ריקאפ "האח הגדול": רק התחלנו וכבר ההפקה מקדמת פייבוריטים

שלב הגישושים או שלב הגיפופים. רוי ולין, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
שלב הגישושים או שלב הגיפופים. רוי ולין, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

אז מה היה לנו השבוע: רומן ראשון בבית, ריב ראשון בבית, עוד דיירים חדשים בבית כדי להבעיר את המדורה, וגם דמונית ראשונה בבית - וכמובן שהייתה משימה שסימנה יפה איזה מתמודדים ההפקה רוצה לראות כסוסים מובילים // הריקאפ שחיכיתם לו בשלב הגישושים והגיפופים

7 ביוני 2023

שבוע בדיוק עבר מאז פתיחת העונה של "האח הגדול", והתחושה היא שדברים לא מפסיקים לזוז. מאז פרק הפתיחה, שלושה דיירים הצטרפו ל-16 שנכנסו לבית ברביעי שעבר: אלון, שנבחר אחרי "משימת השלט" (הדי מוזרה), ספיר שנכנסה לחיזוק הקו העלילתי של שניר – והנכנסת המשמעותית ביותר, מאיה, שהיתה הגפרור הראשון שנזרק למדורה הבוערת.

כי מאיה היא לא סתם עוד דיירת – היא זו שבכוחה, אולי, להדיח את אחד מהדיירים עוד לפני שהתחיל. והדבר הזה הפר את הסדר שבקושי הוקם בבית – גרם לכולם ללכת על בהונות, בעיקר מול מאיה עצמה, וסימל למתמודדים שלא תהיה להם אפילו דקה של חסד. אפילו לא רגע אחד להתרווח ולהבין איפה הם נמצאים. האקשן מתחיל – ומהר. כבר מחר (חמישי) מאיה אמורה להחליט במי היא תבחר – כדי שיעמוד לדו קרב הדחה מולה בשבת, שם בכל מקרה ייבחר המודח הראשון של העונה.

עם כוח גדול מגיעה אחריות גדולה. מאיה, האח הגדול (צילום מסך: רשת 13)
עם כוח גדול מגיעה אחריות גדולה. מאיה, האח הגדול (צילום מסך: רשת 13)

האם ההיפראקטיביות הזאת מועילה? היא בוודאי מועילה לתחושת האקשן ולמגנוט הצופים למסך, אבל קשה להגיד שזה עושה למשחק טוב. צעד כמו הכניסה של מאיה, לדעתי לפחות, צריך להישמר לרגעים שבהם יש דינמיקה ברורה. לתת לסיפורים להתרחש, ואז לבוא עליהם עם הגרזן. בשבוע, קשה להגיד שמאיה בהחלט תוכל להשפיע על העונה; לכל היתר, להשפיע על מסלול החיים של דייר ספציפי.

דינמיקה אחת ברורה שכבר יש בבית היא בין הזוג הראשון שמסתמן בעונה הזאת: לין ורוי. כמעט מהרגע הראשון, רוי סומן כ"חתיך של הבית" (בעקבות הניסיון הלא מוצלח להדביק לו רומן עם ניקול, עוד דייט מלאכותי של האח הגדול שנכשל – מי אמר משה ושרין?), ולין בעלת החיוך הכובש הפכה להיות הצמודה שלו. אבל מערכת היחסים ביניהם מאוד מורכבת; אחרי בקושי חמש דקות ביחד בבית, הם כבר הספיקו לריב, ולפחות לפי הפרומואים מצפה להם עוד ריב גדול בהמשך הדרך.

הו שלום לך "החתיך של הבית". רוי, האח הגדול (צילום מסך: רשת 13)
הו שלום לך "החתיך של הבית". רוי, האח הגדול (צילום מסך: רשת 13)

בעיקר יש תחושה עמוקה ששניהם מאוד נזהרים להתאהב בשלב הזה. שניהם חוששים מאוד ממה שזה יאמר עליהם, שניהם מסתכלים על האהבה לא כעל משהו רומנטי – אלא כחלק מהטקטיקה של העונה. לין לא מפסיקה לדבר על "הכבוד שלה" (שם קוד ל"איך אני נראית כלפי חוץ"), בעוד רוי – אחרי שהוא מפסיד ב"משימת מלך הכיתה" (שעוד נגיע אליה) – טוען שהיה נבחר יותר אלמלא הזוגיות איתה. בקיצור, שני הצדדים מצד אחד אוהבים מאוד ומתגפפים בכל רגע פנוי, אבל מצד שני לא באמת מאמינים ברומן הזה. יש תחושה מאוד חזקה שהפיצוץ בדרך – השאלה היא האם, כמו דיאן ונתנאל, הם יידעו גם להתגבר עליו ולהמשיך.

