לאחר המחאה: העירייה מורידה את מחירי האוטותל

מאז הושק פרוייקט האוטותל, תלונות הנהגים על החמרת מצוקת החנייה ותעריפי הנסיעה הגבוהים נערמו על גב העירייה. כעת, הוחלט להוזיל את המחירים ולפתוח מנוי מוזל למשתמשים בתדירות נמוכה. האם זהו הפתרון לזעם התושבים? לא בטוח

מפנה מקום. מקום חניה מסומן לאוטותל (צילום: שלומי יוסף)
מפנה מקום. מקום חניה מסומן לאוטותל (צילום: שלומי יוסף)
5 בספטמבר 2017

לאחר אינספור פוסטים זועמים ברשת, ועדת הכספים של עיריית תל אביב-יפו אישרה אתמול (שני) את הוזלת מחירי שירות אוטותל, המספק מכוניות פרטיות לתושבים לשימוש לפי שעה.  מאז הושק ביולי האחרון בתקציב של 100 מיליון שקלים, תושבים רבים התרעמו כנגד האוטותל בטענה שהוא יקר וגוזל מקומות חניה, שכן למכוניות מותר לחנות הן בכחול לבן והן בחניות ייעודיות שהוקצו להן.

עלות השירות מורכבת מדמי מנוי חודשיים ותעריפים לפי דקה, כאשר הרכבים השיתופיים זמינים לתושבים 24/7. תעריפי הנסיעה, שעמדו עד כה על 1.5 ש"ח לדקה והיו כמעט זהים לתעריפי מוניות הספיישל, יוזלו ב-20 אחוז ויעמדו על 1.2 ש"ח לדקה. עבור דקה של עצירת ביניים תשלמו 0.6 ש"ח במקום 0.75 ש"ח. כמו כן, העירייה תפתח מסלול ל"משתמשים קלים" בעלי שימוש בתדירות נמוכה יותר, במטרה לאפשר לתושבים רבים יותר לוותר על הרכב הפרטי.

דמי מנוי חודשיים במסלול יעלו עשרה שקלים, במקום 40 במנוי הבסיסי, אולם תעריפי הנסיעה יהיו יקרים יותר, כאשר דקת נסיעה תעלה 1.7 ש"ח ועצירת ביניים תעלה 0.85 ש"ח לדקה. נסיעה מחוץ לשטח הפעלת השירות (בצפון – כביש 57, במזרח – כביש 6, בדרום – כביש 41 וכביש 7) תעלה בשני המסלולים שלושה שקלים לדקה. כמו כן הוועדה אישרה הנחה למחזיקי כרטיס דיגיתל בסך עשרה שקלים לחודש.

על אף שמערך האוטותל הוקם במטרה לצמצם את העומס בכבישים, נראה כי בינתיים הוא אינו מצליח למלא את תפקידו – והוא מצליח בעיקר להרתיח את בעלי הרכבים הפרטיים בעיר. "עזבו את זה שגזלתם מעל 300 מקומות חנייה מתושבי תל אביב, שגם ככה מחנים כבר על העצים, גם איפשרתם לרחבי אוטותל להחנות איפה שחשקה נפשם בכחול לבן, ומה התוצאה? הרכב הזה חונה מעל 30 שעות בכחול לבן, כש-200 מטר משם, יש שני מקומות שנגזלו לטובת הפרוייקט שלכם", כתבה הגולשת מיכל בעמוד הפייסבוק של העירייה. "תנחשו מה? החניות פנויות. ואני? צריכה לחפש חנייה. אתם הופכים את תושבי תל אביב למתוסכלים הרבה יותר. הפרוייקט הזה לא מובן הגיונית באף אחד מחלקיו, חשבתם שאתם עוזרים לתושבי העיר? טעיתם שוב".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "בניגוד לנטען, העירייה החליטה על הוזלת התעריפים לטובת התושבים לאחר בחינת מעל 30 אלף נסיעות אשר בוצעו במסגרת שלבי ההרצה השונים ונותחו על ידי העירייה והמפעיל. כמו כן, עלה הצורך לבדל לשני מסלולי שימוש לסוגי משתמשים שונים וכך לתת מענה שיותאם לציבור רחב יותר. החלטה זו מייצרת תעריף מופחת למשתמשים קבועים בשירות, וכן, מסלול חדש ל'משתמשים קלים' בעלי שימוש בתדירות נמוכה יותר, וכתוצאה מכך, יתאפשר לקהל רחב יותר של תושבים להשתמש בשירות ולוותר על שימוש ברכב הפרטי. בתל אביב-יפו כמו בכל עיר מטרופוליטנית אחרת ישנה מצוקת חניה. בעוד ששטח העיר נשאר אותו הדבר, יותר ויותר אנשים מחזיקים ברכבים פרטיים. בבחירת מיקומי חניות אוטותל בחנה העירייה מספר היבטים, לרבות הסדרי התנועה והחניה, המרחקים בין החניות, אזורי הביקוש הצפויים ורצון לצמצם ככל האפשר את ההשפעה על תושבי העיר. נדגיש כי הקצאה זו מחויבת לקיום המיזם. מערכים דומים בעולם מדווחים כי כל רכב במערך שיתוף כלי הרכב מביא להורדת ארבע עד 14 רכבים פרטיים מהכביש".

[interaction id="59ae6944e1fcc100018d1d53"]