גרוטסקי ולא במקרה: הילולת הביבים של הטייגר ליליז חוזרת לישראל

הטריו הלונדוני המופרע והתיאטרלי ישוב להופעה אחת בישראל עם דקדנט הביבים שלו שכולל שירי ילדים, זונות ופושעים ושאר עלובי החיים

הטייגר ליליז. צילום: יח"צ
הטייגר ליליז. צילום: יח"צ
13 באוקטובר 2016

קבצנים, חולי נפש, פושעים, סוטי מין וזונות קשות יום הן הדמויות שמרכיבות את רוב היצירות התיאטרליות של להקת טייגר ליליז הלונדונית שתחזור להופעה בישראל שתתקיים ב־12 בנובמבר בבארבי. הטייגר ליליז, הקרויה על שם דמות מתוך "פיטר פן", הם שלישייה משונה: שלושה ליצנים עגומים לבושים ומאופרים בשחור שיוצרים מוזיקה סיפורית בהשראת ברטולד ברכט, קורט וייל ועלובי החיים של ויקטור הוגו. המוזיקה שלהם נעה על ספקטרום צועני מופרע של אופרה, פאנק אנרכיסטי ושירי הלל לחיי דקדנט-הביבים ברוח הגדה השמאלית בפריז. מחיר כרטיס להופעה עומד על 159 ש"ח במכירה מוקדמת ו־200 ש"ח ביום ההופעה.

הלהקה נוסדה בלונדון ב־1989, על ידי האקורדיוניסט וכותב השירים מרטין ג'קס. תחילה הופיעה בפאבים לונדוניים, בפסטיבלי הפרינג' שבאדינבורו, בברים בצ'כיה ושוויץ ואפילו ברחובות ערים שונות באירופה. במהלך השנים שחלפו, הספיקה השלישיה לחצות יבשות, לזכות בפרס אוליבר בזכות להיט הקאלט "Shockheaded Peter" כמו גם במועמדות לפרס הגראמי ב־2003 עם האלבום "The Gorey End", בו שיתפו פעולה עם הסופר והמאייר האמריקאי Edward Gorey, ועם Kronos Quartet, רביעיית כלי המיתר האמריקאית של דייויד הרינגטון.

ב־2005 יצרו יחד עם אלכסנדר האק, אקספרמנטליסט אלקטרוניקה גרמני מלהקת איינשטרוצן נויבאוטן, מופע אודיו־ויזואלי מצליח עמו חרשו את כל אירופה ומבוסס על סיפוריו של סופר המד"ב המחונן H.P. Lovecraft. בין מעריצי הלהקה נמנים יוצר הסדרה "הסימפסונס" מאט גרואנינג והשחקן והבמאי מל ברוקס. ב־2011 שיתפה הלהקה פעולה עם הצלמת הנודעת נאן גולדניג באלבום "הבלדה לתלות מינית".

עד כה הוציאו 35 אלבומים (החל מ־1994), 3 סרטי DVD, ולא פחות מ־5 ספרים נכתבו על הלהקה. בימים אלו משתתפים חברי הלהקה בפרוייקט המחווה הרשמי לאלבומו של טום ווייטס "Rain Dogs", ולא מפסיקים להופיע ברחבי אירופה והעולם. על הגעת הלהקה אחראי המיזם התל אביבי החדש Table Talk שהוקרם כדי להפיח רוח חדשה במסורת העתיקה של בתי מפגש לאנשים בעלי תחומי עניין קרובים, כפי שהיו נפוצים באירופה במאה הקודמת.