עוד קו עלילתי ברור שנפרס בתחילת העונה הזו  הוא זה שבין ספיר לשניר. הסיפור די ידוע; שניר דיבר בתעודת הזהות על הקרע הגדול עם אחותו, האח הגדול מנצל את ההזדמנות ומכניס אותה לתמונה. בהתחלה נשאר הריחוק, אבל מהר מאוד מגיע הרגע שבו שניר מפנים את גודל הסיפור – את המשמעות שתהיה לפיוס גם עבור מערכת היחסים ביניהם, אבל גם עבור הקהל. נאום "החלום שחלמתי" היה מושלם בתהליך הזה – תהליך של פיוס בין שני אחים שהיו רחוקים האחד מהשני, עד לסצנה הכמעט בלתי נמנעת שבה השניים יתאחדו בשנית. האם הסיפור יהיה עד כדי כך צפוי? נצטרך לחכות ולראות.

בדרך לפיוס היסטורי. שניר, האח הגדול (צילום מסך: רשת 13)
בדרך לפיוס היסטורי. שניר, האח הגדול (צילום מסך: רשת 13)

בנוסף, קיבלנו גם את המשימה השנייה העונה (אחרי "משימת השקר" הכושלת) – והיא "משימת התיכון". הדבר הראשון שלדעתי בלט במשימת התיכון הוא הניסיון להציל את הדמות של אתי ייטב – אולי כדי להימנע מהגורל של רחל בורטה, אחותה הקטנה מהעונה הקודמת. יש תחושה שהמשימה הזו כמעט נבנתה למידותיה – היא נבחרה בתור המורה (המקצוע שאותו היא מגלמת בעולם האמיתי) שצריכה לנצח על התלמידים, ובעיקר קיבלה הרבה זמן מסך אחרי שבפתיחת העונה היא קצת נעלמה.

בחירת מלך ומלכת הכיתה נועדה לסמן בחול כמה פייבוריטים – מי הכי חזקים בקרב האחים שלהם. מעין בחינה סוציומטרית ראשונה לעונה זו. מי שיצאו טוב במבחן הזה הם שני המנצחים – בן שנבחר למלך, ולארה שנבחרה למלכה. בן לא היה קולני, אבל משהו בתוכו כן הצליח לכבוש אנשים, ולארה, שמסתמנת כהברקה של העונה, קצת יושבת על המשבצת של דינה: מישהי שכובשת בגלל שהיא מבוגרת יחסית, ומצליחה לדבר בשפה של הצעירים (כלומר, כשהיא לא מדברת בעברית מעורבבת באנגלית).

לא רואים ממטר את בית המלוכה. בן ולארה, האח הגדול (צילום מסך: רשת 13)
לא רואים ממטר את בית המלוכה. בן ולארה, האח הגדול (צילום מסך: רשת 13)

אבל הבשורה המעניינת מגיע דווקא משניים שלא זכו והיו מאוד קרובים: גם יענקי ואברהם קיבלו איזשהו חיזוק במשימה הזו, לאחר שלא מעט בחרו אותם. יש תחושה שאת הארבעה האלה "האח" מנסה לקדם לעמדה של הסוס המוביל. פייבוריטים על הנייר כמו רוי, יובל מעתוק, ניקול או סתיו קצין נשארו הרחק מאחור – וזה אולי מלמד גם על מעמדם בתוך המשחק.

זה בולט בעיקר אצל סתיו קצין, שהולכת ומסתמנת כ"דמונית" של הבית בתחילת העונה. כן, היה לה את הרגע המרגש שלה כשהתוודתה על הסיפור שלה לפני כולם, אבל זה היה רגע חולף; בסופו של דבר, קצין לא מפסיקה לעלות על מסלול התנגשות עם יתר הדיירים – וזו טקטיקה מאוד לא חכמה מבחינתה. יצירת מצב של יותר מדי ריבים, בעיקר כאלה שהם חסרי הצדקה, בדרך כלל גם עולה בקולות בקרב הציבור הרחב – שבסופו של דבר הוא זה שמכריע את עתידך. דמויות מסוגה של קצין בדרך כלל שורדות את תחילת העונה (ומודחות בהמשך), נצטרך לראות האם היא תיכנס לאותה שורה.

ילדים, לא לריב, יש מספיק צומי לכולם. האח הגדול (צילום מסך: רשת 13)
ילדים, לא לריב, יש מספיק צומי לכולם. האח הגדול (צילום מסך: רשת 13)

בית האח הגדול בבירתנו הנצחית סגר שבוע ראשון והתחושה היא שבמונחי כדורגל אנחנו עדיין בשלב הגישושים. עוד לא ראינו קבוצות, כמעט ולא ראינו ריבים (למרות הריב המרהיב בין עידן לשי), והתחושה היא שעוד לא נרקם סדר של ממש בבית. זה כנראה יצטרך לחכות עד שההפקה תפסיק להכניס דיירים, ותתחיל לנסות ולנהל את מי שכבר שם.