מהפך בבית האח. המטרה: לסביות, גייז ולהפריד בין ספיר ואברהם

הבה ונפלפל מעט את העניינים. עדן, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
הבה ונפלפל מעט את העניינים. עדן, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

שבוע של קצב אירועים אינטנסיבי בבית האח הגדול: לא פחות משמונה דיירים חדשים נכנסו, לרה הודחה, לין עזבה, מגזר הלהט"ב קיבל חיזוק דרמטי וההפקה ממשיכה לעשות הכל - ולא לגמרי ברור למה - כדי לתקוע מקל בגלגלי הרומן הנהדר בין ספיר ואברהם. יאללה מכות

16 ביולי 2023

שבוע שביעי הסתיים בבית "האח הגדול" אשר בבירתנו הנצחית, ומה נאמר? כנראה שאחת מתכניות הריאליטי הכי מצליחות בישראל גיבשה לעצמה קצב חיים ישראלי למדי. במילה אחת: אינטנסיבי. בשתי מילים: אמא'לה ואבא'לה. זה התחיל עם פייק הדחה של ניקול (והכניסה של אורי), נמשך עם הדחה אמיתית של לרה, משימה סודית משוגעת (ועם זאת גאונית) של אברהם, לין שעוזבת את הבית – ואם כל זה לא מספיק, אז בסוף השבוע הגיעה הכניסה השנייה – עם לא פחות משבעה דיירים, שמעלים את מאזן הנוכחי ל-19 במספר (וככל הנראה, הצוות שיסיים את העונה, אם למישהו עוד לא יימאס).

כותרת העל של כל הבלגן הזה הוא שבהפקת "האח הגדול" הבינו שמשהו לא בסדר, והחליטו – על משקל עולם הכדורגל – לעשות מהפכה בחלון ההעברות. משהו בסדר הישן מאוד לא עבד, זכר לאותה התפוצצות כואבת שנגמרה עם העזיבה של גיא. אז מה עושים? מרעננים. לא פחות משמונה דיירים חדשים נכנסו פנימה בשבוע האחרון (לשם השוואה – בכניסה השנייה בעונה הקודמת נכנסו רק ארבעה), וזה מעיד על רצון לטלטל את הספינה, לנסות ולברוא מתוך הסדר הישן והרעיל איזשהו סדר חדש.

יו תראו, גיא חדש שקוראים לו יאיר. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
יו תראו, גיא חדש שקוראים לו יאיר. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

עוד לפני שנטפל פרטנית בחלק מהדיירים שנכנסים (כמובן, תחת הרושם הראשוני מאוד של תעודת זהות בת כמה דקות), שווה להגיד מילה קצת על התמה של הדיירים: אם בכל הקשור לנשים נמצא איזשהו מנעד רחב יחסית של קווי אופי – יותר מתוחכמות ופחות, ברמות משתנות של ווליום ובצרכים שונים (אם תרצו, איפשהו על הציר שבין ריקי לשי), מה שקצת מאכזב הוא שאצל הגברים לא נראתה אותה ההתפתחות.

כל הגברים שנמצאים בבית (למעט יענקי, שהוא חיה אחרת ביותר ממובן אחד) עשויים מאותו השטאנץ: כולם גברים מעבר לגיל ה-30, לכולם יש זקן ולכולם יש טמפרמנט. אחרי ההצלחה עם שניר (וההצלחה הפחותה עם גיא), בהפקת האח הגדול הגיעו למסקנה שמה שחסר להם בבית זה… עוד שניר וגיא. אז הביאו שניר שקוראים לו אורי, וגיא שקוראים לו יאיר, כולם בערך מאותו כוכב לכת. שריריים, מקועקעים ולא ממש עצבניים אבל אל תמשכו אותם. אה, ועם עלה תאנה בדמות ליאל – כי היו צריכים גיי, אז מצאו אחד באיחור. קצת חבל, כי הבית היה זקוק לסוג אחר של גבריות שאולי היתה קצת מאזנת את חגיגת הצעקות וההתבהמות בחלק הראשון של העונה.

