תבוסת השפיות: ההדחה המטורפת שמחסלת את העונה של האח הגדול

גראונד זירו של בית האח הגדול. סתיו קצין (צילום מסך: רשת 13)
גראונד זירו של בית האח הגדול. סתיו קצין (צילום מסך: רשת 13)

אמרנו שההדחות בבית "האח הגדול" מבטיחות דרמה ויוצאות דרדל'ה? אתמול זה התהפך עלינו עם ההדחה של ספיר בורגיל, הדמות שהכי אהבנו בעונה הזאת, דמות נורמלית וממתנת בעולם של ברביות רעילות ודונלד טראמפים. קשה להימנע מהמסקנה: ההצבעה המאורגנת של "מחנה סתיו" התחילה לעבוד

20 באוגוסט 2023

לפני 17 יום טענתי במדור זה ממש כי ההדחות של האח הגדול בעונה הזאת אמנם מבטיחות להיות דרמטיות – אבל בפועל, לא ממש מרעידות את אמות הסיפים. כהרגלי אכלתי את הכובע – כי הפרק האחרון של "האח הגדול" ששודר אתמול (שבת) סיפק הדחה דרמטית מאין כמוה, אולי ההדחה המכוננת של הבית, והיא היציאה הסופית של ספיר בורגיל.

קשה להפריז בחשיבות הרגע המשמעותי הזה – הפלאשבק הברור הוא להדחה של דיאן שוורץ בעונה הקודמת. אמנם הציר המרכזי של העונה הוא סתיו (לטוב, ובעיקר לרע) – אבל ספיר הצליחה לייצר קו עלילתי חזק לא פחות בעונה הזאת. זה לא רק החיבור הנכון – גם האיחוד המרגש עם שניר, וגם הרומן עם אברהם שהיה הסיפור שנוח היה להתחבר אליו (אהבה, כנגד כל הסיכויים) – אלא גם התפקיד שהיא גילמה בתוך הבית.

בלתי נתפס: ספיר הולכת הביתה. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
בלתי נתפס: ספיר הולכת הביתה. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

בית האח הגדול הוא זירת קרב לא קטנה. כזו שתמיד, מכילה בתוכה טיפוסים קיצוניים שמושכים את החבל לכאן ולכאן. לכל הדברים האלה, צריך איזשהו אמצע – דמות ממתנת, יותר שקולה, שתהווה משקל נגד לטירוף. היו שתי דמויות העונה שעשו את זה: הראשונה היתה אתי ייטב, אולי גם מפאת גילה, שהצליחה להיות מעין מחנכת של הבית ומי שמסוגלת לדבר לכולם – והשנייה היתה ספיר. היא עמדה בלב לא מעט מחלוקות שהיו בבית הזה, ואיכשהו הצליחה לדעת לגעת בכולם. אפילו בסתיו (עד כמה שאפשר לגעת בטיפוס הקשה שהיא הגברת קצין).

וכשספיר הולכת, ברור שמשהו מאוד מרכזי בעונה הזאת נפגם. זאת היתה עונה מאוד כאוטית של "האח" (שלושה דיירים שיצאו מהבית מרצונם, אינספור רגעים שבהם ראית את המרקם של הבית נשבר, כמה הימורים שמאוד לא הצליחו), שבה ספיר היתה סוג של דמות נורמלית. הדמות שקל להזדהות איתה. בתקופה רגילה, יכול מאוד להיות שדמות כמו ספיר היתה שווה זכייה. אבל אנחנו, כאמור, לא חיים בעולם רגיל.

ההצבעה המאורגנת התחילה לעבוד. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
ההצבעה המאורגנת התחילה לעבוד. "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

כי איך נאמר את זה? יש ריח לא טוב לניצחון הזה של עדן ולהתנהלות בעונה הזו בכלל. קצת כמו הניצחון של טליה עובדיה בעונה שעברה, יש תחושה חזקה שמופעל כאן מנגנון שלא מתחשב במה שקורה על המסך בכלל – אלא בהוראות מבחוץ. כוחה של סתיו בקרב הקהל הרחב ברור לכולם (לא סתם היא שורדת הדחה אחרי הדחה), ועכשיו ברור שהתייצבותה של עדן ב"מחנה סתיו" היא הסיבה היחידה שהיא ניצחה את הדו קרב הזה. בשום עולם, עדן – דיירת שאיבדה את הסיפור שלה כשיובל לוי החליטה שנמאס לה ממנה – היא לא חזקה יותר מספיר. אלא אם ההצבעה המאורגנת החלה לעבוד.

ואכן, "מחנה סתיו" – שכולל את הברבי מאריאל, אורי נגר ואת עדן – קיבל חיזוק משמעותי. סתיו הפילה יריב משמעותי מאוד בקרב על הכתר, וכרגע נמצאת בהחלט בעמדת הובלה לקחת את כל הקופה. הטקטיקה הברורה של סתיו – להופיע באופן עקבי על המסך, גם אם בצורה שלילית לגמרי (התייחסות רעילה לכל הדיירים בבית, כולל יענקי רחמנא ליצלן) – עובדת יותר ויותר. ואיתה, גם הדיירים שנדבקים לשולי גלימתה הוורודה, בתקווה לקבל קצת זמן אוויר.

