פלפל עם חזון: "מחאת הפלפלים" מתרחבת – ומגייסת כסף דרך אתר הדסטארט

חקלאי "מחאת הפלפלים" לחקלאות חברתית ישירה מגייסים כסף כדי למכור מתוצרתם ללא תיווך בכל רחבי הארץ, כולל במתחם קניות בתל אביב. תרמו, ואם כבר - אז גם צפו בתומר שרון כפלפל בהופעת חייו

תומר שרון כפלפל בסרטון של "חקלאות חברתית ישירה"
תומר שרון כפלפל בסרטון של "חקלאות חברתית ישירה"
12 ביולי 2015

כרמית משיח הציתה את מה שהתחיל כמחאת הפלפלים והפך למיזם "חקלאות חברתית ישירה". משיח, בעלת תואר ראשון במדעי המחשב מאוניברסיטת בר אילן, עבדה עם בעלה בהיי־טק עד שהחליטו שהגיע הזמן להפוך להורים ולעזוב את המקצוע, שלא תואם את חיי המשפחה. הם חזרו למשק המשפחתי בפארן והחלו לגדל פלפלים. משיח התמכרה לחיים בערבה, אבל מהר מאוד היא גילתה שעל כל ק"ג פלפלים שהיא הזיעה כדי לגדל היא תקבל מרשתות השיווק רק שקל אחד, אף שאלה גבו באותו זמן מהצרכנים תשעה ש"ח לק"ג. הפער הזה הרגיז אותה מספיק כדי לצאת עם כמה משטחים למכור "פלפל חברתי" במכירה ישירה בתל אביב, אפילו במחיר הפסד עקב הוצאות הדלק, כדי שהצרכנים יבינו את העוול.

לחצו כאן כדי לקרוא את הריאיון שערכנו עם מנהיגי המחאה

מאז משיח וחקלאים נוספים מנסים לייצר מודל של חקלאות ישירה. בכל מקום שמוכן לארח אותם הם מקימים שוק איכרים שבו החקלאים אינם משלמים עבור הדוכנים, ומוכרים את התוצרת הטרייה והרעננה במחירים נמוכים מאלה של רשתות השיווק. לעתים המחיר נמוך ב־40 אחוז ממחירו בשוק. משיח מסבירה: "לעולם לא נמכור עגבנייה בשקל, כי מישהו עבד קשה כדי לגדל אותה, אבל תמיד נמכור במחיר הוגן גם לחקלאי וגם לצרכן. אין לנו כוונה או יכולת להיות תמיד זולים יותר מהרשתות. כבר עכשיו הרשתות בודקות את המחירים שלנו ומשוות, כך שהשפענו על השוק ועל פערי התיווך והוזלנו את המחיר לצרכן, אבל המטרה לא לייצר שינוי נקודתי אלא מהלך קבוע שיצמצם את פערי התיווך ויבנה מערכת יחסים קבועה בין החקלאים לצרכנים".

שוקי איכרים מסוג זה, פרי יוזמתו של משיח, כבר פועלים מדי שבוע בגבעת עדה ובגבעת ברנר. מלבד שמירה על מחיר הוגן לאורך זמן, משיח מונה יתרונות נוספים למהלך: "הצרכנים מרוויחים ירקות ופירות טריים, שלא אופסנו ואיבדו מאיכותם. לעתים נמכרים בהם ירקות מיוחדים שאין להשיג ברשתות השיווק. בשוק בגבעת ברנר אפשר היה להשיג לאחרונה גזר סגול, קישוא עגול וחצילונים קטנים. אלה גידולים שיועדו עבור מסעדות ונותרו מהם עודפים". משיח מסבירה שהמטרה שלה היא לשמש "שופר לבעיות של החקלאים שלא מרוויחים ואפילו מפסידים. בקרוב יפתחו הפעילים שווקים נוספים ברמת גן ובחולון. משיח מחפשת גם קניון או מתחם בתל אביב שיסכים לארח את השוק. התמורה למארח היא תנועת קונים ערה המגיעה לשוקי האיכרים, תנועה שהפעילים מייצרים בעזרת יחסי ציבור מסיביים ברשתות החברתיות.

כרגע עשרות חקלאים בכל הארץ ממתינים להזדמנות להציג באופן ישיר את הסחורה שלהם. מי שרוצה לקחת חלק פעיל במאבק יכול לרכוש תשורות מההדסטארט של חקלאות חברתית ישירה או להציע תשורות למכירה. כמה מהתשורות שתוכלו לקבל תמורת תמיכה בפרויקט: כרטיסים למופעים, אירוח בצימרים, ארוחות במסעדות וארגזי ירקות ופירות. אם עדיין לא הבנתם מה בדיוק הסיפור, תוכלו לצפות בסרטון שהכינו מתנדבים עבור החקלאים. השחקן תומר שרון מגלם שם תפקיד אופי של פלפל עם עומק רגשי. אחרי הצפייה כל סלט בסיסי ייראה לכם אחרת.

לחצו כאן לקמפיין ההדסטארט

למידע נוסף –

 ‏directfarming.co.il