אמנות התמרון: האמניות הישראליות שמצליחות בחו"ל

איך זה שדווקא אמניות ישראליות מצליחות יותר בחו"ל?

אמניות מצליחות בחו"ל - מתוך עבודתה של נעמה צבר
אמניות מצליחות בחו"ל - מתוך עבודתה של נעמה צבר
25 בינואר 2015

אמנות ישראלית תמיד הייתה מוקד לסקרנות רבה בכל העולם. כבר בראשית המאה ה־20 נהגו אמני הארץ לנדוד לערים הגדולות כדי לנשום אוויר אירופי ולהתחכך בכל המי ומי של האוונגרד המודרני. רבים מהם אף זכו לתהילת עולם ושמם מתגלגל לא רק על לשונו של הקהל הלוקלי. אמנים ישראלים רבים ומצוינים פועלים כיום ברחבי הגלובוס ולכן הרכבת רשימה של המצליחים ביותר היא משימה קשה.

עם זאת, נראה שבעשור האחרון הישראלים הבולטים ביותר בתחום האמנות הפלסטית בנכר הן דווקא נשים. זהו נתון מפתיע בהתחשב בעובדה שקריירת אמנות – בטח ובטח בינלאומית – דורשת התמסרות טוטאלית שלרוב באה על חשבון חיי משפחה. ברשימת האמניות המצליחות אפשר למנות מגה־סטאריות כמו סיגלית לנדאו, מיכל רובנר ויעל ברתנא, שמציגות תערוכות יחיד בכל המוזיאונים והביאנלות החשובים בעולם ושיצירותיהן נמכרות במאות אלפי דולרים ואמניות צעירות כמו קרן ציטר, שלפני חמש שנים הגיעה למקום השני והמכובד ברשימת מאה האמנים המבטיחים של מגזין פלאש ארט, עפרי כנעני שהציגה לפני שנתיים במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק; אלונה הרפז, שהקימה עם קבוצת אמנים גלריה בברלין בשנה שעברה; ונעמה צבר שבגילה הצעיר (32) כבר הספיקה להציג בשני המוזיאונים החשובים לאמנות בניו יורק – הגוגנהיים והמומה.

אלונה הרפז. צילום: בועז ארד
אלונה הרפז. צילום: בועז ארד

ברשימת המשגשגות אפשר למצוא גם חוקרות ואוצרות אמנות כמו פרופ' גנית אנקורי, לשעבר ראש החוג לתולדות האמנות באוניברסיטה העברית וכיום מרצה בכירה בחוג לאמנות באוניברסיטת ברנדייס בארה"ב וגלית אילת, שייסדה בתחילת שנות האלפיים את המרכז לאמנות דיגיטלית בחולון ואת כתב העת לאמנות "מארב". לפני חמש שנים עקרה אילת להולנד, שם היא מנהלת קריירת אוצרות ומחקר פורה. לאחרונה עלה שמה לכותרות בתפקידה כאוצרת משנה בביאנלה בסאו פאולו כאשר חתמה על עצומה נגד קבלת תמיכה מממשלת ישראל.

מתוך עבודה של נעמה צבר
מתוך עבודה של נעמה צבר

אז כיצד אפשר להסביר את מספרן ההולך וגדל של נשות אמנות מצליחות בחו"ל? ייתכן שהתשובה טמונה דווקא בתפיסה הרווחת, שלפיה שילוב בין חיי משפחה לקריירת אמנות הוא בגדר הבלתי אפשרי עבור נשים. בעיה שאינה ייחודית לישראל מעודדת הילודה, אגב. בראיון עם האמנית הבריטית טרייסי אמין ב"אינדיפנדט" בחודש שעבר היא הציפה את הנושא כשהצהירה בנימה הצינית הנודעת שלה ש"כמובן שיש אמנים טובים שיש להם ילדים. קוראים להם גברים". וכך, כשהן נקרעות בין הרצון לפתח קריירה לשאיפה להקים משפחה, אמניות ישראליות רבות יוצאות כבר בשנות ה־20 המוקדמות שלהן למירוץ נחוש ושאפתני לעבר קריירה בינלאומית. חלקן מתפנות להורות בשנות ה־30 המאוחרות כשהן כבר מבוססות דיין (כמו לנדאו) ואחרות בוחרות להתמסר לאמנות ולוותר על חיי המשפחה וההורות.

 

3 תערוכות
של אמניות ישראליות בחו"ל

נעמה צבר תציג פרויקט מיוחד ביריד לאמנות עכשווית בלוס אנג'לס שייפתח בחמישי הבא.
artlosangelesfair.com

תערוכת יחיד ליעל ברתנא בגלריה Petzel בניו יורק עד 14 בפברואר. בתערוכה יוצגו שתי עבודות וידיאו חדשות, ובהן “התופת" שהוצגה לפני ארבעה חודשים במוזיאון תל אביב.
456 W 18th Street New York

תערוכת יחיד גדולה לקרן ציטר תיפתח במרץ הקרוב במוזיאון לאמנות עכשווית בשיקגו. בתערוכה יוצגו שמונה עבודות וידיאו של ציטר מהעשור האחרון.
220 East Chicago Avenue