יש שלושה מנצחים אפשריים לאח הגדול. אחת מהם לא למדה כלום

פעם אחת תצאי לארג'ית, מה נסגר. סתיו קצין, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
פעם אחת תצאי לארג'ית, מה נסגר. סתיו קצין, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

חמישיית הגמר נקבעה, אברהם הודח רגע לפני הפיניש, ליאל כבר ניצח בעצם הגעתו למעמד, יובל ויענקי עשו את הכל הדרך בלי לעורר מחלוקות, שניר עבר תהליך מרשים. ורק סתיו קצין לא החמיצה הזדמנות להחמיץ עוד הזדמנות וחזרה על כל הטעויות. ניצחון שלה יהיה אסון יחסי ציבור לרשת 13

7 בספטמבר 2023

שלושה גברים ושתי נשים עמדו לצילום מסורתי אחד – ומשם החלה הספירה האחור. כן, שלושת החודשים שעברו על בית "האח הגדול" בבירתנו הנצחית – כמו החתולים בשיר העתיק של שלמה ארצי -מחשבים את קיצם לאחור. ליאל קוצרי, שניר בורגיל, סתיו קצין, יובל מעתוק ויענקי גולדהבר – מהחמישה האלה ייצא האחד שייקח איתו הביתה את המיליון וגם תהילת עולם ל-15 דקות מתוקות במיוחד.

במבט ראשון על החמישייה הזאת – היא קודם כל נראית אחרת לגמרי מהנוף של תכניות הריאליטי בישראל. המתחרה הגדולה של "האח הגדול", "חתונה ממבט ראשון", כנראה היתה זורקת את כל החמישה הללו כבר בשלב האודישנים – הומו מוחצן, בארבי מוחצנת, גבר עם טמפרמנט גבוה, אישה "מהשכונה" ויהודי חסידי (סליחה על הסטריאוטיפים), זה משהו שיותר מדי כבד לקברניטים של "קשת". הם יעדיפו, כנראה, להישאר עם הגברים ההייטקיסטים והבחורות מדריכות היוגה. אבל בינתיים, הסמטוכה של חמישיית "האח הגדול" – שבו לכל דייר יש סטריאוטיפ, אבל יש גם מורכבות; יש תדמית, אבל גם סיפור – נראית הרבה יותר כמו ישראל. המורכבת, המתוסבכת והאמיתית.

נראה כמו ישראל, לא? חמישיית הגמר, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
נראה כמו ישראל, לא? חמישיית הגמר, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

עוד מוקדם לדבר על זה, כי קודם כל היה לנו מודח השבוע – וקוראים לו אברהם אקלום, שמסיים קדנציה רבת תהפוכות בבית. אקלום נכנס לבית עם שאפתנות פסיכית – שהיה ברור שתיגמר או בהצלחה מסחררת או בכישלון מהדהד. כשאתה מופיע בפריימים הראשונים שלך בעונה ומגדיר את עצמך "המלך" – יהיו הרבה אנשים שישמחו להוריד ממך את הכתר. 

ואברהם גם לא עשה חיים קלים בדרך לאהוב אותו – הוא היה קשה עורף, לפעמים התנהג בצורה אגרסיבית ממש לכמה דיירים (כולל לסתיו), אבל בסך הכל יוצא מהבית אחרי שמימש לא מעט מהפוטנציאל שלו – וגם סיפק התפתחות. מי שפתח את העונה בדוקרנות קוצנית של "אין לי חברים", זכה העונה גם להתאהב וגם להיפתח כמו שכנראה לא היה עושה מחוץ לבית. אברהם הוא דייר שמגלם, במקשה אחת, את כל מה שיכול להיות רע – אבל גם כל מה שיכול להיות טוב – בפורמט כמו "האח הגדול".

כל מה שרע וטוב בפורמט הזה. אברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
כל מה שרע וטוב בפורמט הזה. אברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

עם קביעתה של חמישיית הגמר, אפשר להכריז גם על סוג של מנצח בעצם הגעתו לגמר: ליאל קוצרי, רק 54 ימים בבית (לעומת 101 של כל יתר החמישיה – היחיד ששרד עד הגמר מהכניסה השנייה והמשעממת), הפתיע את כולם. קצת כמו אברהם, גם שם היתה תחושה שזה הימור קיצוני: או שליאל יעוף מהר מאוד (ע"ע שיר צרפתי, שסיפרה שהיא הולכת "לזעזע את הבית", ובסוף נכנסה כמו שיצאה), או שהוא ישאיר חותם בל יימחה. האפשרות השנייה ניצחה, גם אם ליאל עצמו לא ינצח. מערכת היחסים שלו עם סתיו (שנאה, אהבה ואז שוב שנאה איכשהו), הרגעים הפנימיים הסופר מרגשים, ודווקא בגלל המוחצנות הקצת מעצבנת שבו, אפשר היה עמוק בפנים להבין למה ובכל זאת להתאהב. בכל מקרה, זה ניצחון ענק של קוצרי, שבעצמו לא חשב שהוא יגיע עד כדי כך רחוק.

