הרבה נשים יפות. הרבה גברים מסוקסים. האח הגדול יכול להתחיל

אם זאת משימה כל כך סודית, למה סיפרתם לנו? "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
אם זאת משימה כל כך סודית, למה סיפרתם לנו? "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

האח הגדול מנסה לשחזר את הצלחת העונה הקודמת עם קאסט עתיר פוטנציאל למשולשים רומנטיים מתישים. הכל מרגיש קצת משוחזר וקלישאתי, אבל לנו אכפת רק מיובל לוי, מהרווקות הלוהטות של טיים אאוט לשנת 2021 והקווירית הפאנסקסואלית הראשונה בתולדות התוכנית // הריקאפ שחיכיתם לו חוזר

31 במאי 2023

במועד לא מקרי בכלל – בדיוק בימים האחרונים של חודש מאי, כשהאביב מפנה את עצמו לטובת הקיץ – "האח הגדול" חוזרת עם עונה חדשה. כן, גם אני חזרתי. העונה ה-13 של תכנית המציאות (17, אם סופרים עונות VIP) נפתחה אמש ברעש גדול – כמיטב המסורת. שישה עשר דיירים חדשים שינו לעצמם – ולנו – את החיים כשצעדו פנימה אל הבית אשר בבירתנו הנצחית לעונה שצריכה להתמודד עם דבר חדש ולא מוכר: ציפיות גבוהות.

העונה הקודמת של "האח הגדול" היתה מוצלחת בכל אספקט: היא זכתה לצפייה גבוהה, היא עוררה שיח ברשתות, היא יצרה יחסי ציבור וקטעים ויראליים (מי אמר "שים לי במבה" או "פיפי חרטטנית" ולא קיבל?), בקיצור כל מה שתכנית ריאליטי אמורה לקוות לו במציאות של שנת 2023. אחרי ההצלחה הגדולה, יש תחושה חזקה ש"האח" מנסה – כמעט בכוח – לשחזר את ההצלחה. אם תסתכלו טוב טוב, תוכלו למצוא מתאם די טוב בין דיירי העונה הקודמת לבין הדיירים של העונה: יובל מעתוק די יושבת על קווי המתאר של שרין, ניקול הגיעה עם רשימת דרישות כמו דיאן, אתי מזכירה מאוד את רחל בורטה (וכנראה תתרסק על הפרצוף באותה הצורה) ואפילו הביאו דיירת מבוגרת וגרוטסקית שמשחקת אותה סבתא זפטה החדשה. כן, תכירו את דינ… אה, סליחה, לרה.

וואו, דיירת מבוגרת? איזה חידוש. לרה, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
וואו, דיירת מבוגרת? איזה חידוש. לרה, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

בקיצור, כמו שנהוג לומר בכדורגל "הרכב מנצח לא מחליפים", וגם האח לא ממש מחפש להעלות שחקנים מהספסל. אם זה לא הספיק לכם, אז במהלך התוכנית אפילו ממש החזירו את דיאן שוורץ לבמה! אמנם כדי לקדם את תכנית הרשת החדשה שלה, ועדיין. הבנתם. הניסיון הברור הוא להזכיר לכולם ש"האח הגדול" יודעת לעבוד, ולנסות לייצר אמון לקראת החודשים הקרובים שלפנינו. מה כן שונה ברשימת הדיירים החדשה? נתחיל עם יענקי: דייר יהודי חרדי (מה שעוד לא היה בהיסטוריה של "האח"), אבל כזה שמאוד מנסה לשחק על הטיקט של קאזם מהעונה הקודמת (להזכירכם, קאזם היה הדייר שהוצג ראשון גם אז). מצד אחד חרדי סטריאוטיפי עם הפיאות המוכרות היטב, מצד שני – הפוך מכל מה שחשבתם. ליברל, בקיא בתרבות הסלבס, מחפש את החיים החילוניים בנרות ושואף לצאת מהבועה. 

דיאן חזרה! שוב! ושוב! "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
דיאן חזרה! שוב! ושוב! "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

גם העונה נראה ש"האח" מתרחקת מהאקטואליה כמו מאש, אבל אם רוצים – זה בהחלט הרפרנס הקטן שהם משאירים למהדורת החדשות שקדמה להם: ניסיון להציג דמות של חרדי אחר, כאשר החרדים די נמצאים על הגריל מבחינה תקשורתית וציבורית. בכל מקרה, יענקי מסתמן כמו הדמות הכי חיובית שהעונה הזאת מייצרת – כי רוב הגברים האחרים, מה לעשות, משעממים רצח. כולם יושבים על אותו סטריאוטיפ עתיק: גבר אלפא עם צלקת בלב. בחוץ קוצני, בפנים ביצת קינדר – כפי שקרא לזה בן. בעוד הנשים מגיעות במגוון סוגים, גדלים, גילאים והרגלי בוטוקס (ידעתם שאני אגיע לזה), הגברים לעומת זאת מגיעים כולם ממארס. הסיפורים שלהם שונים, אבל כולם משדרים את אותו המסר – להיות גבר זה להיות חזק. או לפחות להיראות כזה.