רומן לסבי? את זה עוד לא ראינו. עדן ויובל, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
רומן לסבי? את זה עוד לא ראינו. עדן ויובל, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

עוד נגיע ללין, ובוודאי שלספיר ואברהם, אבל ברור שהנושא הגדול שעל הפרק הוא שבעת הדיירים החדשים שנכנסו בשעה טובה אתמול. ובכן, אף אחד מהם לא נכנס סתם – נראה שלכולם היתה מטרה מאוד ברורה בקצה. לכל אחד יש את הדייר שלו שאותו הוא נועד לאתגר באיזושהי צורה – בין אם לייצר רומן או לגדוע אחד באיבו, להיות שותף או להיות אויב. בחלק מהמקרים זה נועד גם לנסות ולהדגיש דיירים שלא ממש בלטו עד כה.

קחו למשל את עדן שפירו. כולם כמובן ידברו על אורי נגר – האקס המיתולוגי של ספיר, אבל לפחות מבחינתי היא הדיירת המעניינת ביותר משתי סיבות: האחת היא שקורה כאן משהו שלא קרה עד כה בבית האח הגדול, וזה ניסיון לייצר זוגיות חד מינית. כמובן שהיו כבר גאים וגאות בהיסטוריה של האח, אבל נדמה שעוד לא ראינו אישה ואישה יחד. וזה בהחלט תקדימי. הסיבה השנייה היא מושא השאיפות הרומנטיות של עדן – יובל לוי.

בא לתת פייט לדמות הצבעונית בבית. ליאל, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
בא לתת פייט לדמות הצבעונית בבית. ליאל, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

יובל לוי היא בעיניי מתמודדת אנדרייטד מובהקת – דיירת שלא בלטה מכל מיני סיבות, והכניסה של עדן אמורה להזניק אותה בחזרה לתודעה. היא שרדה לא רע (אולי בגלל סוג של שותפות עם סתיו), אבל קשה להגיד שהיא ממש אמרה את שלה העונה, והכניסה של עדן נועדה לתת לה סיפור. באותה המידה אגב, הכניסה של ריקי נועדה לצקת איזשהו תוכן מחודש ביענקי – שהוא כמובן המאמי הלאומי (תשאלו את ח"כ יוליה מלינובסקי), אבל עלילה של ממש עדיין אין לו. הוא נשאר מאוד מוגבל, וזה מה שריקי תנסה לשחרר.

וחוץ מזה, על משקל הלהיט הגדול של מוקי, כולם מדברים על סתיו (ואף אחד לא מדבר על צדק). כמעט כל אחד משבעת הדיירים סיפק איזושהי התייחסות – בין אם חיובית או שלילית – לתופעת הטבע עם הלוק של הבארבי. יהיו כאלה שיגידו שזה מתבסס על עוצמה, לי זה נראה כמו ניסיון של הדיירים לחלוב קצת ממי שנראית כמו הדמות הכי צבעונית בבית. ליאל בא לתת לה פייט ("בראץ" מול "בארבי"), שיר ואורי נראים כמו מי שינסו לתת לה גב. בקיצור, הבעיה הגדולה של סתיו זה שהיא חושבת שהיא מרכז העולם – ולמרבה הצער, האח הגדול עושה את כל הסימנים כדי להוכיח לה שזה נכון.

מה יש להפקה מהרומן הזה? ספיר ואברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
מה יש להפקה מהרומן הזה? ספיר ואברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

מלבד ההתאבססות על סתיו, ההפקה של האח מנסה ללכת על הקלף המנצח שלה מתחילת העונה, הוא המשולש ספיר-אברהם-שניר. הטרויקה הזאת לא תניח לנו (לפחות עד שאחד מהם יודח), כשהפעם הם מכניסים עוד דייר לקלחת הזו – וזהו אורי נגר, שהיה חבר של ספיר, מכיר את שניר ומתנגד רצח לזוגיות שלה עם אברהם. ניסיון ברור של הפקת האח הגדול לזרוק עוד מסמר בגלגלי הזוגיות הטובה בבית – לא ברור למה חשוב כל כך להפקה לחבל ברומן הדי מרגש הזה – אבל האם זה יעבוד? אני בספק.

