ניקולס קייג' טוען שזה סרטו הטוב ביותר. לכו תתווכחו איתו

זאת כפפת פרדי קרוגר או שאתה סתם שמח לראות אותנו. ניקולס קייג', "האיש מהחלומות" (צילום:יח"צ)
זאת כפפת פרדי קרוגר או שאתה סתם שמח לראות אותנו. ניקולס קייג', "האיש מהחלומות" (צילום:יח"צ)

"האיש מהחלומות" הוא עוד להיט קולנועי עם שפיץ של חברת ההפקה הצעירה והלוהטת A24, ולמרות שניקולס קייג' כנראה טועה, לא יכול להיות ספק שמדובר בסרט מקורי מאוד, שלא מהסס לחבוט בתרבות הביטול ה-Wokeית (וספציפית בקמפוסים, כמה רלוונטי). אז לראות? זה ניקולס קייג', ברור שלראות

21 בדצמבר 2023

אם הסופר הרוסי בן המאה ה-19 ניקולאי גוגול – שכתב סיפורים דוקרניים על דברים מוזרים שקורים לפקידים קטנים – היה חי היום באמריקה, הוא ודאי היה יוצר סרט כמו "האיש מהחלומות". הסרט אמנם פחות שלם מסיפוריו של גוגול, והסיום שלו מפוספס, אבל הוא ללא ספק מקורי מאוד, והוא מפתח את נקודת המוצא הייחודית שלו לכיוונים מפתיעים.

פול מתיוז, מרצה לביולוגיה באוניברסיטה שמעולם לא ישב לכתוב את ספר המחקר שהוא רוצה לפרסם, מגלה לתדהמתו שהוא מופיע בחלומותיהם של המוני אנשים. חלקם מכירים אותו, כמו בתו וסטודנטים שלו, אבל רובם הם זרים גמורים. ובכל החלומות האלה הוא לא עושה כלום. גם אם קורים בחלומות דברים קיצוניים ומאיימים, כמו תנינים שחודרים לכיתה, הוא פשוט עומד בצד ולא עושה כלום. בקורס שלו באוניברסיטה הוא מדבר על הזברה, שמה שמגן עליה מטורפים זה ההיטמעות בעדר. נראה שכך הוא חי את חייו, כפנים בהמון, עד היום שבו מתפרסם עניין החלומות, ובין לילה הוא הופך לסוג של סלבריטי.

"האיש מהחלומות" הוא סרט חמקמק. הוא מתחיל כמו סרט אימה, שמהר מאוד מתגלה כקומדיה אבסורדית, ואז שוב פונה לכיוון מאיים, וכל הזמן הזה הוא גם דרמה משפחתית. כי כל מה שקורה למתיוז משפיע גם על אשתו ג'אנט (ג'וליאן ניקולסון מ"הסודות של איסטאון"), שדווקא אינה חולמת עליו, ועל שתי בנותיו המתבגרות. בהתחלה הפרופסור חדל האישים מתמסר לאור הזרקורים, ומקווה לנצל את פרסומו העולמי כדי להשיג חוזה עם הוצאה לאור, והטבות נוספות. אבל בשלב מסוים תשומת הלב נעשית מעיקה – הוא לא יכול סתם לשבת לקרוא ספר בדיינר. כשמתיוז חווה בגופו את החיצים של תרבות הביטול, הרובד המשלי של הסרט נעשה דחוס יותר.

שנה אחרי שהבריק בתפקיד עצמו ככוכב הוליוודי השוקע בחובות כבדים בקומדיה "משקלו הבלתי נסבל של כשרון ענק", קייג' עוטה חזות של סתם אחד, עם זקן מאפיר וקרחת לא מחמיאה, ומתנפל על תפקיד הפרופסור האפרורי כמו טיגריס. זה אומר שהוא לא באמת אפרורי – הוא הזברה שעמוק בפנים משתוקק להיות טיגריס, ולא מעז (כפי שמודגם היטב בפגישה מתסכלת עם קולגה מהעבר), אבל גיצים של אותו טיגריס פנימי מדי פעם מסתננים החוצה.

אף שככל הנראה מעולם לא הכיר את חוויית ההיטמעות בהמון, ניקולס קייג' טוען שמה שקורה לדמותו בחלק השני של הסרט דומה לדבר שאיתו התמודד בחייו, כשסרטונים של התפרצויות פרועות שלו (בין אם בסרטים או בחיים) נפוצו ברחבי הרשת ותרמו למוניטין שלו כקצת משוגע. עוד הוא אומר שהתסריט של "האיש מהחלומות" הוא אחד מחמישה, לאורך כל הקריירה שלו, שגרמו לו הרגיש שהוא חייב לעשות אותם. האחרים היו "נשיקה נשיכה" (על בחור שמאמין שהוא הופך לערפד), "לעזוב את לאס וגאס" (שזיכה אותו באוסקר), "אדפטיישן" (שבו הוא מגלם תאומים) ו"לגעת במוות" (של סקורסזה). בכל אופן, הופעתו כאן זיכתה אותו במועמדות לגלובוס הזהב.

"האיש מהחלומות" הוא סרטו האמריקאי הראשון של כריסטופר בורגלי הנורווגי, שכתב וביים, וגם ערך. הסרט מתאים כמו כפפת ברזל לרפרטואר ההולך וגדל של חברת ההפקה הצעירה A24, שמתמחה בסרטים לא יקרים ובעלי חשיבה מקורית, עם נטייה לאימה, כמו "הכל בכל מקום בבת אחת", "מידסומר", "אקס מכינה", וגם "אור ירח". מייקל סרה ("ברבי") וניקולס בראון (גרג ב"היורשים") מייצגים בסרט את העידן הנוכחי של משפיעני רשת ותרבות הביטול, ותורמים לו כמה רגעים קולעים. עבור הצופה הישראלי באופן ספציפי, הבחירה באוניברסיטה כאתר התרחשות מרכזי שבו נבחן הצַיִיטְגַיִיסְט האמריקאי הופכת את הסרט לאקטואלי במיוחד.

3.5 כוכבים
Dream Scenario בימוי: כריסטופר בורגלי. עם ניקולס קייג', ג'וליאן ניקולסון, מייקל סרה. ארה"ב 2023, 102 דק'