היה קשה להתאהב, אבל בכל זאת. ליאל קוצרי, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
היה קשה להתאהב, אבל בכל זאת. ליאל קוצרי, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

הפרק אמש (רביעי) היה מפרקי הסיום הקלאסיים. במונחי הטירונות, אלה ימי שבירת הדיסטנס. הימים שבהם ההתכתשויות הקטנות על כן טבק לא סוכריות, כן כלים לא כלים, הופכות להיות קטנוניות לגמרי – העלילה חוזרת לידיים של הפקה כמעט לגמרי, עם הכניסות של הדיירים אל "טקס הסיום" שלהם, הרגע שבו הם חווים חשבון נפש, מביטים על עצמם ומקבלים מבע חיצוני מהאחרים. מי שחזרה לפרק, אולי כדי להתאים לאווירת הפיוס והטיפול הפסיכולוגי, היא אתי ייטב – "המחנכת", אם להשתמש במטאפורת התיכון. החזרה שלה לא מקרית – היא היתה אחת הדיירות היחידות שהצליחה להיות מנהיגה חיובית בבית, ולדבר ללב של כולם. הנוכחות שלה התאימה היטב לטון שהאח ביקש לשדר – בפרק השלישי מהסוף שמשודר ברשת 13.

המחנכת חזרה לכיתה הטיפולית. אתי ייטב, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
המחנכת חזרה לכיתה הטיפולית. אתי ייטב, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

זה היה פרק מאוד מרגש. יש משהו בעונה של "האח" ששם לך על הלב כמה חומות עבות של ציניות – אולי זה הפורמט, אולי אלה התנאים החיצוניים שיכולים להפוך כל אחד לאסהול. ובכל זאת, בפרקים האלה, יש תחושה שגם הדיירים מבינים שזה כבר לא באמת משנה – אין מצלמות לשחק מולן, הגמר גם ככה מעבר לפינה, מי שמצביע כבר כנראה החליט מי הווינר שלו, ועכשיו אפשר לנשום. הפרק הוליד כמה רגעים מאוד יפים – כמו הפיוס שלא חשבנו שיקרה בין שניר לאברהם, כמו הרגע שבו שיר ביידיש ממלא את האוויר של בית "האח הגדול" לכבוד יענקי, כמו הרגע שבו ליאל יצא מעצמו וגילה משהו חדש עליו. רק מישהי אחת היתה חסרה בתהליך הזה.

פרק מרגש מאוד, למרות הפיגור שבתמונה. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
פרק מרגש מאוד, למרות הפיגור שבתמונה. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

על משקל ההתבטאות הישנה של שר החוץ לשעבר אבא אבן ז"ל, סתיו קצין לא מחמיצה הזדמנות להחמיץ הזדמנות. היה לה רגע אחד שבו היא יכולה הייתה לצאת לארג'ית, להשאיר מאחור את הקטנוניות, את המשחק מול המצלמה, האגוצנטריות (חוסר היכולת לקבל את העובדה שיש עוד סיפור בבית חוץ ממך), וכל מחלות הילדות שהיו לה עד הנה. אבל כנראה שזה חזק אפילו יותר ממנה – כי היא חזרה על כל הטעויות, גם בפרק השלישי מהסוף. ללא ספק, אמנות.

לא הצליחה לצאת לארג'ית, תיראו מופתעים. סתיו קצין, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
לא הצליחה לצאת לארג'ית, תיראו מופתעים. סתיו קצין, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

ההכרעה שתעמוד בפני מצביעי העונה היא לא רק פרסונלית, אלא גם תענה על השאלה "מה צריך לעשות כדי לזכות באח הגדול". מתוך חמשת המועמדים, יש לנו שלושה מודלים – סתיו ושניר היו מוקד תשומת הלב. אלה שעמדו בלב העלילה – הכל קרה להם או קרה מולם. לפעמים העונה הזאת נראתה כמו ריב בסלון של משפחת בורגיל – האחות נכנסת, האקס של האחות שמכיר גם אותו טוב פורץ בכניסה השנייה, שלא לדבר על הקונפליקט המובנה עם אברהם וספיר. על העובדה שסתיו היא מרכז הבית, כנראה שגם מי שממש לא אוהב אותה – לא יוכל לחלוק.

בתמונה: פיל גוד ופיל באד. יובל וסתיו, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
בתמונה: פיל גוד ופיל באד. יובל וסתיו, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

מנגד, יענקי ויובל מעתוק הם בדיוק ההפך – כאלה שכמעט לא נכנסו למחלוקות, היו אהובים על ידי כולם (וכנראה גם על ידי הקהל), כמעט ולא עמדו להדחה (למעט כאשר כל הבית עמד). הם שני הדיירים שינצחו בתחרות פופולריות – זכיית "פיל גוד" קלאסית, שגם תתן טעם טוב יותר – מבחינת ההפקה – לעונה קצת מרירה. ואם ליאל מנצח? אם ליאל מנצח, זה יהיה הסטייטמנט החזק ביותר. לתת את הניצחון של האח הגדול לילד מרמלה שגדל להיות הומוסקסואל מוחצן ופומבי, למרות ההתנגדות של הוריו – יהווה רגע הירואי לעונה הזו של "האח", בוודאי ביום שבו גיי אחר מסביר איך אורח החיים הזה בדיוק עומד בסכנה.

האופציה הנוחה לכולם. יענקי, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
האופציה הנוחה לכולם. יענקי, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

אז מה ינצח: העלילה או הנראטיב? זאת השאלה שתוכרע ביום ראשון הקרוב. לדעתי? ניצחון של סתיו באמת יהיה קשה מדי מבחינת יחסי ציבור לרשת 13. גם ליאל זה, בכל זאת, תרחיש די קיצוני. בתחושה שלי, יענקי יהיה האופציה הנוחה לכולם לקחת את המיליון. דמות הישראלי היפה, שילוב בין אמונה לצבא, ובעיקר סמל של יהדות מכילה. עכשיו נשאר רק לראות האם גם הציבור יסכים עם הרצון הזה. נתראה בראשון – לריקאפ אחד אחרון.