האיש שהודח וניצח: אף פעם לא יצא מהישרדות אדם מחובק יותר

יובל שם טוב. "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
יובל שם טוב. "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

יובל שם-טוב העדיף למות גיבור מאשר לשרוד כנבל, ולמרות שיצא מהמשחק הוא זכה בפרס הכי גדול שיכול היה לקבל: שיקום תדמיתו הציבורית מפרשת הסמים, אהבת הקהל הבלתי מעורערת ומעגל חיבוקים חסר תקדים

16 בינואר 2022

בין כל הרעש והצעקות והרייטינג הנמוך, משהו מעניין סוף סוף נולד ב"הישרדות". זה קרה חרף הכיוון שההפקה ניסתה לקחת אליו את העונה הזו (זוכרים שהתחלנו עם מזרחים מול אשכנזים?) ולמרות כל הציניות של הפורמט, דווקא בין כל הניסיונות לייצר סכסוכים וריבים, נולדה אהבה. בגידה בחברים זה תמיד אישיו בעונות ההישרדות, אבל התחושה היא שהפעם ישנם שורדים שבאמת התאהבו אחד באחר. 

כל מה שצריך זו אהבה. יובל ואלה, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
כל מה שצריך זו אהבה. יובל ואלה, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

זו לא רק החוויה המשותפת אלא משהו עמוק מזה. כשדנדן בכה על מייקל, כשליה נפגעה מיובל וכשאלה נשברה מול ההכרח לבחור בין שני חבריה – אלו היו סוף סוף רגעים אמיתיים שגרמו לעונה הזו של "הישרדות", לראשונה, להפוך למעניינת. השלב הזה של העונה, במידה מסוימת, מתנהל כמו מאבק כוחות משפחתי, ואני לא אומר את זה רק כי אני סוף סוף משלים פרקים של "יורשים". איך עוד אפשר להגדיר את הבחירה של אלה אם לא בתור רצח אב? וזה עוד כלום, חכו לרגע שבו יאלצו להדיח את דנדן.

עוד מוב טיפשי אחד והביתה. זהר וגדי, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
עוד מוב טיפשי אחד והביתה. זהר וגדי, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

ובתוך המאבק הזה, הבן האובד זהר שטראוס חזר הביתה ועשה בדיוק את מה שהוא יודע לעשות – בלגאן שמוביל לכלום. החזרה של שטראוס היתה אמורה להטות את הכף לכאן או לכאן, בין האיחוד של גדי-אלה-יהונתן (בסדר, וגם דנדן) לזה של ג'קי-דודו-אודליה (בסדר, וגם שירה), אבל במקום למנף את הרגע שבו יש לו חסינות כדי לצבור כוח להמשך, הוא ניסה לשחק עם כל הצדדים ובזבז את הקלף שלו לשווא כדי שכולם יחזרו אחריו לעוד שבוע, עד ששוב יודח בהפתעה מתרגיל של ג'קי.

נו אז לא הרבה השתנה. זהר שטראוס, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
נו אז לא הרבה השתנה. זהר שטראוס, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

בהיעדר הקול של שטראוס, ג'קי קפצה על ההזדמנות לקפוץ על יצר הנקמנות של ליה ורתמה אותה כדי לסגור את הסיפור של יובל, אבל לפני שנגיע לזה כדאי להתייחס לאופן שבו ליה הרוויחה את הקול במועצה. הניצחון שלה על אלה, שהיה קל עבורה יותר מלטפס על עץ הברזנטים, לא רק היה צפוי, אלא גם חשף עד כמה אלה היא החוליה החלשה של האיחוד שלה. היא, אם כן, בת הזקונים שכולם אוהבים ומטפחים אבל לא הספיקה לפתח עור מספיק עבה, נגררת אחרי האח התכסיסן שלה גדי, נכשלת ברגעי המפתח ובסוף גם נכנעת לנטיית ליבה ועושה בחירה שתזיק לאיחוד רק כדי שכולם יחבקו אותה כי קשה לה. 

את החוליה החלשה שלום. אלה, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
את החוליה החלשה שלום. אלה, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

ליה לקחה את הקול של אלה, הצביעה נגד בן הברית שלה ואז עוד נשארה בזכותה. סך הכל, מבלי להתכוון, אלה היתה חלק חשוב בהדחתו של יובל. אבל לא היא האשמה, אלא המבולבל בכבודו ובעצמו שפספס – או ויתר – על לא פחות משלוש אופציות להינצל. ראשית הוא נכשל (למרות שבאמת ניסה) בלא פחות משתי משימות חסינות שונות (למה היה צריך את השניה אתם שואלים? כדי לשרוף זמן בפרק מת. נקסט) ועל ההזדמנות השלישית, לעומת זאת, הוא כבר ויתר מתוך בחירה מודעת ושלמה שהוא מעדיף למות כגיבור מאשר להפוך לנבל.

עדיף למות גיבור. יובל המבולבל, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
עדיף למות גיבור. יובל המבולבל, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

יותר משיובל המבולבל ניסה להגיע למיליון, הוא רצה לשקם את תדמיתו הציבורית שנפגעה בעקבות פרשיית הסמים. הנושא הזה חזר כמה פעמים במהלך העונה והוצג בתור הטראומה העיקרית שהוא מתמודד איתה, ולכן מעבר למשחק מול השורדים, יובל השתתף בריאליטי הכי מאתגר – התחרות על אהבת הקהל. מהבחינה הזו, הוא בהחלט זכה, כי בעודו מבצע צעד אלטרואיסטי (בערבון מוגבל, כמובן) של הקרבה עבור חברי האיחוד שלו, הוא יצא עם התנצלות בוכיה מאלה, זקן לבנבן והכבוד שלו. אני לא זוכר את מתמודד ההישרדות האחרון שזכה למעגל חיבוקים שכזה בהדחתו, ולמרות שזה היה סוף דרכו במשחק, הוא עדיין לקח את הפרס הכי גדול שיכל לצאת איתו.