Time Out תל אביב About

Time Outתל אביב הוא חלק מרשת Time Out Global — רשת מדיה בינלאומית הפועלת ב-360 ערים מרכזיות וב-60 מדינות ברחבי העולם. Time Out הוא אחד ממקורות התוכן המקיפים והאמינים ביותר בתחומי התרבות, הקולינריה, הבילוי ותיירות עירונית. התוכן, שמתעדכן 24/7, נכתב ונערך על ידי צוות עיתונאים מקצועי מקומי בישראל, בהתאם לסטנדרטים של Time Out העולמית.
טיים אאוט

רשת 13 נואשת: ניסיון וולגרי לעשות הון מטראומת שבעה באוקטובר

וולגריות צינית במסווה פטריוטי. "האמריקאים" (צילום מסך: רשת 13)
וולגריות צינית במסווה פטריוטי. "האמריקאים" (צילום מסך: רשת 13)

קצת כמו ש"מעושרות" הגיבה למחאה החברתית בציניות מחליאה, כך גם "האמריקאים" פורטת על מיתרי העלק-פטריוטיות, במאמץ מיוזע, נואש ונטול קלאס להביא קצת רייטינג לערוץ מידרדר שמנוהל כמו בסטה כושלת בשוק. איך אמר רביד פלוטניק? החארטה הזאת לא עובדת עלינו

5 בדצמבר 2025

למדינת ישראל ולארצות הברית של אמריקה יש, כידוע, יחסים מורכבים. מצד אחד, אנחנו נושאים אליה עיניים בכל מה שחשוב – בדיפלומטיה, בביטחון, ןגם בתרבות הישראלית שמאוד שואפת ונוהה אחרי אמריקה. פורמטים טלוויזיוניים שמצליחים שם מהר מאוד מגיעים לפה, מותגים אמריקאים הם הדבר גם בישראל וחצי מהחנויות בתל אביב מדברות אנגלית גם ככה.מצד שני, אנחנו תמיד אהבנו לשמור על הייחודיות שלנו, על "הישראליות", על ההבדל בין התרבות והחיים המקומיים החמים ובין האמריקאיות הקרה והמנוכרת. אין משפט שאתה לא שומע לפחות פעם בחיים יותר מ"בארה"ב, אתה יכול ליפול ברחוב ואף אחד לא יעזור לך" – אבל אצלנו, כידוע, יש סולידריות, כל ישראל חברים וכולנו אחים. איך אומרים ב"שטיסל"? נו נו.

>> איך לסחוט מדינה: "ארץ נהדרת" החזירה את נתניהו לפרופורציות
https://timeout.co.il/%d7%90%d7%a8%d7%a5-%d7%a0%d7%94%d7%93%d7%a8%d7%aa-%d7%a8%d7%99%d7%a7%d7%90%d7%a4-0412/
>> האשמים קבעו: לא צריך לחקור אותנו. ואז הגיעה "זמן אמת"https://timeout.co.il/%d7%96%d7%9e%d7%9f-%d7%90%d7%9e%d7%aa-710/

על המתח הזה בדיוק רוקד הדוקו ריאליטי החדש של רשת 13, "האמריקאים" – שעלה אתמול (חמישי) עם פרק הבכורה שלו מה יש לנו שם? חמישה ישראלים לשעבר שחיים בארצות הברית ונפגשים בווילה בלוס אנג'לס למען מטרה קדושה: ההסברה הישראלית ומעמדה של המדינה בעולם. טכנית, הסדרה צולמה לפני ה-7.10 וגל המחאות האנטי ישראליות ששטף גם את ארה"ב – כפי שהיא מקפידה להבהיר לפני הפרק – אבל לא מפספסת הזדמנות לקשור בין הצילומים לבין השנים האחרונות שעברו עלינו.

דוגמא אחת מובהקת לכך היא הסיפור של טרישה פייטס, ידוענית-לשעבר אמריקאית שצולמה לסדרה, אבל ביקשה להוציא את עצמה מהסדרה בעקבות המלחמה. ב"אמריקאים" בחרו בתשובה ציונית דווקאית הולמת ואכן, היא לא מופיעה בסדרה, אלא פשוט מפוקסלת החוצה בדרך מגוחכת למדי. אין בזה ולו טיפה אחת של קלאס מצד ההפקה, וזה מעיד פחות על עאלק-פטריוטיזם ויותר על רצון קצת חולני לייצר רעש סביב הסדרה.

מי שמובילה את הסדרה היא לירון ויצמן, מגישת "האח הגדול", שמביאה את הטרנד החם של סדרות הדוקו-ריאליטי: קריינות מודעת לעצמה, טרנד שהגיע לשיאו עם שי אביבי ו"בואו לאכול איתי", כשהטסטמוניאלס של גיבורי הסדרה לא מגיעים כשלעצמם, אלא מלווים בהערות סרקסטיות של הקריין. וזה ההבדל הגדול בין "בואו לאכול אותי" או "ארבע חתונות" (שגם שם, שחר סגל הממצוינת כתבה את הטקסטים – כמו בקריינות של "האמריקאים") ובין "הישראלים" – התחושה היא שבניגוד להערות השנונות ולהומור ברוח טובה שבדרך כלל קיימות שם, כאן קורה משהו יותר וולגרי. זה לא הומור מגניב וכיפי שמעלה חיוך, אלה פשוט ירידות רדודות (לפעמים חסרות טעם ממש) על הגיבורים. והם מספיק מגוחכים בזכות עצמם. לא צריך לעזור להם בנושא.

