הטריפ הראשון שלי: מושגי יסוד בפסיכדליה

סמים פסיכדליים (דימוי: Shutterstock)
סמים פסיכדליים (דימוי: Shutterstock)

כמה זמן משפיע אסיד, מתי חנכה האנושות את ה-MDMA ומה נסגר עם האיווסקה הזה - המילון השלם למסומם המתחיל

21 באפריל 2016

LSD

זמן השפעה: 8־12 שעות.
היסטוריה: הסם סונטז במעבדה על ידי אלברט הופמן והפך עם השנים לחומר טיפולי נפוץ במיוחד עד שנאסר לשימוש בסוף שנות ה־60, כשזלג לרחובות והפך לסם המזוהה עם תרבות הנגד. לקח לאסיד הרבה מאוד זמן להתנקות מהתדמית ההיפית שהממשל האמריקאי הצליח להדביק לו.

האם הטיפול הפסיכדלי עומד להגיע למיינסטרים?

MDMA

זמן השפעה: 4־7 שעות.
היסטוריה: עוד ב־1912 רשמה חברת תרופות גרמנית את ה־MDMA כפטנט. אך רק בשנות ה־60 החלו ניסויים שונים בחומר כדי לטפל בתופעות פסיכיאטריות שונות. בשנות ה־80 החומר הוצא מחוץ לחוק אחרי שנדד למועדונים והפך לסמל של תרבות הרייב. הוא כונה “סם האהבה״ והניע תרבות מחתרתית חדשה.

פסילוסיבין

זמן השפעה: 4־6 שעות.
היסטוריה: אפשר לעקוב אחרי ההיסטוריה של פטריות הפסילוסיבין עד תקופת האדם הקדמון: הן תוארו בציורי קיר קדומים בצפון אפריקה. תיאוריות גורסות כי האדם הקדמון השתמש בפטריות כחלק מהטקסים הדתיים הראשונים. הפופולריות שלהן שבה רק עם ההתעניינות המחודשת בחומרים פסיכדלים בעולם המערבי.

איווסקה

זמן השפעה: עד שמונה שעות.
היסטוריה: האינדיאנים הקדומים איכשהו הצליחו לערבב שני צמחים הגדלים באזורים מרוחקים באגן אמזונס למשקה הזה. איוואסקה נצרכת בטקס שאותו מנחה שמאן, שיודע להכין את המשקה ולהדריך את המשתמש. בשנות ה־80 החלו אנשים ממדינות מפותחות להגיע לפרו, שם המשקה חוקי, ולייצא את הצמחים.