גם דיאן שוורץ לא תעזור: בית האח הגדול במשבר שלא היה כמותו

המופע של סתיו קצין מרעיל את העונה. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
המופע של סתיו קצין מרעיל את העונה. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

השבוע הזה הסתיים עם תחושה ברורה מאוד שכל הבית נמצא בסוג של כאוס. מסך עשן של שליליות ואווירה רעילה עוטף את העונה הזאת, ולא רק בגלל המופע של סתיו קצין והניסיון הגזעני למדי לפרק את הרומן של ספיר ואברהם. הגימיקים של ההפקה לא יפזרו את קיני הרעל בבית

9 ביולי 2023

אם נחפש כותרת מיידית לשבוע השישי בעונה ה-13 של "האח הגדול", הרי שמדובר בשבוע לא טוב (בלשון המעטה). בשיאו של השבוע הזה, קרה משהו שלא התרחש כבר המון זמן – פרישה מהבית. זה הגיע מכיוון די צפוי, כאשר גיא איתן פשוט לא היה יכול עוד – והרים ידיים. בריקאפ הזה נכתב לא מעט על הסיטואציה הבלתי אפשרית שאיתן עמד בה, ובאיזשהו שלב הגב של הגמל נשבר.

והאמת היא שהוא לא היחיד; השבוע הזה הסתיים עם תחושה ברורה מאוד שכל הבית נמצא בסוג של כאוס. מסך עשן של שליליות שלפעמים נרגעת ולפעמים צפה על פני השטח, אבל תמיד קיימת שם, מבעבעת ומאיימת להתפרץ. רק בפרקים ששודרו השבוע כבר הספקנו לראות את יובל לוי מאבדת את זה, את יענקי מתפרק, את לין בוכה כל עוד נפשה בה, וכמובן את שניר וסתיו שכל העונה הולכים על חבל דק, עד שזה התפרץ בדמות – הפתעה! – מילים בעייתיות של שניר שהובילו אותו לשיחת "נו נו נו" עם האח, מעשה מדהים של ההפקה שגם שמה אנשים סופר בעייתים וגבוליים בבית וגם מצטדקת כשהם מתפוצצים. זה לא קורה בפעם הראשונה, כמובן.

מחזיק תיק הגזלייטינג בבית האח. שניר, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
מחזיק תיק הגזלייטינג בבית האח. שניר, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

השבוע זה הגיע עד למצב של חוסר נוחות אמיתי גם בתור צופה. אווירת ההתפרקות הכוללת יצאה מן המסך והורגשה היטב – בעיקר סביב "משימת האגדות" (שהתבררה כ"משימת הסיוטים"). היא לא עשתה יותר כיף, אלא רק הבליטה עוד יותר את תחושת הבלגן וכל זה בכתיבה לא משהו של המשימות, ותוך כדי שמחרבים קלאסיקה ישראלית בדמות "במדינת הגמדים" של אריק איינשטיין. בקיצור, הפסד מכל כיוון אפשרי.

אז מה עושים? כמו שיודע כל פוליטיקאי מתחיל, גם משברים צריך לדעת לנהל – ו"האח הגדול" הכין יופי של ספקטקל כדי שנשכח את זה: מה"פייק הדחה" של ניקול (על הדרך, גם הזדמנות לתת לה קצת זמן מסך ונראטיב), דרך החזרה שלה מחר, שובו של פורמט הקרוסלה שסיפק את ה-רגע של העונה שעברה – ואם כבר קרוסלות, למה לא ללכת עד הסוף ולהחזיר את דיאן שוורץ?

לא זה מה שיציל את האווירה בבית. ניקול, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
לא זה מה שיציל את האווירה בבית. ניקול, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

שובה של הדיירת המדוברת ביותר בעונה הקודמת (שעם או בלי קשר, גם חזרה לתודעה בענק עם התפרצות אפליקציית ה"ת'רדס" שבה היא מככבת באופן תדיר) מעיד יותר מכל על רצון ההפקה לדפדף – ולחזור לשורשים. "האח הגדול" רוצה שתשכחו את העונה הנוכחית ואת הבחירות הלא טובות שלו, בעזרת משהו שיזכיר את העונה הקודמת והמוצלחת. מה יותר קלאסי מקאמבק של דיירת כדי ללחוץ על בלוטות האינסטנט-נוסטלגיה?

וזה עוד בלי לדבר על מופע ה"פייק" השלם והלגמרי לא נחוץ בהדחה את ניקול בשביל להחזיר אותה מחר לבית, עם התת עלילה של אורי, החבר שלה, שנכנס פנימה כדי שהם ייפגשו (מה הבעיה פשוט להכניס את אורי לבית בהפתעה כשניקול בפנים?); זה לגמרי מריח כמו ניסיון לשנות את האווירה הציבורית סביב העונה שמתפרקת להם בידיים. בקיצור, תעלול יחצ"ני שאולי יקפיץ את הרייטינג בכמה אחוזונים, אבל לא ממש יתקן את האווירה העכורה בבית.

ביטוי נוסף של האווירה העכורה בבית הגיע מאסיפת הדיירים (אספקט שכן עובד באח הגדול, ומוכיח את עצמו פעם אחר פעם), ומגורם הרעל מספר אחת בבית – סתיו קצין. כן, שוב היא, מה לעשות? סתיו ממזמן היא לא דיירת, אלא סוג של נזק סביבתי שצריך להתמודד איתו. ואם היה נדמה בשלבים מסוימים שיש איזשהו גרף למידה, או רצון להסתדר עם יושבי הבית, או ספק לארג'יות (כמו ברגע שהיא "מוותרת" על עצמה למען לין) – הרי שזה תמיד חוזר לסקוור וואן, והוא האופי הבעייתי של הגברת קצין.

