"הזנחת החברה הערבית על ידי המשטרה גורמת לעלייה בפשע"

מאזן גנאים, ראש עיריית סכנין, על ההזנחה הממסדית של הרשויות הערביות

16 בפברואר 2015

אהלן מאזן גנאים, ראש עיריית סכנין ויו"ר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל. התייחסת השבוע לנאום של בנט, שבמהלכו נטשו סטודנטים ערבים את האולם כי חשו שהוא טוען שהערבים גנבים, וטענת שאין אכיפה משטרתית ביישובים הערביים ושזה חייב להיפסק. התכוונת לאכיפה של מקרי אלימות בתוך המגזר הערבי או לגניבות של כלי רכב מיהודים, כמו שבנט התכוון?

"קודם כל צר לי ששר בממשלה מכליל, כאילו כל הערבים גנבים. דבר שני, אנחנו הראשונים שאמרו ואומרים כבר שנים שבכל פושע, גנב רכב או מחזיק ומשתמש באמל"ח, צריך לטפל משטרתית. אמרתי כבר המון פעמים בעבר שהמשטרה צריכה להיכנס לתוך היישובים הערביים, לעצור את מי שמחזיק בנשק ולהחרים את כל האמל"ח. צריך לטפל גם בגנבים וגם ברוצחים והפושעים, אבל לא באופן שבנט הפופוליסט אמר. הרי הוא היה חלק מהממשלה בשנתיים האחרונות והוא לא עשה כלום כדי לשפר את אכיפת החוק ביישובים הערביים. בתור חלק מהממשלה הוא אחד האחראים למצב".

[tmwdfpad]

נגיד שמחר יהיה רצח בסכנין על רקע סגירת חשבונות או סכסוך פלילי. האם המשטרה תקים צוות חקירה ותגבה עדויות והכל, כמו ברצח בתל אביב?

"המשטרה אמורה לעצור אנשים, לגבות עדויות וכו', אבל בפועל היא כמעט לא מגישה כתבי אישום. בשנה נרצחים בממוצע 70 ערבים ישראלים וכמות כתבי האישום שמוגשת זעומה. מתחילת השנה נרצחו כבר 13 ערבים ישראלים".

אבל אנחנו כולה בתחילת פברואר.

"אז אתה מבין באיזה טירוף מדובר? תדע לך ש־50 אחוז מהאסירים בישראל ערבים, למרות שחלקנו באוכלוסיה הוא 20 אחוז בלבד. המסקנה מזה היא שהממשלה צריכה לבדוק את ההזנחה של החברה הערבית, לבדוק איך הגענו למצב שבו יש כל כך הרבה נשק וסמים ואלימות ועוני ביישובים הערביים. הרי אדם שאין לו כסף לחיות ואין לו ברירה יהפוך בסוף לסוחר סמים או סוחר נשק, לא?".

בעבר טענו מנהיגים ערבים שהעובדה שמרבית המפקדים של תחנות המשטרה ביישובים הערביים הם יהודים היא בעייתית. זה עדיין המצב?

"כן, 99 אחוז מהמפקדים של תחנות המשטרה אצלנו הם יהודים, אבל בכנות, לא אכפת לי אם המפקד הוא יהודי או ערבי, זה לא הסיפור. מה שחשוב לי הוא שהמשטרה תעשה את עבודתה ותיכנס ליישובים כדי לטפל בפשיעה ולהחרים אמל"ח".

אולי אם המפקד של משטרת סכנין, למשל, יהיה מקומי שאכפת לו מהמקום, תהיה לו יותר מוטיבציה לנקות את המקום מאמל"ח מאשר מפקד יהודי.

"אני לא יודע, לא חושב שזה העניין. אני כראש עיר דורש מהמשטרה אכיפה בלי קשר לזהות מפקד התחנה או המוצא שלו".

לסיום, אתה חושב שתרחיש שבו בוז'י מקים ממשלה והרשימה המשותפת תומכת בו מבחוץ הוא אפשרי, או שאחרי שהמחנה הציוני הודיע שיתמוך בסנקציות על חנין זועבי, הסיפור למעשה גמור?

"אני לא רוצה לדבר בשם הח"כים הערביים או בשם בוז'י, אבל לדעתי הסיפור הזה לא גמור. אני לא יודע מה מפלגת העבודה תחליט לעשות בסוף וגם לא מה תחליט הרשימה המשותפת. הכי חכם יהיה לחכות לבחירות ורק אחריהן נדע עד כמה חזקה הרשימה המשותפת, מי מקים קואליציה והכל. שום דבר עוד לא אבוד".