מאיפה זה בא: מאיה קיי סיפקה את דיאלוג השנה בז'אנר הריאליטי

וואו איזה דיאלוג. קייסי ומאיה ב"הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
וואו איזה דיאלוג. קייסי ומאיה ב"הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

העונה הזאת של "הישרדות" מסרבת להתחיל, ואחרי ארבעה פרקים קיבלנו עוד מאותו הדבר: המפסידים ממשיכים להפסיד, המנצחים ממשיכים לנצח, דורין משחקת לכולם בראש. רק רגע אחד קסום ויפה בין קייסי ומאיה הציל את הפרק משיממון // הריקאפ שחיכיתם לו

29 בדצמבר 2022

פרק רביעי של "הישרדות" כבר מאחורינו – ואיתו, כך נדמה, המגמות של תחילת העונה נמשכות. שבט טגאלוג הולך לעוד שלושה ימים (בשעון שלנו זה שבוע) נטולי הדחות, בייבאין ממשיכים בקרבות הפנימיים ובתככים – והולכים לעוד מועצת שבט שאמורה להיות משודרת הערב (חמישי) ומבטיחה להיות מעניינת במיוחד.

משימת החסינות, שעמדה במרכז הפרק, הראתה את ההבדל – ואולי גם את המציאות אחרי מאור, שעף בפרק של שבת. היעדר הנוכחות של מאור הרגיע מאוד את השבט מבחינת היחסים הפנימיים, אבל החליש אותם ברגע המשימה – וזה גרם גם לצופה הרגיל לתהות האם לא היתה כאן טעות טקטית. ככל שמאור מעורר אנטגוניזם, וזה בהחלט ניכר, יכול להיות שדווקא הכוח שלו היה מצליח לגרום להם לפחות לתת פייט במשימה, כשהחסינות על הפרק.

המפסידים שוב מפסידים. "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
המפסידים שוב מפסידים. "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

זה לא שבטגאלוג אין תככים (בעיקר לא היה על מה לריב), אבל הם בהחלט ידעו איך להגיע למשימות ולתפקד ברגעי האמת. אם האלפא של בייבאין היא דורין, אישיות כריזמטית אבל גם מפלגת, מי שמוביל את טגאלוג הוא טל, דמות שהרבה יותר נוח להסתדר איתה, אפילו ברמת הצופה מהצד. והכימיה הטובה של טגאלוג ניצחה גם הפעם. למרות שמשימת החסינות לא הלכה חלק (ובייבאין אפילו התקרבו למהפך באמת מטורף), טגאלוג בסופו של דבר יצאה עם ידה על העליונה. חסינות אישית לא היתה שם הפעם, ולכן כל הפוקוס הלך לכיוון בייבאין – שמבעבעת מקרע פנימי של ממש. במילים פשוטות – זו "הברית" נגד כל היתר.

החמישייה שניצחה בגדול במועצת השבט – זו שמובלת על ידי דורין ונמשכת עם סהר (שלחלוטין עבר צד), נבו, מאיה וספיר – נשארת ביחד, אבל בהחלט משאירה בצד את השלישייה הנותרת: שיקר, אלית וקייסי. אם תרצו, קואליציית הדחויים. שיקר מנסה לגבש אותם לכדי כוח נגדי (למרות שהוא בכל מקרה יהיה בעמדת נחיתות מתמטית) ובינתיים לא ממש מצליח.

נשארו מחוץ לברית ועכשיו הם בצרות. אלית ושיקר, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
נשארו מחוץ לברית ועכשיו הם בצרות. אלית ושיקר, "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

הרגע החשוב של הפרק הגיע מכיוונה של מאיה קיי. מתחילת העונה, מאיה קיי שווקה כסוג של תואמת דיאן שוורץ – הפרצוף היפה, שאמור להיות הפנים של העונה. ההפסד שכביכול היה "על הראש שלה", הוציא ממנה את אחד הדיאלוגים הטובים שראיתי השנה בטלוויזיה – בוודאי בז'אנר הריאליטי.  המפגש שלה עם קייסי, והדיון של שתיהן בתופעת האהבה העצמית, היה חשוב הרבה מעבר לשאלת ההדחה. הוא פתח צוהר לעולם שבו גם קייסי וגם מאיה, הגם שיש ביניהן הבדלים ברורים, חוות את אותו המאבק: המאבק התמידי עם חוסר השלמות ועם הרצון להיות תמיד בצד הטוב של העולם. זה דיאלוג שהוציא את שתיהן נהדר – וקייסי, שנראתה על סף הדחה בשלב מסוים במועצה הקודמת, גם מבטיחה לעצמה בדרך כזו או אחרת חסינות.

יאללה, תעלו על הגריל. "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
יאללה, תעלו על הגריל. "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

לפיכך, מי שנשארים על הגריל היא שוב אלית (פעם שלישית גלידה) – ושיקר. אפשר בהחלט לראות שהבחור אפור השיער נכנס לקרב עם דורין (כנראה השורדת הכי חזקה עד עכשיו) וזה בהחלט מסכן אותו. דוגמא קלאסית היתה בשאלת מאור – כאשר כבר בתחילת הפרק אפשר היה לראות ששיקר הציב את עצמו כאופוזיציה להחלטה החד משמעית להדיח את שושן בפרק הקודם. שיקר ודורין נמצאים על מסלול התנגשות ברור, וכנראה שגם את זה נראה במועצת השבט הערב. וכן, שיקר ואלית נראים הכי קרוב לאש. מולם עומדת ברית די חזקה, לפחות נכון לעכשיו, והם נשארים מופקרים לגורלם. במונחי הכדורגל הישראלי, הם ללא ספק בפלייאוף התחתון – ועכשיו השאלה היא גם מי יירד ליגה. אם הפרומואים לפרק של הערב מדייקים (חחחח), אפילו מאבק האליפות (שבו דורין צועדת בבטחה) נראה בסכנה.

משחק חברתי אלכככככ. "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)
משחק חברתי אלכככככ. "הישרדות" (צילום מסך: רשת 13)

מצד שני, בטגאלוג לכאורה יש שלווה – אבל רק לכאורה. המאבקים שם אולי מחכים לשלב שבו הם יתפרצו, אבל מתחת לפני השטח שתי דמויות תופסות תאוצה – טל מורד וגיא רוזן. רוזן כבר כיכב בפרק הקודם, אחרי שניצח את גיא שיקר והעניק את החסינות לדורין; אבל הסיפור שם הוא גם על חברות במבחן: טל וגיא, ממש בתחילת העונה, ניסו להתחבר לסוג של ברית – אבל כרגע מגיעה השיחה של טל עם נטשה חליל (בפרק שגילה אותה לגמרי – גם בזכות התפקיד שלה בניצחון של טגאלוג במשימה), שעשויה לשנות את הדינמיקה.

המסר של נטשה לטל היה ברור: תתעורר, כי גיא אורב לך בפינה. השחקן הסופר מתוחכם הזה מנצל את הברית כביכול, כדי לנסות ולהפיל אותו. אם הפרומואים מבטיחים משהו, כנראה שטריז כזה ייתקע גם בחברות נוספת – בצד השני, זו שבין מאיה לדורין. מה שבטוח הוא מה שכמעט ברור מאליו; אין חברים במשחק הזה. ולכן, גם ההצהרות של דורין בתחילת הפרק על הרצון "לקבל החלטות ביחד" וש"זה משחק חברתי" נשמעות כמו שקר. בסוף, עם כל הכבוד לחלוקה הטכנית לשבטים, כל אחד לעצמו.