"איך לרצוח מבלי להיתפס": שונדה ריימס הופכת למלכת הפריים טיים

האימפרייה של שונדה ריימס מתרחבת לסדרה חדשה, שממשיכה לייצר דיונים סביב גזענות ופמיניזם

מתוך: "How to get away with Murder"
מתוך: "How to get away with Murder"
7 באוקטובר 2014

הבופה הטלוויזיוני בהכל כלול של הגיהינום, או בשמו השני "קיץ 2014", היה גרוע במיוחד. מי שחיפש אסקפיזם מהמלחמה ומהלחות, נאלץ להסתפק בדרמה בינונית על זוג לסביות שהן גם משפחת אומנה לחמישה ילדים. וזה שווה תרבוש, אולי שניים. לכן משמח שעונת הסתיו בטלוויזיה האמריקאית התחילה לפני שבועיים והביאה איתה את הסדרה עתירת הבאזז "How to get away with Murder", בכיכובה של המועמדת לאוסקר ויולה דייויס ("העזרה"). האישה שמאחורי הסדרה היא שונדה ריימס (האימא של "האנטומיה של גריי", "מרפאה פרטית" ו"סקנדל") ויוצר הסדרה הוא פיטר ניווק, חבר בחדר הכותבים של "האנטומיה", ולכן לא נופתע אם יחסי מין במקום העבודה שמופיעים במערכה הראשונה, יפציעו גם במערכה השלישית.

הסדרה נפתחת בניסיון של קבוצת צעירים להיפטר מגופה שהם ככל הנראה רצחו. חזרה בזמן שלושה חודשים אחורה מלמדת שמדובר בחבורה של סטודנטים מצטיינים למשפטים, הלומדים אצל המרצה ועורכת הדין הנערצת אנליז קיטינג (דיוויס), בקורס האוחז בשם זהה לשם הסדרה, או בתרגום חופשי – איך לרצוח מבלי להיתפס. בזמן שהסטודנטים חורשים, מתגלה גופה נוספת, הפעם של אחת התלמידות. עד מהרה נגלה שהדברים הם – הפתעה – לא כפי שהם נראים. פתיחת הפרק מזכירה מאוד את הרומן רב המכר של דונה טארט "ההיסטוריה הסודית" ובהמשך כבר מופיעים כל האלמנטים שהפכו את "האנטומיה" ואת "סקנדל" להצלחה: קבוצת סטודנטים אמביציוזים? יש! פרצופים יפים? יש! תחרות בין הדמויות? יש! גיבורה אפרו־אמריקאית מצליחה? יש גם יש!

האלמנט האחרון עומד בימים אלה במרכז שערורייה ברנז'אית בארצות הברית. לקראת עליית הסדרה, פורסם ב"ניו יורק טיימס" מאמר שנפתח באמירה: "כששונדה ריימס תכתוב את הביוגרפיה שלה עליה לקרוא לה 'How to Get Away With Being an Angry Black Woman', שרפררה לנשים האפרו־אמריקאיות המצליחות, אך הזועמות לעתים, בסדרות של ריימס: אוליביה פופ (קרי וושינגטון) ב"סקנדל" ומירנדה ביילי (צ'נדרה ווילסון) ב"האנטומיה של גריי". המשפט הזה זכה להתייחסות כמעט בכל מאמר ביקורת או ידיעה שהתפרסמו על הסדרה החדשה. אך עד כמה שכיף, והפעם גם מוצדק, לבעוט בליידי האפורה, כדאי לשים לב להמשך המאמר. נכתב שם שמאז אופרה ווינפרי לא נעשה כל כך הרבה עבור דמותה של האישה האפרו־אמריקאית, ושריימס מקפידה בכלליות לשלב דמויות רב תרבותיות ורב מגדריות בכל הסדרות שלה, אלמנט שאמריקה מתה עליו.

הסדרה החדשה משלימה אם כך לשונדה ריימס, אישה אפרו־אמריקאית בעולם שנשלט על ידי גברים לבנים, פול האוס מרשים. היא הופכת אותה למלכת הפריים טיים, לאחראית הבלעדית לערב שידורים שלם בכל יום חמישי ברשת ABC, עם שלוש סדרות בהפקתה – "האנטומיה" שגם בעונתה ה־11 זוכה לכעשרה מיליון צופים לפרק ו"סקנדל", שמספר הצופים בה עולה מעונה לעונה. בזמן שרשת CBS משדרת בערבי חמישי פוטבול – ובכך פונה כמובן לקהל גברי – רשת ABC הולכת בכל הכוח על הקהל הנשי. חלוקה משתלמת מאוד לכל הצדדים. ולראיה, ערב ההשקה של "HTGAWM" סידר ל־ABC את החמישי הטוב ביותר שלה זה חמש שנים.

הסדרה החדשה של ריימס מציגה את כל מה שהפך אותה לסיפור הצלחה: היא מהירה וכיפית, ההפקה שלה מוקפדת, השחקנים ברובם מעולים, והכתיבה, גם אם לעתים מזכירה אופרת סבון, היא לא פחות ממבריקה ומרגשת. ודבר נוסף, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהאישה יודעת קליף האנגר מהו, שכן כל עונה מסתיימת בדרמה שאינה נופלת מתעלומת "מי ירה בג'י.אר?".

אך למרות הכל, לא כדאי לעשות הנחות: "איך לרצוח מבלי להיתפס", האחות הקטנה לבית שונדהלנד, עוד צריכה להוכיח את עצמה. כרגע היא נחמדה, פאן לשעת לילה מאוחרת. היא תצטרך לסגל לעצמה אופי ייחודי, וזה לא יהיה קל כשאצל אחותך הגדולה והמטורללת נשיא ארצות הברית רוצח שופטת בבית המשפט העליון.

השורה התחתונה: התחלה מעולה, רק שלא תגמור כמו "מרפאה פרטית"