"האח הגדול" פרק 42: המסך יורד על הריב המרכזי של העונה

הפרק האחרון לפני הגמר (שישודר בשבת) קשר את כל החוטים הפרומים, כדי שנגיע לסוף העונה כמו חדשים. אז מה למדנו ממנו?

התמונה החגיגית (מתוך "האח הגדול")
התמונה החגיגית (מתוך "האח הגדול")
3 באפריל 2020

זהו חברים, קוראים מתוקים, אחים לאח, הגענו. אדם בקושי ירד מהריאיון עם גיא ולירון וכבר תפסנו על חם את הדיירים מדברים על מי יישב איפה בתמונת חמישיית הגמר, כי ממש כמונו, הם כבר לא יכולים לחכות. זו הייתה עונה עמוסה, עם שלושה ולפעמים ארבעה פרקים בשבוע, אבל בלי יותר מדי אירועים גדולים, שערוריות, ריבים יוצאי דופן או סיפורי אהבה סוחפים. הכל בקטן, בצד, מתגמד אל מול הדרמה שבחוץ, בין אם היא נובעת מבחירות שלישיות בשנה או נגיף קורונה. הפרק האחרון לפני הגמר נועד לקשור סופית את כל החוטים הפרומים שנותרו משלשום, ובכלל, כדי שלגמר נגיע כמו חדשים, ולא כמו מרתוניסט עם הלשון בחוץ והפטמות מדממות.

האמת שבניגוד לפרק של רביעי, הפרק הזה הציע קתרזיס אמיתי. אחרי שראינו את סשן הבדיחות על אדם בחסות תעודת הזהות שלו ("אתה חי בסינמה סיטי") הגענו לחלק המעניין באמת – מפגשי המראה עם שתי הדיירות שעמדו בראש מחנות מנוגדים ואהבו את אותו הבחור. מעבר לשעשוע המאוד קטן שבלראות את הדיירים מגיבים לתעודות הזהות שלהם, הפעם המראה הציעה רגעים מרגשים באמת – ירדן מדברת על טראומת יום ההולדת שלה, ותקוה מדברת על השלמה עצמית. הקטעים שנבחרו נועדו כביכול להרים לדיירות, אבל בפועל זה כוון כדי להניע את סיום הסכסוך ביניהן. לא סתם שתיהן הגיבו באותה אכזבה על שפספסו את האחרת כחברה – אנשי האח בחרו את הסרטון שהכי יעורר אמפתיה אצל היריבה, ויראה לשתיהן שהן בעצם לא כל כך שונות אחת מהשנייה, ויצרו ירידת מסך נאה על הריב המרכזי של העונה.

חמישייה קצת חלשה, לא? (מתוך "האח הגדול")
חמישייה קצת חלשה, לא? (מתוך "האח הגדול")

אחר כך הגיעה הפתעה יפה – בפעם הראשונה קיבלנו בפרק של חמישי חלקים מפרק ההדחה של היום הקודם עם פסטיבל דמעות אפוקליפטי, כיאה לתקופה. הדיירים הגיבו ללכתו של יוסי לפני הגמר, ולמעשה בכו עבור כולנו. זעקות השבר של גדי היו צפויות, אבל פחות או יותר כל הדיירים הנותרים התבוססו בדמעותיהם עם עזיבתו של יוסי בלילה דרמטי במיוחד, שאפשר לסכם במשפט אחד: אבא, למה עזבתני? אבל גם לפרידה הזו היה קתרזיס בדמות השיר "אלוהים נתן לך במתנה" שיוסי השאיר עבור הדיירים, מה שגרם לירדן לייבב על ענוותו של יוסי, ולתקוה וגדי – הילדים הכי עזובים – להשלים עם המצב מתוך הבנה שזה מה שיוסי רצה. זה אף פעם לא היה עבורו, זה היה עבור גדי ותקוה, ואני מאמין שהמנצח/ת יהיה אחד מהם.

מחוץ לפריים: פרופורציות (מתוך "האח הגדול")
מחוץ לפריים: פרופורציות (מתוך "האח הגדול")

רק דיירת אחת לא השתתפה בפסטיבל הבכי – אודליה. היא יודעת, כמובן, שבכל פעם שדייר ותיק אורז את תיקו ועוזב בעוד שהיא נשארת שוב ושוב, עיני שאר הדיירים מופנות אליה. זה היה נכון עם ניר, עם ליאור ועם יוסי, ובמידה חלקית, אפילו עם ההדחה של שירלי. אודליה יודעת שבתור דיירת חדשה, יחסית כמובן, היא לא יכולה להשתתף בעצב של חבריה מכיוון שבמובן מסוים, אפילו מבלי להרגיש, הם רואים בה האחראית על לכתם. לא סתם אודליה בכתה גם כשאדם עזב, אפילו היא לא האמינה שתגיע לגמר.

אודליה. גם היא לא מבינה איך הגיעה לגמר (מתוך "האח הגדול")
אודליה. גם היא לא מבינה איך הגיעה לגמר (מתוך "האח הגדול")

ואז נפרדנו מאדם, הילד השטותניק, היהלומן הרע, האגו והצחוקים. הנרטיב של אדם בתור המועמד שהיה אמור להיות מודח ראשון אבל שרד כנגד כל הסיכויים, הוא קצת מטעה. אדם היה מהרגע הראשון באמצע. לא בולט מדי, לא טפט קיר. לא רב עם יותר מדי אנשים, אבל מספיק מחוספס כדי לתפוס תשומת לב. לא בדיוק דון ז'ואן, אבל בכל זאת הצליח למצוא קשר עם דיירת חדשה לכמה שבועות. הוא גם זה שעבר את התהליך הכי פחות משמעותי מהדיירים הוותיקים, ובסך הכל לא נתן יותר מדי לכאן או לכאן. אני הימרתי שהוא יעוף בהתחלה, והנה הוא שרד כמעט עד הסוף. מניח שגם זה משהו. קח את התכשיטים שלך ורד מהבמה אדם. יש לנו גמר להתכונן אליו.

>> כל מה שקרה בפרקים הקודמים

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"