ברית השקרנים: שיאים של צביעות נשברו בדרך אל גמר "הישרדות"

קצת שקרים לא הזיקו לאף אחד במשחק הזה. טל ואבירן, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
קצת שקרים לא הזיקו לאף אחד במשחק הזה. טל ואבירן, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

רגע לפני הסוף, ששת השורדים הנותרים על האי נערכים להדחה האחרונה, ומתוך כל הבחישות והחפירות מזדקר מפגש הפסגה הצבוע בין טל ואבירן ובו נפלה ההחלטה: הולכים על הראש של אלית. למה יש לנו תחושה שזה לא ייגמר ככה // הריקאפ שחיכיתם לו מריח את הגמר

23 במרץ 2023

הפרק של "הישרדות" ששודר אתמול (רביעי) המשיך את מה שהתרחש בפרק של יום ראשון – אז, גל (שספגה לא מעט אש, גם במדור זה) יצאה לארג'ית – והיתה מוכנה לוותר על נופש זוגי מפנק, לטובת "הריזורט" – הרגע שבו כל השורדים מקבלים סוף שבוע מפנק בתוך האי עם קרוביהם – החברים ובני המשפחה.

הפקתית, למהלך הזה יש ערך מאוד גדול – מכמה סיבות. הראשונה היא שהקטע הזה מכניס את סיפורם של ששת השורדים לתוך מסגרת (קצת כמו ב"אח הגדול", בסצנות שבהן הדיירים נפגשים עם סיפור חייהם בתוך הבית), נותן להם הקשר וקונטקסט ומאיר אותם באור יותר אנושי. הסיבה השנייה היא צורך של השורדים עצמם, סוג של קתרזיס מתקופה מאוד מתוחה ואפילו כואבת לחלקם; והצורך השלישי הוא גם של הקהל – זו עונה מאוד אכזרית של הישרדות, והרגע הזה בהחלט מספק סוג של מנוחת נפש.

יצאה לארג'ית? גל מקבלת ביקור, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
יצאה לארג'ית? גל מקבלת ביקור, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

אבל באיזשהו שלב, כמו כל דבר טוב, גם לזה הגיע הסוף – ושבט אולן חזר אל האי כדי להמשיך במלחמת גוג ומגוג. מי שללא ספק מושל בכיפה, נכון לעכשיו (ובוודאי לאחר הדחת מאיה קיי) הוא הזוג טל וגל. הם ממליכי המלכים ובידיהם הכוח. הם הציר המרכזי שסביבו מתכנסת הברית האחרונה נכון לעכשיו במשחק – זו שבין שניהם, סהר וקייסי. 4 מתוך 6 – רוב מוחץ לכל הדעות. ומי שסובלים מכך, לכאורה, הם השניים שנשארים בחוץ – אבירן ואלית.

נדמה שהמשחק עשה סיבוב שלם; אבירן ואלית, אחרי הכל, נחשבו בתחילת העונה ל"טרף הקל" – אלה שאמורים להיות מודחים ראשונים, ולפנות מקום לגיא רוזנים ולמאיות קיי של העולם, המנצחים היותר צפויים של המשחק. אבל הגברת מוסאיוף והאדון שמואל הצליחו להפתיע את העולם, את כולם ובעיקר את עצמם – כשהפכו לחזקים יותר מפעם לפעם. אבל בסוף, כתמיד, החזק שורד – ושוב, אבירן ואלית נמצאים בתחתית שרשרת המזון.

הולכים על הראש של אלית. אבירן וטל, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
הולכים על הראש של אלית. אבירן וטל, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

אבל האם אבירן באמת יודח? לא כל כך מהר, כי אם הפרק הזה לימד אותנו משהו – הרי הוא שאבירן הרבה יותר מתוחכם ממה שנדמה. וכך, הוא בעצם מהנדס – כמעט לבדו – את המהלך להדחת אלית מהמשחק. זה מתחיל ברגע שבו הוא פונה אל טל, ומספר לו שאלית זוממת להדיח אותו; אחר כך, הוא אומר את אותו הדבר לגל. האם אבירן סומך על טל וגל? חד משמעית לא, אבל הוא בהחלט מנצל אותם לצרכיו.

ככל הנראה, הסצנה הטובה ביותר בפרק של "הישרדות" הוא דיאלוג השקרים – הרגע שבו טל ואבירן נפגשים אחד עם השני, כאשר אחד לא סומך על השני בשום צורה, אבל שניהם משחקים את המשחק – שניהם מעמידים פנים בצורה נפלאה, ואפילו מתחבקים חיבוק רגשי בסוף. אבירן יודע בדיוק מי זה טל, אבל בהחלט ינסה להרדים אותם עם האפשרות להדיח את אלית.

תביא חיבוקי. טל ואבירן, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
תביא חיבוקי. טל ואבירן, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

וכאן, שוב – אנחנו חוזרים אל טל וגל, שנדרשים לקבל החלטה: האם להדיח את אבירן או את אלית? כאן נכנס גם שיקול המושבעים – מי מהם יהיה פחות אטרקטיבי בעיני האנשים שיכריעו את הגורל, קרי האנשים שהיו במשחק ועכשיו יושבים בחוץ? ובמקרה הזה, לדעתי, טל עושה טעות טקטית כשהוא הולך על הראש של אלית ללא כחל וסרק. הוא עושה את זה מתוך רגש נקמה, ורגש נקם הוא לא יועץ טוב במשחק הזה.  כי אבירן הוא דמות פופולרית למדי (בטח כאשר נטשה במושבעים), כזו שהרוויחה ויצרה לא מעט רושם במהלך המשחק (לא מעט מהשליטה ההרמטית של טגאלוג במשימות – כשעוד היו שני שבטים – הגיעה בזכותו), ובדיעבד הרצון "להיפטר כבר מאלית" עלול להשאיר את טל – ואת גל – עם מישהו שיהיה קשה להם להתחרות מולו.

חמה על הגריל. אלית, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
חמה על הגריל. אלית, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

אנחנו הולכים אל עוד הדחה דרמטית במוצאי שבת: על פי כל הסימנים, אלית תהיה זו שתעלה על הגריל בצורה חזקה מאוד (אם תרצו, סממן נוסטלגי לתקופה שהיתה כאן דמוקרטיה). מנגד, דווקא סהר מגלה סימני היסוס לגבי האפשרות הזאת – ושוקל לסגת ממנה. במובן הזה, יהיה מעניין.

הנה בחור חכם. סהר, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
הנה בחור חכם. סהר, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

האירוע המרכזי, לפחות על פי הפרומואים, הולך להיות שובה של מערכת היחסים הבלתי נגמרת בין טל למאיה, כאשר יש הבטחה למונולוג שובר לב של הגב' קיי, שבו היא מעמידה את טל בפני טעותו. גם זו תהיה התפתחות מרתקת, אבל גולת הכותרת תהיה – האם אבירן או אלית יסיימו את דרכם באי, אחרי מסע ארוך במיוחד – ורגע לפני הגמר? אתם יודעים שהתשובה לגבי אחד מהם היא כן.