אהבה בין בצק למילוי: מצאנו לכם את הכיסונים הכי טובים בעיר

אם יש משהו אחד שמאחד בין עדות, דעות פוליטיות ותרבויות זה ללא ספק בצק במילוי שמתפוצץ מטעמים. קראו לו כיסון, כופתאה או איציק - רק תביאו לנו עוד ועוד ממנו

סמוסות מרהיבות בטנדורי. צילום: יח"צ
סמוסות מרהיבות בטנדורי. צילום: יח"צ
9 במרץ 2021

מעטפת של בצק מטוגנת, מבושלת או אפויה. מילוי שמתפוצץ מטעמים. אה, והכי טוב: יש את זה לכל עדה, זרם, תרבות, פינת רחוב. אנחנו מדברים על כיסונים כמובן, או כופתאות, תקראו לזה איך שבא לכם. העיקר שתביאו לנו עוד ועוד מהם. יצאנו למסע קצר בעקבות הכופתאות הכי טובות בעיר. רוצים לריב על הבחירות שלנו? שכחנו כיסון שהוא קריטי ליקום? יאללה בואו, העיקר שיהיה בתיאבון.

דים סאם | הונג קונג דים סאם

כשתגיעו להונג קונג דים סאם תחושו מיד באותנטיות המקומית ותרגישו לגמרי בסין (עזבו אתכם מקורונה!!) במקום הזה יודעים מה הם עושים. וגם אתם: כדאי שתזמינו פלטת דים סאם שעשויים לפי מיטב המסורת, מוגשים בכלי אידוי ממתכת וכוללים למשל כיסון דפי אורז במילוי בשר לבן, כיסון במילוי תערובת וערמוני מים, כיסון עם תערובת עוף וגזר וכיסון טבעוני שהיה החביב עלינו במילוי אצה, פטריות, ערמוני מים גזר וכרוב שעשוי ללא חת. דים סאם בסינית משמע – נגיעות קטנות בלב. מה כבר נותר להוסיף?
פלטת דים סאם- 42 ש״ח. בן יהודה 9

דים סאם כהלכתו. צילום: אסף קרלה
דים סאם כהלכתו. צילום: אסף קרלה

מנטו | חנן מרגילן

משפחת מרגילן הביאה את המתכונים הישר מחבל בוכארה עד לשכונת שפירא אצלנו, שם הכיסונים ממשיכים להתבשל גם בימים אלה, בהם לשמחתנו – חנן מרגילן פתחה סוף סוף שוב את שעריה! אז למי שהתגעגע, ולמי שבמקרה לא יודע, המנטי של חנן מרגילן הוא אגדה בעיר ולא בכדי. מדובר  בכופתאות שעשויות ממעטפות בצק מאודות וממולאות בבשר כבש מתובל שטעמן משכר ומנחם.
7 ש״ח לכיסון, מסילת ישרים 7, מס': 03-6873984

מנטו בחנן מרגילן שנפתחה, בשעה טובה. צילום: דנה מאריזון
מנטו בחנן מרגילן שנפתחה, בשעה טובה. צילום: דנה מאריזון

גיוזה | מן טן טן

נשארנו עם ניחוח המזרח הרחוק והפעם עם הגיוזות המופלאות של מן טן טן. מדובר בכיסוני בצק כהלכתם – מאודים וצרובים לכדי מרקם מנצח וממולאים במגוון אפשרויות. לקרניבורים תמצאו במילוי עוף, חזיר, וספיישל – קאקוני שזו לא פחות מבטן חזיר בבישול ארוך שנותרת חמימה ונימוחה. לצמחונים ולטבעונים ישנן גיוזות מופלאות במילוי פטריות וטופו כך שאף אחד לא עומד להישאר רעב.
42-52 ש״ח, בוולט או במקום- נחלת בנימין 57, 03-672-5318

הגיוזות הסקסיות של מן טן טן. מתוך אינסטגרם
הגיוזות הסקסיות של מן טן טן. מתוך אינסטגרם

לא מזמן קיימנו סיור בין כיסונים בשוק הכרמל

קרעפלך | חוות צוק

מדי שישי הופכת רחבת הכניסה של חוות צוק לשוק אוכל שמח ושוקק, כשהשף מכין לעוברים והשבים מכל הבא ליד. תמצאו שם תפריט עשיר ומגוון בנוסח פרסי, טריפוליטאי וגם מזרח אירופאי מופלא. אמרתם מזרח אירופאי, אמרתם קרעפלך. במקום נמכרות שתי גרסאות של קרעפלך עשויים ללא חת וטעימים להפליא. האחת במילוי בשר בקר והשנייה במילוי תפוחי אדמה, ושתיהן מגיעות עם תועפות בצל מקורמל שמשווה לכופתאות מתיקות נחוצה. את הקרפעלך ניתן כמובן להכניס לתוך מרק צח, או לאכול סתם ככה. בכל מקרה זה יהיה טעים.
קרעפלך בשרי – 80 ש״ח לק"ג, קרפעלך במילוי תפוחי אדמה – 69 ש״ח לק״ג. בימי שישי, משה פרלוק 5, 077-515-5905