רעילה, שלילית ומנצחת. סתיו, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
רעילה, שלילית ומנצחת. סתיו, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

לציבור קשה לבוא בטענות – הוא כנראה מעדיף את סתיו, וכבר הבנתי שטיפוסים אנוכיים ואגואיסטיים זוכים לאהדה (בכל זאת, חייתי כאן כשמנהיג העולם החופשי היה דונלד טראמפ). אבל להפקה בהחלט אפשר לבוא בטענות: אירוע ההתרסה ההמוני של סתיו בפרק של אתמול, הרגע שבו היא מרימה ארוחת מלכים רק כדי לנקר עיניים לקבוצה שהפסידה, הוא משהו שלא היה עובר אלמלא מדובר בסתיו, כמו לא מעט התנהגויות רעילות אחרות שאצל דיירים אחרים ובעונות אחרות היו כבר מקימות ועדת חקירה. משום מה, לסתיו סולחים. ול"אח הגדול", בבירור, יש אינטרס. קצת חבל שזה מרגיש כמו ירייה ברגל.

אספקט נוסף לעזיבתה של "המלכה של הבית" נוגע לשלושה דיירים שנפגעו מהמהלך בצורה ישירה. הראשון הוא אברהם, שנמצא קצת במקום שבו נתנאל היה בעונה הקודמת – הוא צריך למצוא את דרכו מהבית, כשהשעון מתקתק (31 יום עד שריקת הסיום של העונה, ב-10.9) וכמעט ואין לו נקודות השקה עם שאר הבית. האם זה ייגמר כמו נתנאל – בסוג של אובדן כיוון ומטרה?

לא בתמונה: ההפקה יורה לעצמה ברגל. סתיו קצין, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
לא בתמונה: ההפקה יורה לעצמה ברגל. סתיו קצין, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

השני הוא כמובן שניר – האח שבגללו ספיר נכנסה לבית, שאיתו היא השלימה, אבל מאבד מישהי שהצליחה לייצב אותו למרות טמפרמנט מאוד גבוה. עכשיו, כשהוא נמצא מול לא מעט גורמים מתסיסים (סתיו בראשם, אבל גם אברהם), הוא עלול להיות בסכנה – ויסתמך עוד יותר על הזוגיות עם שי.

השלישי הוא ליאל – מישהו שבאופן טבעי, משודרג לעמדת מנהיגות בבית באין ספיר. הרבה אחריות מוטלת עכשיו על קוצרי, שיחד עם ספיר היווה סוג של מוקד כוח בבית. עכשיו הוא לבד והוא יצטרך לבנות לעצמו טקטיקה חדשה – מי יודע? אולי עם השניים האחרים, כמעין "משקל נגד" למחנה שסובב את סתיו.

כן, כדאי להתחיל להתכונן – זה יהיה הנראטיב שיסחוב אותנו בחודש האחרון של העונה. ליאל נגד סתיו, הבארבי נגד הבראצית. קו העלילה הרומנטי של ספיר ואברהם כבה אתמול. קו העלילה הרומנטי של שניר ושי מתחיל לאט לאט גם להיכבות. זה משאיר אותנו עם קרב ברור על הכתר בין הדיירת הכי מדוברת, לבין הדייר היחיד שמסוגל לתת לה קונטרה (וגם, באופן אבסורדי, היחיד שבאמת מבין אותה). אל תתפלאו אם תראו את כמות הריבים (המרהיבים) ביניהם הולכת ועולה – שניהם כבר מריחים את הכסף.

לא פשוט לאהוב. אברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
לא פשוט לאהוב. אברהם, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

מי שהמעמד שלו בהחלט נפגע מהפרקים האחרונים הוא אברהם. דיברנו רבות על סתיו והאפקט השלילי שלה, אבל גם אברהם מתגלה בשבועות האחרונים כדמות שקשה מאוד לאהוב. חוסר הקרדיט לספיר, שכבר כמה פעמים כמעט וגרם לו לאבד הכל; המריבות המאוסות והלעוסות עם אורי נגר; ובעיקר התחושה שהמגננה שאברהם בנה סביבו – פשוט לא מוצדקת. אברהם הוא דמות שיש בה, לצד הקשיחות והקוצניות, גם הרבה מאוד יופי. הרגעים שבהם הוא כן הצליח להיפתח – בעיקר סביב הזוגיות עם ספיר, שעשתה לו המון טוב – הראו כמה דברים טובים יש שם.

אבל הקרב הזה, בין האגו ללב הוא כזה שבו יותר מדי פעמים האגו ניצח. עכשיו נשאר לראות מה הוא בדיוק יעשה מכאן והלאה ללא ספיר. הפריימים הראשונים שלו לאחר ההדחה המטורפת, נראו כאילו הוא נותר מרוסק. האם הוא יוכל לאחות את השברים בדרך לניצחון? זו כנראה שאלת המפתח של העונה הזו.

נפלה עטרת ראשנו. אברהם מרוסק, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)
נפלה עטרת ראשנו. אברהם מרוסק, "האח הגדול" (צילום מסך: רשת 13)

בנימה אישית, ספיר בורגיל היתה הדיירת האהובה עליי בבית בעונה הזו. היא אמנם נכנסה במקרה, במטרה "להיתלות" על סיפור קיים – הסיפור של שניר – אבל מהר מאוד היא פיתחה סיפור משלה. היא הצליחה לייצר מצב שבו מצד אחד היא בהחלט עממית ונורא ישירה, אבל גם מאוד מתוחכמת – וזה היה סוד הקסם של הזוגיות שלה ושל אברהם: זוגיות מאוד חכמה מצד אחד ומאוד פתוחה מהצד השני. ההפסד של ספיר הוא, במידה רבה, ההפסד של המנהיגות הנורמלית בעונה הזו. מכאן, נשארת הבמה לאלה שיודעים לצעוק. מי אמר שהעונה הזאת לא מתכתבת עם האקטואליה שבחוץ?