קודם כל, כי כבר הוכח שבמקרה של "האח הגדול" תכניות לחוד ולמציאות לחוד. אם הכל היה הולך לפי התכניות של האח, לין ורוי היו עכשיו הזוג הבכיר בבית, משה ושרין היו חיים כבר בבית משלהם בבאר שבע, ואורי ("זקנבוט פרו מקס") היה נופל לידיים של סתיו. כל זה כמובן לא קרה, כי למציאות בסוף יש את הכללים שלה והם לא הולכים תמיד לפי החליל של האח (לא משנה כמה חזק הוא יתאמץ).

בנוסף, ואפילו יותר חשוב, אם יש משהו שלמדנו מהשבוע האחרון הוא על עוצמת הקשר בין ספיר ואברהם. יש זוגות שלא היו עומדים במשימה הסודית הגאונית של האח – זו שבמסגרתה אברהם בעצם רימה את בת הזוג שלו. איכשהו, דווקא מהניסיון להפריד ביניהם הם יצאו חזקים עוד יותר. כנראה שיש שם משהו אמיתי, אם למרות הנוכחות של שניר וסתיו (שני גורמים מאוד מפריעים) הם עדיין יחד. ספק אם הנוכחות של אורי תשנה את זה.

המשימה הטובה של העונה מאחדת את הבית. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
המשימה הטובה של העונה מאחדת את הבית. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

השבוע שלפני הכניסה השנייה עמד בסימן "משימת הסוויטה" – המשימה הכי טובה של העונה עד כה. חכמה, מסקרנת, כזו שהביאה לידי ביטוי את כולם ועשתה שני דברים חיוביים: אחד, היא קירבה בין ספיר לאברהם; ושתיים, היא הצליחה לאחד את הבית. משהו בקלילות של המשימה, בהומור שהיה בה, אפשר פתאום גם למי שנראו כמו ניצים מתועבים להתאחד למען מטרה משותפת (במקרה הזה: לעבוד על אברהם). מהאירוע הזה הבית יצא מאוחד, עד שבאה הכניסה שאמורה לשבש את הסדר הזה שוב.

ויש דיירת אחד שעזבה את הבית – קראו לה לין אלפי. גם הפעם, כמו עם גיא איתן, זה קרה מרצונה – ככל הנראה בהשפעת התמונות מהבית והצפת הגעגועים המחודשת של אלפי למשפחה. שוב אנחנו נתקלים במצב שבו דיירת בבית נתקלת באיזשהו קיר נפשי, ובהתחשב בעובדה שללין לא היה איזשהו מוקד תמיכה (רוי שהיה החבר שלה נפרד ממנה מהר מאוד כי הודח, ולרה שהיתה סוג של משענת בבית עפה גם היא), היא נותרה ללא נראטיב וללא כר תומך, מה שהוביל בעצם לניתוק שלה.

ביי ביי לין, בקושי הכרנו. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
ביי ביי לין, בקושי הכרנו. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

אז עם מה נשארנו אחרי המהפכה? בעיקר עם בית שממשיך להסתדר זוגות זוגות, כולל ניסיון לייצר כמה זוגות חדשים ומפתיעים. בדרך, התאזן קצת יחס הגברים והנשים בבית, 8 גברים ו-11 נשים בסופו של תהליך, ובהתחשב בעובדה שיש כאן ניסיון לייצר זוגיות חד מינית בין יובל לעדן (ואתי מחוץ למשחק), אפשר כמעט לחבר בין כל דייר לדיירת בבית. המציאות היא, כמובן, הרבה יותר מורכבת – ועכשיו נשאר רק לראות כיצד היא תפעל.

מעל הכל, יש תחושה של שפיץ הולך ומתחדד בבית בין שתי נשים מאוד דומיננטיות וחזקות – האחת היא סתיו והשנייה ספיר. שתיהן מוקדי כוח שגם הדיירים החדשים מכירים בהם, לטוב ולרע. האם משהו בכוח שלהם ישתנה? התחושה שלי היא שהכוח שנשאר אצלן בידיים חזק מאוד. לא נצטרך לחכות הרבה כדי לראות.