הקרעפלך של חוות צוק. צילום: גל קלדרון
הקרעפלך של חוות צוק. צילום: גל קלדרון

סמוסה | טנדורי

רינה פושקרנה, השף והאישה שמאחורי מסעדות טנדורי, הביאה את המטבח ההודי לחיך הישראלי כבר בשנות השמונים והפכה את המקום למוסד אותנטי ואהוב. השמועה אומרת שאפילו ביבי ושרה אכלו אצלה באחד מהדייטים הראשונים שלהם, אבל עזבו אתכם מרכילות. בואו נדבר על סמוסה. מדובר בבצק בצורת משולש הממולא במגוון אפשרויות ומטוגן בשמן עמוק, כמו שאנחנו בתכל'ס אוהבים. בטנדורי תמצאו סמוסה במילוי נתחוני עוף ומחית ירקות טריים שהיא תענוג של ממש, או סמוסה במילוי בשר כבש, עם אגוזי קשיו, אפונה ועשבי תיבול הודיים. יאמי!
32-35 ש״ח בוולט או בישיבה במקום – זמנהוף 2, 03-629-6185 (בתמונה הראשית)

ורניקי | ויקינג

לכיסון הרוסי יש עדת מעריצים נאמנה ולא בכדי. הרי שדובר במאכל הכי מנחם בעולם, וכשמדובר בפחמימה במילוי תפוחי אדמה מה כבר יכול להשתבש? כיסונים בגודל ראוי מבצק שמנוני אך במובן הטוב והמדויק, במילוי תפוחי אדמה ריחני ותועפות בצל מטוגן שחום ומתקתק. לצד הוורניקי כמובן, שמנת חמוצה שיוצרת ביס מושלם ואולי גם צ׳ייסר וודקה כי למה לא? לחיים.
43 ש״ח בוולט, או במקום – בן יהודה 6. מס': 03-6206502

חינקלי | ללה

בחמארה הגיאורגית בשוק הכרמל כדאי לפתוח שולחן שכולל את מיטב הבצקים והפחמימות. בין הבצק והפחמימה האלה תגלו את החינקלי – הכיסונים המפורסמים שמבושלים בשיטה מסורתית עם מים וחמאה. הכיסונים ממולאים במקרה זה בגבינות גיאורגיות מקומיות ומעודנות, תבלינים ריחניים שמוסיפים מעט פיקנטיות רצויה ומוגשים עם רוטב יוגורט ורימונים בחמיצות מתונה ונדרשת.
32 ש״ח, חיים חבשוש 39, 03-604-1244

הכיסונים המפתיעים של ללה. צילום: יח"צ
הכיסונים המפתיעים של ללה. צילום: יח"צ

רביולי | סנטה קתרינה

כן כן, גם רביולי זה אחרי הכל הוא כיסון, אל תגידו שהתחכמנו. אם המאכל עונה להגדרה של בצק סגור וממולא. הרי שהרביולי האיטלקי נדרש להיכלל ברשימה. הרביולי הוא למעשה שתי שכבות של פסטה ממולאות ומהודקות מכל הצדדים. ואם תלכו לסנטה קתרינה (כי אפשר!) תמצאו רביולי חלומי באמת במילוי לאבנה עשיר וחמצמץ, ראגו עגבניות שרי מופלא ויין לבן. מנה מופלאה שבשבילה שווה להתחסן ולחזור לשבת במסעדות. למשל.
78 ש״ח, בוולט או בישיבה במקום. סמטת הר סיני 2, 058-728-0292

רביולי בסנטה. זה אשכרה אפשרי כרגע. מתוך אינסטגרם
רביולי בסנטה. זה אשכרה אפשרי כרגע. מתוך אינסטגרם

קלצונה | פיצה שוק

ואם כבר איטליה, אי אפשר להתעלם מהכופתאה האימתנית בצורת הסהר שהגיעה אלינו מארץ המגף, שם מגדירים אותה כמעין פיצה ממולאת. הקלצונה הבסיסית תהא ממולאת קודם כל, כיאה לפיצה, ברוטב עגבניות טרי ובפרסקה מוצרלה, ואליהן יתווספו תוספות למכביר. בפיצה שוק, ששייכת לאנצו פורנרי, צאצא למשפחת אופים ותיקה מארץ המגף, מגישים קלצונה נהדרת ממולאת במוצרלה, ריקוטה, פרמזן, רוטב עגבניות ובייקון טלה היא עשויה לעילא ולעילא. ללקק את האצבעות.
60 ש״ח, בוולט או באיסוף מהמקום, יחיא קאפח 2, 052-391-3234

הקלצונה המסעירה של פיצה שוק. צילום: אסף קרלה
הקלצונה המסעירה של פיצה שוק. צילום: אסף קרלה