאיר, כמו דנה וריקי – פשוט לא מצליחה למצוא את הסיפור שלה בבית. הנראטיב שלה היה אמור להיות "האהובה של יובל לוי", אבל זה נפל מוקדם מאוד (יובלוי פשוט לא היתה ממש מעוניינת בשידוך הזה). אחר כך, היא היתה אמורה להיות "החברה של סתיו", וגם זה התפרק בפרק שראינו אתמול. בקיצור, אלא אם היא תמצא נראטיב ומהר – יכול מאוד להיות שגם עדן תסונן החוצה.

אבל מעבר לעובדה שהדיירים החדשים הם כנראה לא ליהוק מרשים, יש גם סיבה משמעותית יותר לתחושה שהמון דיירים (גם לין, גיא ובן שיצאו מהבית) לא מצליחים לבטא את עצמם. כי יש דיירת אחת שממשיכה להקפיד לתפוס את כל תשומת הלב, באופן שיטתי ודי מעפן. כן, הגיע הזמן לדבר שוב על סתיו קצין.

סתיו וליאל פותחים פה גדול, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
סתיו וליאל פותחים פה גדול, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

הנוכחות של סתיו, צריך להודות, הגיעה כבר למצב שבו היא גובה מחיר כבד מהעונה הזאת – בשם השואו הגדול והראוותני שלה, יתר הדיירים מרגישים תשושים. זה לא סתם שגיא ובן, שני דיירים שהיו איתה ישירות בקו האש, בחרו ללכת. הרעילות וחוסר ההכלה של סתיו גורמים לכך שהיא מצליחה לסחוט את האנרגיות, באופן שיטתי, מכל השאר – וגם להעלים שכבה שלמה של דיירים, שלא מגיעים למסך בגלל היכולת שלה לשחק היטב מול המצלמה.

הפרק הזה הרגיש כמו שבירת כל הכלים מבחינתה של סתיו – המריבה הקטנונית בישיבת התקציב, שמגיעה אחרי עוד מופע קולוסאלי באסיפת הדיירים, יצרו מצב שבו, פשוטו כמשמעו, רוב הבית פשוט לא יכול לסבול אותה. למעט מספר מצומצם של דיירים, כל אחד מהאחרים – כולל אנשים שנתנו לה צ'אנס, כמו אברהם, אתי ויובל לוי – התייאשו ממנה.

השחקן המשתפר של העונה. ליאל, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
השחקן המשתפר של העונה. ליאל, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

כאן צריך לזכור את הטענות שהיו בתחילת העונה על כך ש"סתיו עוברת חרם". חרם הוא אכן דבר נורא, שלא צריך לקרות בשום מקום – גם לא בבית האח הגדול. אבל מאוד קשה להאמין לגרסת החרם כאשר מעיפים מבט פשוט על העונה הזאת – עונה שבה סתיו, באופן מופגן וברור, מקפידה להתנהג בצורה חסרת רגישות ומכוערת לשורה של דיירים בבית. זה מה שייצר את הריחוק שהיא מקבלת. וזה הרגע שבו הפקת "האח הגדול", במצב נורמלי, היתה אמורה להתערב. אחרי הכל, על דברים הרבה יותר מינוריים (למשל, איזשהו ציטוט אגרסיבי של שניר) היא כבר שלחה דיירים לאזהרות. האם דייר גבר שהיה מתנהג באותה הצורה, היה זוכה לכזו הנחה מפליגה? אפשר להניח שלא.

אז למה סתיו זוכה לחסינות? אפשר להניח שזה קורה בדיוק מהסיבה שבגללה היא דיירת כל כך רעילה – משיכת האש עובדת נהדר ברשתות החברתיות ובטבלאות הרייטינג. אבל מדובר בחרב פיפיות, כי בסופו של דבר מצב שבו הדיירים מאבדים כוח או חלילה מאבדים עניין, בגלל סתיו, עלול לפגוע בעונה הזאת הרבה יותר מאשר פרידה מדיירת אחת, צבעונית ככל שתהיה.

