הגרסה הישראלית לפסטיבל הטופלס: מסיבת בריכה ללא בגדי ים

בזמן שבניו יורק צועדים ברחובות למען הזכות להתערטל, תנועת "פשטות" הישראלית עומלת על אירוע שיתקיים בספטמבר הקרוב ומטרתו לאפשר לאנשים לחוות עירום חברתי. בתכנית: מסיבת בריכה, משחקי חברה וכיבוד קל. לא בתכנית: בגדים

פסטיבל הטופלס בניו יורק. צילום: Getty Images
פסטיבל הטופלס בניו יורק. צילום: Getty Images
24 באוגוסט 2015

בניו יורק צעדו אתמול (23.8) עשרות נשים וגברים ללא חלק עליון במסגרת "פסטיבל הטופלס" – שמטרתו לקדם שוויון זכויות בין המינים בכל הנוגע לחשיפת חזה.  התנועה שלקחה על עצמה לקדם אג'נדה דומה בישראל היא תנועת "פשטות", המארגנת בימים אלה מסיבת בריכה נטולת בגדים באזור נתניה שעתידה להתקיים ב־10 בספטמבר. "הרעיון הוא לקדם עירום חברתי, משוחרר, נעים ולא מיני", מסבירה ענבל גולדברג, מפעילות התנועה. "הנושא של הטופלס חשוב לנו מאוד, כי הוא קשור להרבה עקרונות שאנחנו מאמינים בהם: לזכות של כל אדם, אישה וגבר, על גופם, בלי קשר למידת הכיסוי או החשיפה שלהם, לנושא של דימוי גוף בריא וחופשי מלחצי התקשורת והפרסומות, לשוויון ולכבוד הדדי".

פסטיבל הטופלס בניו יורק. צילום: Getty Images
פסטיבל הטופלס בניו יורק. צילום: Getty Images

על מנת להשתתף במסיבה תידרשו לקבל אישור המותנה ברישום מוקדם, מתוך שאיפה לייצר יחס הגיוני בין מספר הנשים למספר הגברים באירוע. "האירוע שאנחנו עושים בבריכה הוא עוד אירוע בסדרה של אירועים שמטרתם לאפשר לאנשים לחוות עירום חברתי בסביבה נינוחה ומקבלת", מוסיפה גולדברג. "הסביבה מאוד ידידותית למתנסים בזה לראשונה. בניגוד למועדוני מטוריזם באירופה, למשל, אנחנו לא דורשים להתפשט אלא מזמינים כל אחת ואחד להתפשט בקצב שנוח להם".

https://www.facebook.com/pashtut.org/photos/a.666651146723044.1073741826.641019772619515/756306257757532

התנועה כבר ארגנה בעבר אירוע הקראת שירה, הליכה משותפת להצגה ומסיבת חנוכה, וכולם התקיימו בעירום מלא. "המטרה של האירועים שלנו היא משולשת: לאפשר לאנשים לחוות עירום חברתי, לגבש קהילה ולהבהיר שכל דבר אפשר לעשות בעירום. על בישול עדיין יש מחלוקת".

בקיץ שעבר אפילו נעשה ניסיון לארגן תהלוכה דומה לזו שהתקיימה בניו יורק. "בקיץ שעבר, בזמן צוק איתן, קבעתי אירוע. היה פרסום די נרחב ואם אני זוכרת נכון היו מעל 100 נרשמות", מספרת גולדברג. אבל לצערי הפסקת האש התפוגגה, ועם התחדשות הירי נאלצתי לבטל את האירוע כי זה לא היה הגיוני לאסוף כל כך הרבה נשים במקום חשוף כמו חוף הים. אני מקווה מאוד לארגן כזה אירוע בשנה הבאה. הקמנו קבוצה פיסבוק שנקראת "נשים למען שוויון חזות" של פעילות שרוצות שינוי בנושא ואני מקווה שבקיץ הבא זה יצליח לנו".

https://www.facebook.com/pashtut.org/photos/a.666651146723044.1073741826.641019772619515/725545217500303

"העובדה המפתיעה היא שטכנית אין בחוק הישראלי שום מקום שכתוב בו 'לנשים אסור לחשוף חזה ולגברים מותר'. בניגוד למדינות מסוימות בארה"ב, למשל, שם זה ממש ככה. יש גם נשים, ישראליות ותיירות, שמשתזפות טופלס בים ללא הפרעה, חוץ ממציקים מגעילים, שזו בעיה אחרת".

לא במקום. צילום: Getty Images
לא במקום. צילום: Getty Images

את לא חוששת שיופיעו באירועים מהסוג כזה אנשים שייחסו להם אופי מיני?

"ברגע שיש מסה של נשים, אי אפשר להטריד אותן כמו אישה בודדה שמשתזפת טופלס. הסולידריות והעוצמה של קבוצת נשים תוכל לטפל בזה. פעם הייתי בהפגנה נגד עברייני מין ומישהו שעבר ברחוב היה טיפש מספיק כדי לשלוח הערה מינית לאחת המשתתפות. עשרות נשים רצו אחריו וצעקו שהוא עבריין מין, ובסוף הוא נמלט. המציקים והמטרידים לא יתקפו קבוצה של נשים. שיתסכלו מהצד, ממש לא מפריע לי, יש שדיים בכל מקום, אין לנו במה להתבייש ותכלס, לא צריך לבוא לחוף הים כדי לראות אותם. יש היצע אינסופי באינטרנט".