נראה שיש כאן רצון ברור לייצר גילטי פלז'ר טראשי שמבקרים כמוני יגלגלו כלפיו עיניים, אבל יהיה עממי ומחובר לקהל הרחב. אבל אפילו כדי להשיג את המטרה הלא מרשימה הזו יש בוודאות דרכים מגניבות וקלילות יותר לעשות את זה ממה שהשתקף ב"אמריקאים".מה שהכי בלט – ובעיקר הכעיס – בסדרה המוזרה הזאת של רשת 13, הוא הניצול הציני של הרגש הפטריוטי. כי יש כאן נושא אמיתי: היחס של ישראלים שבחרו לעזוב את ישראל למדינה שלהם, הקושי לחיות בארץ שגורם לאנשים מלכתחילה לעזוב ללוס אנג'לס, השאלה האם בכלל אפשר לחיות כאן (או שם) כיהודים וכמה הבית הלאומי שהיה אמור לנו הוא כבר לא מקום בטוח.

"האמריקאים" לוקחת את החומר הקשה והעצוב הזה ועושה ממנו "חי בלה לה לנד". קרנבל של ישראליות צעקנית, מוגזמת, פרועה, שמרגישה לי רחוקה מאוד ממה שהישראליות באמת. מה שהשתקף ב"אמריקאים" זו לא ישראליות, אלא קריקטורה ישראלית גרוטסקית, בדיוק בתקופה שבה השאלות קיומיות מדי וכואבות מדי. הבחירה הלחלוטין-לא מקרית להשתמש בשירים כמו "אומרים ישנה ארץ" או ב"ארץ ישראל היא אמריקה שלי" לא נראית מתוחכמת כשם שהיא לועגת לפצעים הכי עמוקים של הצופים.

קצת כמו ש"מעושרות" באה לעולם אחרי המחאה החברתית וחטפה הרבה אש בגלל הציניות כלפי מי שיצאו אז לרחובות, כך גם "האמריקאים" נראית כמו ניסיון זול וטראשי לעשות הון מטראומת שבעה באוקטובר. כן, הגיבורים שלנו אמנם חיים בווילה מפוארת בלוס אנג'לס, נוסעים במכוניות מוגזמות וקונים תיקים ורודים ב-50 אלף דולר, אבל הם יצעקו "עם ישראל חי" ויסבירו כמה קשה לישראלים וכמה אנחנו צודקים. רביד פלוטניק כתב על זה את המשפט הכי נכון: החארטה הזאת, ממש, לא עובדת עלינו.

כנראה שזו מורשת ערוץ 10, שחלחלה גם לרשת 13: מצד אחד מחלקת חדשות ואקטואליה אמיצה, עם עיתונאים חזקים ורוח קרב, ומצד שני טלוויזיה טראשית, קיצונית ומגוחכת, שפונה למכנה המשותף הכי נמוך. מ"הדוגמניות", דרך "היפה והחנון", "מעושרות", "הפליליסטיות" ו"הפוכים" ועכשיו גם "האמריקאים" – כל אלה סדרות שלא מבקשות להביא מציאות אותנטית אלא למסחר ולרדד אותה. לקחת את החומרים הכואבים של הישראליות ולהשתמש בהם כדי למכור פרסומות.

"האמריקאים", מסתמן, לא תחזיק מעמד. היא ניסיון נואש להביא קצת רייטינג לערוץ מידרדר שנמצא בהפסדים ומנוהל כמו בסטה כושלת בשוק. ונואשות – כמו שידע כל מי שאי פעם התנסה בעולם הרומנטי – אף פעם לא עובדת לאורך זמן. זהו עוד מופע מרהיב בז'אנר של "אדם צועק את שחסר לו" – בדיוק כמו שחבורת הישראלים לשעבר צועקת שייכות לארץ ובכך מעידה על הניכור והניתוק; גם הסדרה שמנסה להקליל ולהצחיק בכל הכוח מייצרת בעיקר ציניות צורמת ומבאסת.

בשיר "אמריקה שלי", שמוזכר כבדרך אגב בסדרה, כותב עוזי חיטמן ז"ל: "הגעתי לאמריקה למצוא אפשרויות / ירדתי לי שם בניו-יורק, עיר גדולה מאוד / הלכתי לאיבוד, בין המון שבילים / התחלתי להרגיששזה לא בשבילי". ואולי זה בעצם הטריק של כל הסדרה הזאת: לגרום לנו להעדיף את הישראליות המיוזעת והמתפוררת של תל אביב על הווילות הגדולות והריקות של "האמריקאים". קל.

רוצים לקבל את ״טיים אאוט״ למייל? הירשמו לניוזלטר שלנו
popup-image

רוצה לקבל גיליון טרי של TimeOut עד הבית ב-9.90 ש"ח בלבד?

(במקום 19.90 ש"ח)
כן, אני רוצה! https://shop.timeout.co.il/timeout_special/?utm_source=website&utm_medium=popup