חרדים! זה מעניין עכשיו! ינקי, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
חרדים! זה מעניין עכשיו! ינקי, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

אין הומואים בעונה הזאת (אם לא מחשיבים את הבן של אתי), היחיד שקרוב לזה הוא עידן – ש"לא פוסל" זוגיות חד מינית. כולם סטרייטים, כולם רווקים, כולם מחפשים אהבה – אפרופו כותרת העל של העונה הקודמת. בקיצור, באופן ברור האח משאיר כאן קצוות פתוחים שאמורים מתישהו להיסגר עם רומנים בתוך הבית: הרבה נשים מתוקות ויפות, הרבה גברים מסוקסים ושריריים. לט דה גיימז ביגין.

למעשה, ההפקה אפילו לא ממש התאפקה עד הפרק השני כדי להתחיל עם הרומנים – וכבר אחרי שישה דיירים, היא שידכה בין שניים: הדוגמן והדוגמנית, בארבי וקן של העונה, ניקול ורוי. הוא עשה את זה באמצעות "המשימה הסודית", שהיא בעצם ניסיון קצת מגושם לברוא מציאות בתוך בית האח. כמו בסלוגן מהסרט "שדה החלומות": "אם תבנה את זה – הם יבואו". תגיד להם שהם מאוהבים, ומתישהו הם באמת יהיו מאוהבים. כמה זה יילך? בדרך כלל, רומנים שמנסים להנדס בתוך הבית לא ממש מחזיקים מעמד.

בחור עממי, מה אתם יודעים. שניר, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
בחור עממי, מה אתם יודעים. שניר, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

עוד קו עלילה ברור שמנסים לשרטט נוגע לשניר בורגיל (מה אתם יודעים – עוד בחור עממי שמתעצבן בקלות, מה כבר יכול להשתבש?), ולמערכת היחסים עם אחותו – ספיר, שאמורה להיכנס בשבוע הקרוב לבית האח בתור "הדיירת המפתיעה". כלומר, יש כאן כוונה ברורה של ההפקה לייצר את שניר ככוח מניע – גם החיבור ל"אח" המזויף גיא איתן, וגם העימות הצפוי עם אחותו שצפוי לטלטל את הבית מבחינה נפשית. האם מנסים כאן לייצר זוכה? את זה עוד נצטרך לראות.

אה, וכמובן שאי אפשר שלא להתייחס לאברהם אקלום – שלמרות הרבה ניסיונות למצוא לו מקביל בעונה הקודמת, איתו לא הצלחתי. מסתמן כמועמד קשה לעיכול – אתיופי שמסרב להתבכיין ואפילו מתנגד לקשיים של העדה שלו, גבר שמגדיר את עצמו "מלך" עם שריקת הפתיחה (בדרך כלל מתכון טוב לזה שמסירים ממך את הכתר) וערימות ערימות ערימות של ביטחון עצמי. תחושה חזקה שהאח מנסה לבנות כאן שי חי חדש – מין ממליך מלכים בתוך הבית שיהיה האיש הישיר וינהיג קבוצה כלשהי, ובדרך יריב עם חצי בית. צל"ש או טר"ש – או שזה ייגמר בחמישיית גמר, או שהסיפור שלו ייגמר מאוד בקרוב.

ברור, ברור שאתה מלך. אברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
ברור, ברור שאתה מלך. אברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

חוץ מזה, פרגון קטן מגיע ל"אח" על הסלב של העונה – יובל לוי, יקירת מערכת טיים אאוט, כוכבת רשימת הרווקות הלוהטות ביותר בתל אביב (והדיירת היחידה עם ערך בוויקיפדיה) שרק לא מזמן כתבה לנו על הסינגל החדש שלה והקליפ הפרובוקטיבי שלו, שמוכרת לכם גם כי הייתה קאשה, העוזרת של הבמאי האוסטרי גרשובסקי ב"חזרות" מנוחתה עדן. בנוסף לייחוס הסלבי, לוי היא גם דמות קצת אחרת בעונה – שחקנית, ארטיסטית, טור ב-ynet על מיניות. תחושה קלה שמצאו את אופק לוי בבחורה, בינתיים היא נראית כמו אחד הדברים היחידים שאפשר להזדהות איתם. לפחות מבחינתי.

יובל לוי בטור האחרון שלה לטיים אאוט (צילום מסך: מתוך הסינגל "דינוזאור בק")
יובל לוי בטור האחרון שלה לטיים אאוט (צילום מסך: מתוך הסינגל "דינוזאור בק")

"האח הגדול" הולך, כמו תמיד, לפתיחת עונה סוערת – עם שני הדיירים שייאבקו ראש בראש כשיגורו בתוך שלט חוצות בראשון לציון (כי להפקה יש הרבה כסף, אבל אין סאבטקסט), ועם הקלאש הצפוי בין ספיר לשניר. בהחלט מסקרן לאן יימתחו הקווים שאנחנו לא רואים בהתחלה, אבל אם להסתמך על הפרק הזה בלבד – הכל מרגיש קצת משוחזר ודי קלישאתי. אבל כל מי שראה את "האח הגדול", גם בעונה הקודמת, מבין שמכאן – הדברים יכולים רק להסתבך. בקטע טוב.