פחות דיירת, יותר סוג של נזק סביבתי. סתיו, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
פחות דיירת, יותר סוג של נזק סביבתי. סתיו, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

הפעם, זה קרה באסיפה, שהפכה ממקום לגיטימי שבו הדיירים יכולים להוציא את מה שמפריע להם בבית למופע של סתיו – החלום הרטוב שלה, מצב שבו כל העיניים אליה, היא מוקד תשומת הלב והיא תעשה הכל כדי להטריף את הדיירים האחרים. האסיפה של סתיו היתה מופע בריונות גועלי, שאם היה מגיע מגבר בעונה הזאת (נניח, גיא או שניר) – כנראה שהוא כבר היה עף מהבית, מוגדר כ"בריון" ומתויג כאימת העונה. אבל זו סתיו וזו דמות פופולרית, אז אפשר להחליק את זה. מה לא עושים בשביל עוד קצת רייטינג?

מדובר במקרה קלאסי של ביצה ותרנגולת – סתיו התנהגה מראשית ימיה בבית לכל הדיירים האפשריים בתור מכשול ולא בתור חברים. ברגע של כנות, היא אפילו אמרה את זה לספיר – "לא באתי לחפש חברים, באתי לנצח". ועל הטקטיקה הברורה שלה בדרך לניצחון כבר סיפרנו לכם כאן (היא אפילו הודהדה על ידי כמה מהדיירים שזיהו בחוכמתם את הטריק). העניין הוא שהטקטיקה הזאת גורמת נזק נפשי לכל יתר הדיירים, אפילו לדיירות כמו אתי או יובל לוי שניסו לדבר אל ליבה ולנסות להבין אותה. ובלי שותפים לדרך, וכשכל הבית קם נגדה – יהיה לסתיו קשה לשרוד. גם התמיכה שהיא מקבלת מבחוץ תיסדק מתישהו.

מלחמת גוג ומגוג. ספיר ואברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
מלחמת גוג ומגוג. ספיר ואברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

התפתחות מעניינת עוד יותר מגיעה, כרגיל, מהמשולש הרומנטי שסוחב את העונה הזאת: המשולש בין שניר, ספיר ואברהם. דווקא כשהיה נראה שיש סוג של אידיליה שתאפשר לרומן המעולה בין ספיר ואברהם להימשך, הגיעה פרשת "הצעקה", הרגע שבו אמא של שניר ואחיו הגיעו כדי לצעוק להם מחוץ לבית, כולל משפט שכלל את השם של אברהם – "אברהם….". אף אחד לא שמע מה המילה שבאה אחרי, אבל שניר זינק על המציאה כדי לחשוב שמדובר במסר. מכאן, הוא בנה תיאוריה שלמה שמבוססת על כלום (בוודאי, לאחר שב"אח" כבר טרחו להסביר שהמילה היתה "אברהם חבר" ולא "אברהם נחש").

על בסיס רבע הראייה הזו, שניר בנה עולם שלם שכלל חזרה לשנאה כלפי אברהם (אחרי שהם בילו ביחד כמה דקות קודם!), ובעיקר יחס מגעיל ופטרוני כלפי ספיר. ספיר היא טיפוס מספיק אינטיליגנטי ומספיק חכם כדי להבין מתי דופקים אותה, גם שניר יודע את זה – אבל מה שאנחנו רואים הוא מופת של גזלייטינג. שניר עומד מולה בארוחה הזוגית (כי מה יותר קלאסי מעוד קידום מכירות באמצע מלחמת הגוג ומגוג הזאת), ומסביר לה שהיא לא חושבת את מה שהיא חושבת, שהיא לא אחראית מספיק לגבש דעה בעצמה, ושהוא יודע יותר טוב ממנה עליה. בזמן שהכל מתחיל ונגמר בזה ששניר פשוט לא מתחבר לאברהם, ומצא תירוץ כדי לנסות ולפרק את מערכת היחסים בהזדמנות הראשונה.

ואז היא תראה שהוא שחור, כן? שניר, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
ואז היא תראה שהוא שחור, כן? שניר, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

מה שבטוח הוא שמדובר במקל חזק מאוד בגלגלים של הרומן החזק ביותר של העונה – ספיר ואברהם זו זוגיות שסוחבת את העונה הזאת, כמעט ברמת הדיאן ונתנאל של העונה הקודמת. וזה מבחן לא קטן עבור העוצמה של הקשר הזה. לי יש תחושה שההפקה לא תתן לזוגיות הזאת להתפרק, ומהר מאוד אנחנו נקבל את ההבהרה מגבעת הצעקות שתסביר את כל המצב ותרגיע את הסיטואציה – בינתיים. עד הפעם הבאה שבה המשולש הזה יבער שוב. יום יבוא.

העונה ה-13 של "האח הגדול" נקלעה למשבר. משבר שהיא לא ידעה כמותו המון זמן, וגם בימים הכי קשים של העונה הקודמת (כן, אנחנו זוכרים את "מי את בכלל", ואת פרשת ה"הייל היטלר", ואת ההתפרצויות של נתנאל – זוכרים את הכל), לא התקרבה לעוצמתו. עכשיו, ההפקה מנסה לשלוף קסם מהשרוול ולראות איך הבעיות מתפוגגות. האם זה באמת יעזור? כל עוד קיני הרעל עדיין בבית, אני בספק גדול.