ולצד ה"וואן מן שואו" של סתיו קצין, נעבור לדבר השני האמיתי שקורה בבית – והוא המשולש ספיר-אברהם-אורי נגר, וספציפית הזוגיות בין השניים הראשונים שהופכת למוקד השני של העונה הנוכחית. הזוגיות של ספיר ואברהם ממשיכה לנסוע על הטיטאניק – ספינה מטה לנפול, שלא מפסיקה לרעוד ולדהור בתנאי מזג אוויר קשים. בכל רגע, נדמה שהזוגיות הזו עומדת לקרוס – ובכל זאת היא מחזיקה מעמד.

הרבה צלקות על הלב. אברהם וספיר, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
הרבה צלקות על הלב. אברהם וספיר, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

הדליקה הנוכחית, שנמשכה לאורך הפרקים האחרונים, קשורה לשתי כוחות חיצוניים שאיימו עליה – מצד אחד, אורי נגר שחזר לפלרטט עם סתיו כבימים עברו (מה שמרתיח את אברהם – בגלל סיבות שתכף נפרט), ומצד שני שיר שמנסה לשלוח ידיים לעברו של אברהם. ספיר ואברהם נקלעו למספר מריבות, שנבעו מחוסר אמון עמוק סביב המצב הזה: כל צד הרגיש בשלב מסוים שהצד השני לא מספיק מחויב, ומנסה "להשאיר אופציות פתוחות".

זה הקושי שעומד בלב הזוגיות המרתקת והחשובה הזאת: מדובר בשני אנשים עם לא מעט צלקות על הלב. שני אנשים שמתקשים לתת אמון, וכל משבר עלול להקפיץ אותם. זה מצב מובן, אבל לטעמי לפחות אברהם היה זה שטעה יותר במקרה הנוכחי – החשד המוגזם בספיר, שתחזור למישהו שלא פגשה 15 שנה בגלל איזו פגישה מקרית בבית, מנותק לחלוטין ממה שספיר נתנה לקשר הזה. בטח כשזה נגמר עם רמיזה די מכוערת לעבר הרומנטי של ספיר. במלים אחרות, ספיר הוכיחה את עצמה מספיק כמי שמחויבת מכדי לקבל יחס כזה.

בנימה אופטימית, אפשר גם להרגיש שאברהם קצת הבין את המצב הזה – והוא במידה רבה התקפל בדרך לפיוס הזמני. כאוהד של מערכת היחסים הזו, הייתי מאוד רוצה להאמין שזה ימשיך להחזיק – אבל איכשהו יש לי תחושה חזקה שהמשבר הבא בדרך. עם ארבע ידיים על ההגה, "הזוג המלכותי" של בית האח ינסה שוב להימנע מהתנגשות בקרחון.

אולי די? אורי ואברהם רבים, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
אולי די? אורי ואברהם רבים, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

מנגד, חייבים לציין לצד ספיר עוד מישהו שבולט מאוד בתקופה האחרונה, "השחקן המשתפר" אם תרצו – וזהו ליאל קוצרי, שמצליח למלא שתי פונקציות מושלמות. האחת היא דמות "המגשר", מעין קונסיליירי, שליח שמקובל על כל הצדדים שמצליח לפתור לא מעט בעיות בבית עמוס אישיוז. הפונקציה השלמה היא הקונטרה לסתיו – הדייר שנכנס בתור "הבראץ שיגיע מול הברבי" עושה זאת הלכה למעשה. הוא ההתנגדות החשובה לשלטון של סתיו על המסך, הוא לא קונה את הבולשיט שלה (אולי כי הם מאוד דומים) – והוא הוביל למריבה ססגונית במיוחד שתיזכר בדברי הימים של "האח".

ולסיום, נעבור לפינתנו קצרת הימים "אולי די" – ונשאל: אולי די עם המריבות בין אברהם לאורי נגר? בניגוד לריבים המרהיבים בין ליאל וסתיו (שני אמנים בוויכוח קיצוני), שני ה"אלפא" בעיקר משעממים. יש תחושה די ברורה שאנחנו רואים את אותו פייט כבר כמעט חודש – אורי זורק הערה, אברהם רוצה שישלח לשתות מים, שני גברים חסרי ביטחון שמתעקשים להראות כמה ביטחון עצמי יש להם. אדם צועק את שחסר לו – ועוד איך. אז באמת שכדאי לרדת מהנראטיב הזה – ואם אפשר, בדרך קחו גם את התוכן השיווקי. נחנקנו.